Fiecare mana de ajutor pe care ne-o intinde, Maica Domnului ne repeta neincetat nemuritoarea ei chemare: “Oameni buni, faceti tot ce v-a zis El sa faceti!”. E ca si cum ar zice: fiti aproape de Dumnezeu, fiti aproape unii de altii! in aceasta se cuprinde toata Evanghelia. Alta cale de mantuire, alta cale de indumnezeire nu exista. O, Maica Prea Curata, ajuta-ne sa implinim cuvantul Fiului tau si Dumnezeului nostru. Amin!”
Faceți căutări pe acest blog
7 noiembrie 2013
TROIŢA – comoară a culturii arhaice româneşti
În vreme ce termenul uzual de troiță este acceptat în limbajul cotidian ca denumire a unor lucrări de artă realizate, în principal, din lemn, lucrări ce sunt clasificate de către specialiști, în mai multe tipuri, în funcție de formă, material și conținut, monumentul troiță își are originea dintr-un cumul de conjuncturi ce țin de un trecut pe cât de îndepărtat, pe atât de complex. Orice referire la trecutul monumentului troiță converge spre un simbol primordial în care s-au concentrat multe concepții mitologice ale omenirii.
Coloana cerului, termen ce trădează un sens ancestral, vine din tradiția multimilenară a autohtonilor spațiului Daciei și constituie un produs specific agropastoral de foarte puțin timp studiat.
Procesul de reconstituire a acestui termen important al mitologiei românești a fost și este un lung și sinuos drum de investigații, sondaje, interpretări și comparații ale celor care și-au dedicat întreaga viață studiului creației artistice a poporului român.
Unii au studiat în mod științific, alții au aplicat cu talent influențe ale tiparului genetic moștenit, așa cum a făcut Constantin Brâncuși atât în operele cât și în căutările fără finalizare din crochiurile sale.
A supune unui studiu amănunțit un element atât de complex ar însemna să fie desfășurată o vastă culegere de repere (cum este termenul de coloana a cerului) și o și mai vastă munca de interpretare și corelare a problemelor întâlnite, rezultând o retrospectivă, pe cât de bogată, pe atât de controversată datorită demersului în sine.
Un punct de plecare ar fi latura mitologiei populare delimitată sub denumirea de mitologia botanică, ea însăși derivată din mitologia cosmogonică.
Astfel, am putea trasa traiectoria termenului de coloană a cerului, ca fiind o transformare a termenului de arbore cosmic, arbore sacru, stâlp ce susține lumea într-un mod tainic, transcedental, cu atribute ce au favorizat perpetuarea tradițiilor străvechi în cadrul creștinismului primordial.
Nu facem o disecare a complexului de credințe populare, deoarece ne vom afunda într-o zonă foarte vastă prin complexitatea ei, îndelung studiată de Wilhelm Mannhardt, continuator al lui Angelo de Gubernatis, de James Frazer autorul unei sinteze monumentale de mitologie ancestrală.
Unul dintre cei mai prolifici etnologi români este Romulus Vulcănescu, cel care în repetate ediții a redat studiile sale despre etnografia românească. Lucrarea cea mai completă despre simbolul coloanei cerești este cartea editată de Academia Română în 1972, lucrare în care este cuprinsă esența studiilor autorului asupra celui mai vechi simbol ce s-a păstrat, prin metamorfoză, pe teritoriul României.
Iată de ce voi apela, în mod constant, la această lucrare și voi reda succint, o prezentare a monumentului troiță, ca urmaș al coloanei cerului și ca un produs autohton ce ne definește ca popor.
Dacă ar fi să facem o cronologiei a reprezentărilor coloanei cerului, putem apela la o redare succintă și lămuritoare a lui R.Vulcănescu, tabel în care schițează tranziția figurării, în funcție de materialul utilizat și epocă.
Studiul a confirmat ca s-a plecat de la ideea de pădure sacră în cadrul căreia se află, o zonă privilegiată, un luminiș în care se adună o colectivitate cu ocazia ritualurilor tradiționale.
Aici se află un arbore sacru, un intermediar între divinitate și om, în jurul căruia, cu timpul s-au creat incinte, altare sau temple.
De aceea s-au descoperit două laturi ale cultului arborelui sacru, ulterior denumit stâlp al cerului, două laturi ale credinței ancestrale privind ciclurile în care se desfășoară cronologia și viața.
În primul rând, sunt stâlpii ciclului calendaristic, categorie din care fac parte: stâlpul de sec, stâlpul de arminden sau maialul, stâlpul de sânedru și stâlpul de plugușor, elemente ce fac parte din tradiția populară românească până în zilele noastre.
În al doilea rând sunt stâlpii ciclului vieții din care fac parte: stâlpul de naștere, stâlpul de nuntă, stâlpul de judecată și stâlpul funerar.
Acest stâlp funerar este cel mai răspândit și sunt mai multe denumiri ce se referă la ceremonialul înmormântării: bradul mortului, sulița sau stâlpul mortului. Se observă deja, prin denumirea de sulița sau stâlp, ca forma simbolului tinde spre stilul stilimorf.
Dacă încercăm să formăm o tipologie cronologică, pornim de la două tipuri de coloane: cele din piatră și cele din lemn. Este figurat pe Columna lui Traian, palusul dac ce a rămas până în zilele noastre sub forma colonetei funerare, mai ales la sate, în mediul rural, în paralel cu reprezentările în piatră sub formă de stea utilizate în mediul urban. Dealtfel, cippușii romani s-au adaptat imediat la tradiția anteromană.
Imaginea stâlpilor dacici a stârnit controverse, unii le-au atribuit funcțiuni structurale, de susținere a palisadelor de fortificare, alții negând, au tras concluzia și așa a rămas, că sunt elemente separate structurilor de apărare, mult mai finisate și cu diverse însemne ce le atribuie, pe bună dreptate un sens mitic special. În plus, aceste colonete aveau partea superioară acoperită de un astragal, un element nefolosit în fortificațiile dacice.
Deoarece exprimarea artistică este un element definitoriu al unei opere, se cuvine să remarcăm, în continuare, tipologia artistică a stâlpilor cerești.
Prima categorie este a coloanelor suplicatorii, în forma de Y, forma cea mai veche descoperită la români. Este forma ce derivă în mod direct din trunchiul copacului sacru și este datată încă din perioada premergătoare epocii bronzului, prezenta apoi, în epoca fierului și în cea romană, figurată pe monumentele de piatră.
A doua categorie este cea a coloanelor comisurale, în forma de T, cea mai răspândită formă și cea care a fost asemănată cu irminsulul popoarelor germane, asemănare care a fost pusă pe seama izvoarelor comune ce le dețin aceste forme simbolice. Din această categorie a derivat troița comună, cu forma cea mai des întâlnită în zilele noastre, troița maramureșană fiind bine reprezentată, datorită păstrării tradiției populare din nordul României.
Categoria comisurală este și ea împarțită în două: vială și funerară, în funcție de destinație. Monumentele viale erau amplasate la răspântii de drumuri și limite de hotar și constituiau, pe lângă menirea sacră și repere facile de orientare, foarte des utilizate, chiar și în actele oficiale.
A treia categorie este cea a coloanelor discofore, cu o multitudine de forme , în functie de cultul pentru care au fost făurite. Astfel sunt coloanele solare, lunare, stelare și coloanele iconale. Din categoria coloanelor solare, fiind cele mai răspândite, au rezultat crucea inscrisă în cerc și roata valahă cu brațele crucii depășind limita cercului.
Mai trebuie amintite și formele de troițe ce sunt denumite monumente ediculare, asemanatoare celor romane denumite “aedes compilates”.
Ele au generat forme diferite în provinciile istorice ale țării. Astfel în Transilvania sunt sub formă de baldachin, în Oltenia sub forma de pridvor iar în Muntenia în formă de capelă.
În funcție de conținutul simbolic transmis, există două categorii de coloane :
succedanee: își schimbă forma, păstrând conținutul simbolic vechi.
simulacre: în forma concretă veche sau disimulat-veche, care transmite un nou conținut simbolic.
Continuînd această enumerare destul de sumară și expeditivă, merită prezentată și derivarea din tipurile de bază, un alt mod de studiu și de clasificare a coloanelor cerești
Dacă privim din punct de vedere artistic, avem, deasemenea, sintetizată o paralelă a evoluției acestor monumente, ce sunt denumite, într-un mod generic troițe.
Perioada feudală este marcată de existența succedaneelor și simulacrelor în paralel cu coloana cerului. Construirea lor era marcată de reguli stricte de desfășurare a lucrărilor, presupunea un adevărat rit ce prevedea ca toate etapele să fie realizate într-un anume mod și nu se permiteau abateri de la forma creațiilor anterioare. Pe măsură ce ne apropiem de începutul secolului XX, creațiile de stâlpi ai cerului, de succedanee și simulacre, nu mai poartă interesul mitologic de a influența pe om. Ele sunt cel puțin niște izvoare de inspirație artistică, purtătoare de elemente ornamentale și aspecte stilistice.
Este un drum lung de aici inspre înapoi, când coloana cerului în Y simboliza ascensiunea forței telurice spre infinit, când colana cerului în T simboliza suportul terestru al universului.
Iată că am derulat, destul de grăbit, clasificări realizate după mai multe criterii și din unghiuri de vedere diferite, genealogic, cronologic, teritorial, tipologic, simbolistic, toate formând o imagine aproape completă despre fenomenul ce a generat monumentul troiță, aceste date fiind necesare unor categorii distincte de cercetători, fie ei arheologi, etnologi sau istorici de artă și de ce nu, entuziaști neprofesioniști, iubitori de istorie sau de folclor.
Este un mod de clasificare destul de complex dar foarte util pentru înțelegerea răspândirii unor elemente de artă populară, în special, și cunoașterea istoriei naționale, chiar și la modul schematic, în general.
Oricare ar fi modul de abordare al problemelor legate de coloana cerească, avem de-a face cu un simbol specific românesc, ce se poate suprapune, prin formele evoluate, cu unul din elementele de reper ale României, un veritabil brand de țară, pe lângă alte câteva, exclusiv acea frunză atât de mediatizată și pe drept cuvânt, contestată.
Iată de ce, putem așeza troița românească, alături de poarta maramureșană, de arhitectura religioasă și populară. Si pornind din alta ordine de idei putem considera un Brâncuși atât un veritabil punct de atracție pentru străinii căutători de frumos, cât și un redutabil ambasador al culturii românești.
„Pe timpurile mai vechi decât domniile noastre, până şi bisericile de lemn erau foarte rare. Atunci, în jurul unei astfel de cruci [troiţa] se făcea toată slujba. Ea înlocuia biserica, o rezuma în ce avea mai caracteristic.” (Nicolae Iorga)
Numărul foarte mare de cruci şi troiţe care umplu drumurile satelor noastre vădesc cinstirea deosebită pe care a acordat-o mereu ţăranul român principalului semn creştin. În vremurile vitrege care s-au abătut peste el de-a lungul istoriei, poporul român, format, în măsură covârşitoare, din ţărani, ar fi fost sortit dispariţiei dacă nu ar fi rămas tare în credinţa sa. Ţăranul român, făuritor şi păstrător al fondului nostru spiritual şi identitar, este cel care ni i-a dat pe marii noştri intelectuali şi sfinţi, dar şi pe marii noştri ostaşi eroi, cel care a îndurat jertfelnic vitregiile istoriei purtându-şi cu demnitate crucea, până la sacrificiul total, pentru a duce neamul mai departe. Suntem, astfel, datori să ne întoarcem către ţăran, având întipărit în inimi îndemnul lui Horia Bernea: „Iubiţi ţăranul român, care este purtătorul crucii!” şi avertismentul unui mare înţelept al poporului român, care spunea: „Vai lumii aceleia care şi-a pierdut ţăranii! ”.
In tineretile mele aveam o vorba.Cum musulmanii trebuie macar odata in viata trebuie sa faca un pelerinaj la Mecca,tot la fel crestinii ar trebui ca macar odata in viata sa ridice o troita.Costurile sun minime iar efectele maxime.E de preferat locuri izolate de lume,unde oamenii nu isi permit,sau chiar pe carari de munte la intersectia potecilor.
Dumnezeu sa ne ajute!
http://ro.netlog.com/piosmarian/photo/setid=419...-
Labels:
DESPRE TROITE
Sunt pe internet , pentru Slava Lui Hristos si lucrez la Via Domnului ..Iubesc Ortodoxia ,,Credinta adevărată!
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
ARHIVA BLOG
-
►
24
(76)
- ► noiembrie 2024 (4)
- ► octombrie 2024 (12)
- ► septembrie 2024 (7)
- ► august 2024 (14)
- ► iulie 2024 (14)
- ► iunie 2024 (7)
- ► aprilie 2024 (4)
- ► martie 2024 (8)
- ► februarie 2024 (1)
- ► ianuarie 2024 (4)
-
►
23
(94)
- ► decembrie 2023 (2)
- ► noiembrie 2023 (2)
- ► octombrie 2023 (4)
- ► septembrie 2023 (9)
- ► august 2023 (27)
- ► iulie 2023 (7)
- ► iunie 2023 (1)
- ► aprilie 2023 (2)
- ► martie 2023 (14)
- ► februarie 2023 (9)
- ► ianuarie 2023 (12)
-
►
22
(124)
- ► decembrie 2022 (17)
- ► noiembrie 2022 (7)
- ► octombrie 2022 (6)
- ► septembrie 2022 (17)
- ► august 2022 (19)
- ► iulie 2022 (4)
- ► iunie 2022 (6)
- ► aprilie 2022 (2)
- ► martie 2022 (17)
- ► februarie 2022 (6)
- ► ianuarie 2022 (16)
-
►
21
(158)
- ► decembrie 2021 (15)
- ► noiembrie 2021 (13)
- ► octombrie 2021 (3)
- ► septembrie 2021 (9)
- ► august 2021 (13)
- ► iulie 2021 (10)
- ► iunie 2021 (14)
- ► aprilie 2021 (15)
- ► martie 2021 (9)
- ► februarie 2021 (28)
- ► ianuarie 2021 (15)
-
►
20
(223)
- ► decembrie 2020 (3)
- ► noiembrie 2020 (18)
- ► octombrie 2020 (6)
- ► septembrie 2020 (10)
- ► august 2020 (30)
- ► iulie 2020 (20)
- ► iunie 2020 (16)
- ► aprilie 2020 (41)
- ► martie 2020 (12)
- ► februarie 2020 (25)
- ► ianuarie 2020 (20)
-
►
19
(160)
- ► decembrie 2019 (17)
- ► noiembrie 2019 (5)
- ► octombrie 2019 (5)
- ► septembrie 2019 (12)
- ► august 2019 (28)
- ► iulie 2019 (20)
- ► iunie 2019 (11)
- ► aprilie 2019 (6)
- ► martie 2019 (16)
- ► februarie 2019 (8)
- ► ianuarie 2019 (26)
-
►
18
(206)
- ► decembrie 2018 (23)
- ► noiembrie 2018 (21)
- ► octombrie 2018 (10)
- ► septembrie 2018 (18)
- ► august 2018 (24)
- ► iulie 2018 (17)
- ► iunie 2018 (11)
- ► aprilie 2018 (10)
- ► martie 2018 (15)
- ► februarie 2018 (15)
- ► ianuarie 2018 (14)
-
►
17
(190)
- ► decembrie 2017 (15)
- ► noiembrie 2017 (12)
- ► octombrie 2017 (15)
- ► septembrie 2017 (18)
- ► august 2017 (19)
- ► iulie 2017 (11)
- ► iunie 2017 (12)
- ► aprilie 2017 (13)
- ► martie 2017 (30)
- ► februarie 2017 (17)
- ► ianuarie 2017 (19)
-
►
16
(75)
- ► decembrie 2016 (6)
- ► noiembrie 2016 (4)
- ► octombrie 2016 (4)
- ► septembrie 2016 (11)
- ► august 2016 (3)
- ► iulie 2016 (10)
- ► iunie 2016 (5)
- ► aprilie 2016 (7)
- ► martie 2016 (9)
- ► februarie 2016 (5)
- ► ianuarie 2016 (4)
-
►
15
(122)
- ► decembrie 2015 (9)
- ► noiembrie 2015 (7)
- ► octombrie 2015 (5)
- ► septembrie 2015 (14)
- ► august 2015 (9)
- ► iulie 2015 (2)
- ► iunie 2015 (2)
- ► aprilie 2015 (11)
- ► martie 2015 (20)
- ► februarie 2015 (15)
- ► ianuarie 2015 (17)
-
►
14
(159)
- ► decembrie 2014 (13)
- ► noiembrie 2014 (17)
- ► octombrie 2014 (8)
- ► septembrie 2014 (13)
- ► august 2014 (12)
- ► iulie 2014 (9)
- ► iunie 2014 (9)
- ► aprilie 2014 (8)
- ► martie 2014 (18)
- ► februarie 2014 (10)
- ► ianuarie 2014 (31)
-
▼
13
(192)
- ► decembrie 2013 (10)
-
▼
noiembrie 2013
(11)
- CUVÂNT CĂTRE CREŞTINII ORTODOCŞI DESPRE ZODIAC ...
- CUVÂNT CĂTRE CREŞTINII ORTODOCŞI DESPRE CLEVETEA...
- DESPRE IUBIRE, MILĂ ŞI MILOSTENIE
- IUBIREA MAMEI
- Intrarea în Biserică a Preasfintei Născătoare de D...
- Despre frica de Dumnezeu
- Taina Sfintei Spovedanii-pilda
- ...DESPRE TATUAJE
- HRANA PENTRU SUFLET: Despre O.Z.N.-uri
- TROIŢA – comoară a culturii arhaice româneşti
- FEMEIA VADUVA
- ► octombrie 2013 (7)
- ► septembrie 2013 (14)
- ► august 2013 (12)
- ► iulie 2013 (14)
- ► iunie 2013 (17)
- ► aprilie 2013 (22)
- ► martie 2013 (18)
- ► februarie 2013 (24)
- ► ianuarie 2013 (25)
-
►
12
(252)
- ► decembrie 2012 (8)
- ► noiembrie 2012 (13)
- ► octombrie 2012 (9)
- ► septembrie 2012 (14)
- ► august 2012 (26)
- ► iulie 2012 (29)
- ► iunie 2012 (20)
- ► aprilie 2012 (11)
- ► martie 2012 (28)
- ► februarie 2012 (35)
- ► ianuarie 2012 (27)
-
►
11
(254)
- ► decembrie 2011 (17)
- ► noiembrie 2011 (50)
- ► octombrie 2011 (6)
- ► septembrie 2011 (12)
- ► august 2011 (22)
- ► iulie 2011 (18)
- ► iunie 2011 (21)
- ► aprilie 2011 (14)
- ► martie 2011 (19)
- ► februarie 2011 (19)
- ► ianuarie 2011 (39)
-
►
10
(477)
- ► decembrie 2010 (59)
- ► noiembrie 2010 (74)
- ► octombrie 2010 (44)
- ► septembrie 2010 (29)
- ► august 2010 (47)
- ► iulie 2010 (56)
- ► iunie 2010 (69)
2 comentarii:
Aceste modele de troite din lemn sunt foarte frumoase
Adevarat ...multumesc aveti un blog frumos...
Trimiteți un comentariu