Intre reprezentarile
iconografice si statuare ale Maicii Domnului, a aparut in perioada
medievala - sau chiar mai devreme - in sanul romano-catolicismului, o
serie de exemple in care aceasta este infatisata avand piele de culoare
inchisa, uneori neagra. Reprezentarile de acest tip sunt cunoscute sub
numele "Madone Negre”. In cele mai multe cazuri, aceste icoane se
inscriu in tipul traditional Hodigitria – Calauzitoarea, in care Maica Domnului il tine pe Hristos aratand catre El, precum o calauza spre Dumnezeu si spre mantuire.
In sens precis, numele "Madona Neagra”
nu se aplica imaginilor a caror culoare deriva din materialul folosit
precum ebonita sau lemnul de culoare inchisa, sau celor inegrite de
fumul lumanarilor sau in urma incendiilor chiar daca, in general,
acestea sunt explicatiile pentru o mare parte din reprezentarile ce sunt
incadrate astazi in acest gen iconografic.
In legatura cu aceste reprezentari
cercetatorii au incercat sa ofere diverse explicatii. Citind cea mai
importanta lucrare de istorie a artei pe aceasta tema Marvin Pope
prezinta mai multe ipoteze pentru explicarea Madonelor Negre. El trage
concluzia ca e "foarte probabil" sa-si aiba originea in Asia Mica si
face paralele semnificative cu Demetra Neagra, Isis si alte zeitati
pagane negre.De altfel, istoria timpurie a cinstirii Fecioarei Maria in
Africa a anticipat aceste dezvoltari ulterioare.
Unii cercetatori au subliniat faptul ca
trebuie sa existe un temei scripturistic pentru acest tip de
reprezentare. In acest sens, una dintre consecintele cele mai
impresionante ale interpretarii mariologice a Vechiului Testament a
constituit-o atribuirea imaginilor din Cantarea Cantarilor Fecioarei
Maria. "Nigra sum sed formosa [Neagra sunt dar frumoasa]" sunt aproape
primele cuvinte ale Miresei din Cantarea Cantarilor.
Din aceste cuvinte s-a nascut temeiul biblic pentru multe portrete ale Maicii Domnului care o reprezinta ca Madona Neagra.
Tot Marvin Pope este cel care
demonstreaza in mod convingator, cu argumente lingvistice, faptul ca
traducerea exacta a versetului este "Neagra sunt si frumoasa", nu "dar
frumoasa", cea care s-a pastrat de altfel in Septuaginta: "Melaina eimi
kai kale".
Denumirea "Madona Neagra" a capatat o
semnificatie deosebita cand a fost aplicata cunoscutei icoane a
Fecioarei Maria de la Jasna Gora, din orasul polonez Czestochowa,
atribuita pictorului de icoane Sfantului Apostol Luca, aceasta fiind
imaginea sacra cea mai venerata in Europa Centrala si constituind
obiectul unor nenumarate pelerinaje.
Printul Ladislaus Opolszyk a adus-o la
Czestochowa in 1382, iar printul Jagiello a inaltat biserica unde se
afla icoana, dupa casatoria sa cu regina Jadwiga a Poloniei si
incoronarea sa in 1386. Dupa o viata petrecuta in cultura poloneza
pentru care Madona Neagra a reprezentat un simbol esential, Henryk
Gorecki a compus in 1976, Opus 36, Simfonia plangerii, care alaturi de
Recviemul de razboi al lui Benjamin Britten si Simfonia Leningradului a
lui Dmitri Sostakovici au fost inchinate memoriei victimelor celui de-al
doilea razboi mondial. Aceasta simfonie mai exprima insa, in special in
ariile interpretate de soprana, ceea ce traditia poloneza a vazut in
icoana Madonei Negre de la Czestochowa.
Raspandirea acestui tip iconografic in
lumea romano-catolica se explica si prin incurajarea in sanul acestei
Biserici, in ultimele secole, a fenomenului "aculturatiei", in special
aculturatiei liturgice si artistice.
In Biserica Ortodoxa iconografia Maicii Domnului Negre nu este nici macar amintita in erminiile sau manualele de pictura bisericeasca. De aceea, icoanele ortodoxe care par a se incadra in acest grup (ex. icoana Maicii Domnului Siriaca de la Ghighiu, numita de catre unii "Fecioara Neagra"), constituie rare exceptii.
Radu Alexandru
In Biserica Ortodoxa iconografia Maicii Domnului Negre nu este nici macar amintita in erminiile sau manualele de pictura bisericeasca. De aceea, icoanele ortodoxe care par a se incadra in acest grup (ex. icoana Maicii Domnului Siriaca de la Ghighiu, numita de catre unii "Fecioara Neagra"), constituie rare exceptii.
Radu Alexandru
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu