Rasinile sunt substante lipicioase, inflamabile, secretate de
diferiti arbori atunci cand li se cresteaza coaja. Din punctul
de vedere al chimiei organice, sunt substante organice
macromoleculare, continand C, H, O, N, S. Sunt colorate in
galben, brun, negru.
Tamaia este o substanta rasinoasa obtinuta prin crestarea
scoartei unor arbusti exotici, solidificata sub forma unor
boabe neregulate, de culoare galbuie-rosiatica, care prin
ardere, produce un fum cu miros aromat patrunzator. Este
folosita in ceremoniile religioase, medicina si parfumerie. Aceasta
rasina aromata, care arde usor si repede la flacara, se scurge
din coaja copacului Boswellia Carteri, Boswellia Serata, din familia
Burseraceae, care creste in: India, China, Somalia, Etiopia,
Egipt.
Unele prevederi si semnificatii biblice
Acest cuvant se pomeneste in Biblie de 22 de ori. Exemple:
-
Facerea 43, 11. "A zis atunci Israel, tatal lor: Daca-i asa,
ei bine, faceti asa: luati in tarhaturile voastre cate ceva din
roadele pamantului si duceti-i-le omului in dar: putin balsam,
si putina miere, tămâie si smirna si migdale si alune".
-
leremia 6, 20: "De ce-Mi aduceti voi tamaie din Saba si
scortisoara din tara de departe? Ca arderile-de-tot ale voastre
nu sunt primite, iar jertfele voastre nu M-au indulcit".
-
Matei 2, 11: "Si intrand in casa, L-au vazut pe Prunc impreuna
cu Maria, mama Sa; si cazand la pamant, I s-au inchinat; si
deschizandu-si visteriile, I-au adus daruri: aur, tamaie si
smirna".
Aceasta rasina se strange de pe scoarta copacului si, pentru a
fi mai parfumata, se amesteca si cu alte arome, asa cum se
precizeaza in Vechiul Testament (Iesire 30, 38). Tamaia face
parte din simbolurile de cult, fiind un aromat natural,
folosit in toate religiile din vremuri stravechi. Folosirea ei este
expresia pioseniei, a cinstirii lui Dumnezeu: "Tamaie... sa nu
va faceti pentru voi: sfintenie sa va fie ea pentru Domnul"
(Iesire 30, 34-37).
Tamaia,
prin parfumul si mireasma ei subliniaza frumusetea actelor de
cult, creeaza atmosfera de sfintenie si astfel ea se integreaza in
actul de slujire a lui Dumnezeu ca un dar, ca o pretioasa ofranda
si simbol al rugaciunii si faptei bune. „Sa se indrepteze
rugaciunea mea ca tamaia inaintea Ta”, zice Psalmul 140 de la
Slujba Vecerniei. Tamaia este simbol al rugaciunii de cinstire a lui
Dumnezeu dar si de implorare a Sfantului Duh: "Tamaie iti aducem
Tie, Hristoase, Dumnezeul nostru, intru miros de buna mireasma
duhovniceasca, pe care primind-o intru jertfelnicul Tau cel mai
presus de ceruri, trimite-ne noua harul Prea Sfantului Tau
Duh" (rugaciunea rostita de preot la binecuvantarea tamaiei).
In Noul Testament, ca si in Vechiul Testament, tamaia este considerata
un element simbolic de slavire a lui Dumnezeu. Magii care au venit
sa se inchine la Betleem Pruncului Iisus, Fiul lui Dumnezeu,
I-au adus in dar "aur, smirna si tamaie" (Matei 2, 11). In
Apocalipsa Sfantului Ioan Evanghelistul avem imaginea unei
Liturghii Ceresti, in care tamaia se mentioneaza ca un element
esential ce insoteste rugaciunile Sfintilor catre Dumnezeu: "Si a
venit un alt inger si a stat la altar, avand cadelnita de aur si i
s-a dat lui tamaie multa, ca s-o aduca impreuna cu rugaciunile
tuturor sfintilor pe altarul de aur dinaintea tronului. Si fumul
tamaiei s-a suit din mana ingerului, inaintea lui Dumnezeu impreuna
cu rugaciunile Sfintilor” (Apocalipsa 8, 3-4). Tamaia se
foloseste in cultul crestin din primele veacuri asa cum se
mentioneaza in textele primelor Liturghii crestine (Constitutiile
Apostolice, Sf. Ambrozie, Liturghia, Sf. Iacob, s.a,).
Vechii evrei o intrebuintau ca un articol absolut necesar in
ceremoniile religioase. De altfel, cu aceeasi intrebuintare a fost
cunoscuta si in religiile pagane, fie curata, cand se ardea pe
altarul exterior, fie amestecata cu alte materii aromate cand se
tamaia interiorul templului, deci tamaia se priveste ca icoana
mirosului de buna mireasma a rugaciunilor pioase si ca unul din
cele mai pretioase daruri ce se pot aduce lui Dumnezeu. Ca
insemnatate simbolica, tamaia este expresia adoratiei lui
Dumnezeu; ea mai simbolizeaza cererea si dorinta celui care se roaga,
ca rugaciunea lui sa fie primita de Dumnezeu; cat si darul
Sfantului Duh si recunoasterea de catre Magi a Dumnezeirii
Pruncului Iisus. Tamaia se foloseste atat la slujba Sfintei
Liturghii, cat si la toate slujbele divine, fumul ei imbalsamand
si creand o atmosfera de reculegere si sfintenie, prielnica pentru
rugaciune si indepartarea duhurilor rele. Tamaia se arde in cadelnita
sau in vase speciale (tamaiernite, catui). Mireasma tamaiei are
calitati tonice si stimulante, de aceea, in trecut se folosea si
in medicina.
Caditul sau tamaierea este
cel mai de seama dintre actele cultului extern. Folosirea tamaiei,
asa cum am mai spus, este o traditie foarte veche care se gaseste
nu numai la crestini, ci si in practica religioasa a popoarelor
pagane, si la iudei. Cadirea, tamaierea, se face in timpul
Liturghiei si a tuturor serviciilor divine. Ea este un simbol al
rugaciunii credinciosilor, de slavire si cinstire a lui Dumnezeu si
a Mantuitorului lisus Hristos. Fiecare moment al tamaierii isi are
simbolul sau. Astfel, tamaierea in timpul citirii Apostolului se face
in cinstea Evangheliei care urmeaza a se citi si simbolizeaza atat
pe Sfintii Apostoli, cat si invatatura Evangheliei raspandita de
ei. Tamaierea care se mai face la ecfonisul: "Mai ales pentru Prea
Sfanta, Curata Prea Binecuvantata…”, se face atat in cinstea
Sfintelor Daruri, dupa sfintirea si prefacerea lor, cat si in
cinstea Maicii Domnului, care se pomeneste acum. Tamaierea Sf. Daruri
inainte de ducerea lor la Proscomidiar semnifica harul Sf. Duh dat
Sf. Apostoli dupa Inviere: „Luati Duh Sfant…” (Ioan 20;22).
Cadelnita sau catuie – tamaierul sau tamaietoarea –
este obiectul de cult in care se pune pe jar, tamaie. Are forma
unui recipient rotund, de metal, atarnat de 3-4 lantisoare unite,
in partea de sus intr-un maner cu doua belciuge, ca sa poata fi
tinuta de preot cand tamaiaza in biserica, dupa randuiala sfintelor
slujbe. Intrebuintarea cadelnitei la serviciul liturgic este la
fel de veche ca si folosirea tamaiei si a tamaierilor pe care cultul
crestin le-a mostenit din cultul Vechiului Testament. Primele
cadelnite folosite de crestini erau facute din argila, metal ori
ceramica, cu sau fara maner, asa cum se folosesc si astazi de unii
preoti la serviciile funebre la tara sau cadelnite cu manere scurte
folosite inca in unele manastiri. Forma de azi a cadelnitelor ar
data dupa unii liturgisti, cam din secolul al XII-lea. Cadelnita
aminteste altarul Tamaierii din Cortul Marturiei si apoi din
Templu, pe care se aducea lui Dumnezeu jertfa de tamaie (Iesire 30,
1- 8 si Evrei 9, 4). Fetele cadelnitei sunt uneori gravate cu
figuri de animale si de plante, simbolizand ca intreaga natura (fire)
inalta, impreuna cu oamenii, rugaciuni lui Dumnezeu. Despre
simbolismul cadelnitei, Sf. Ambrozie spune: "Cadelnita este menita sa
dea buna mireasma... tot asa si voi (crestinii) sunteti buna
mireasma a lui Hristos". In interpretarea marelui liturgist si
ierarh Gherman al Constantinopolului, cadelnita simbolizeaza
umanitatea Mantuitorului, focul din cadelnita Divinitatea Sa, iar
fumul de Tamaie este mireasma Duhului Sfant.
Drumul Tamaiei -
se numea in antichitate, calea pe care erau transportate din
tarile producatoare, diferite rasinoase aromate, care se foloseau
fie in cult, fie pentru preparate farmaceutice sau in parfumerie
(ca tamaia, smirna, camforul, sacazul - guma de Accacia, care se
scurge din scoarta unor arbori). Astfel, tamaia si smirna produsa
in sudul Arabiei, Yemenul de astazi, erau duse la inceput pe cale
maritima, apoi transportate cu caravane de camile, traversand
desertul ce despartea Arabia de Sud de marile imperii si bogatele
cetati ale Orientului Apropiat. Caravanele ajungeau la Gaza, oras
iudeu, port la Marea Mediterana si strabateau tara Ghebanitilor,
pana in Tima, capitala lor, foarte departe de Gaza. Acest traseu
foarte lung era impartit in 65 de statii de oprire a caravanelor
pentru implinirea formalitatilor de tranzit si plata unor taxe ce
reveneau si statelor, dar si localitatilor in care stationau. Cei
care incercau sa se sustraga implinirii acestor obligatii si se
abateau de la traseul stabilit oficial pentru comertul cu aceste
produse, erau pedepsiti cu moartea. Smirna si tamaia au fost pentru
Arabia si India antica mari izvoare de imbogatire. Tamaia si smirna
erau folosite in templele si palatele faraonilor din Egipt, chiar
si pe la jumatatea mileniului doi. Sapaturile arheologice au aratat ca,
in Mesopotamia antica, aceste aromate erau folosite pentru
ghicirea viitorului; ghicitorii ardeau tamaie intr-un vas asezat
pe genunchi si ghiceau dupa miscarea fumului. Incepand cu secolul
al VIII-lea pana in secolul al VI-lea i. Hristos, cand se dezvolta
comertul cu aceste aromate, ele sunt tot mai folosite, devenind
nelipsite in cultul din marile temple ale centrelor urbane
(Ninive, Babilon, Ierusalim, Susa, Damasc). Profetul Iezechiel
vorbeste despre comertul orasului Tyr cu Saba de unde importa tamaie.
Pliniu, scriitor latin din secolul 1, a lasat in scrierile sale
date importante despre comertul cu smirna si tamaie si despre
drumurile de comert cu aceste si alte mirodenii, aratand cat de
mult incarcau costul lor, multiplele taxe la care erau supuse pe
parcursul transportului, incat, atunci cand ajungeau la Roma, erau
foarte scumpe, ca si aurul, iar smirna era cea mai scumpa.
Clasificarea
din punct de vedere botanic se face dupa monumentala lucrare
"Flora R.S.R." aparuta in treisprezece volume in intervalul
1952-1976 in Editura Academiei si dupa alte documentare stiintifice
mentionate in bibliografia selectiva.
Descrierea stiintifica
Tamaia este o substanta rasinoasa extrasa din trunchiul unor
arbusti Boswellia Carteri, Boswellia Serata, din familia Burseraceae,
care creste in: India, China, Somalia, Etiopia, Egipt. Tamaia are
actiune farmacoterapeutica, antiinflamatoare, antiseptica,
astringenta, carminativa si cicatrizanta, diuretica, expectoranta,
sedativa. Arborele care da tamaia este inalt de 3-6 m, cu florile
alburii. Creste prin crapaturile stancilor din munti si prin
pietrisurile de la bazele colinare din vecinatatea marii. Prin
incizii longitudinale facute in scoarta acestui mic arbust se scurge un
lichid laptos, care in contact cu aerul se solidifica, formand
bucati, mai mari sau mai mici, putin globuloase, de culoare
galbuie, care constituie produsul vegetal, sub numele de tamaie.
Tamaia este o substanta rasinoasa cu miros placut si aromatic care
dezvolta bine aceasta aroma abia la temperatura de 100°, cand se
inmoaie fara a se topi (asa se recunoaste); la temperatura mai
ridicata se descompune si da nastere la vapori aromatici,
proprietate care o face sa fie intrebuintata la ceremoniile religioase
ale bisericii noastre. Tamaia, din cauza proprietatilor stimulente,
tonice, a fost intrebuintata in medicina. Tamaia are diferite
forme si culori dupa locurile si tarile din care provine. Tamaia
de Arabia, Egipt si Somalia are culoarea putin galbuie si forma de
lacrimi, cea de India este superioara, este galbena, cristalizata
in forma de lacrimi mari. Astazi tamaia naturala se poate
falsifica de unii "impostori" si vinde la preturi exorbitante ca
tamaie. Tamaia intra ca ingredient la prepararea Sfantului si
Marelui Mir. Unii confunda tamaia cu smirna si invers, confuzie
care se intalneste si in Sfanta Scriptura. Azi se foloseste pe scara
larga tamaia sintetica.
Tămâie naturală (click pe imagine pentru a o mări)
SMIRNA
Smirna este o substanta rasinoasa, obtinuta prin crestarea unor
arbusti exotici: Styrax Benzoin-Sumatra, Styrax macrothyrsus –
Vietnam, Styrax paralleloneurus, Indonezia, Styrax tokinozis-China
din Familia Stryacceae, care arde raspandind un miros placut
aromatic si care se foloseste in ceremoniile religioase,
imbalsamare, in medicina si parfumerie.
Cuvantul smirnă este pomenit in Biblie de cincisprezece ori si
deriva de la cuvantul "a fi amar" din ebraica. Smirna intr-adevar
este o substanta amara si rasinoasa. In toate vremurile in Orient
smirna a fost pretuita si se vindea in boabe solide de culoare
usor galbuie si venea din Arabia sau Abisinia (Yemenul de astazi
si Etiopia).
Unele mentionari si semnificatii biblice
-
Cantarea Cantarilor 3, 6: "Cine-i acel ce din pustiu se-nalta ca o
coloana fumeganda, amestec viu de smirna si tamaie, din arta
facatorilor de mir?" .
-
Cantarea Cantarilor 4, 14: "... cu narduri si sofran, cu trestie-n
balsam, cu scortisoara, cu aromele lemnoase din Liban, cu smirna
si aloe, cu tot ce-i mai subtire-ntre miresme".
-
Cantarea Cantarilor 5, 5: "M-am ridicat iubitului ca sa-i deschid
si smirna mi-a picat din maini; de smirna pline-s degetele mele si
smirna-i pe maneru-ncuietorii..."
-
Facerea 37, 25: "Apoi s-au asezat sa manance. Si daca si-au
ridicat privirea, iata ca o caravana de Ismailiti venea de la
Galaad, avandu-si ei camilele incarcate cu tamaie si balsam si
smirna, pe care mergeau sa le descarce in Egipt".
Asupra arborelui care produce smirna au fost foarte multe
controverse; Pliniu compara arborele cu ienuparul, Discoride cu
salcamul. Unii naturalisti ca Ehrenberg si Hemprich numesc arborele
care da smirna Balsamodendron Myrrha - Familia Terebentaceae - vecin
cu genul Boswellia care da tamaia. Palestinologii ne spun ca
arborele Mor este din familia Burseraceae si originar din Arabia.
Unii traducatori biblici considera smirna Styrax si Myrrha.
Arbustul mai este raspandit in Sumatra, Java, Malaezia, Vietnam,
Cambodgia, China, Thailanda. Smirna, ca si tamaia, combinata cu
alte substante aromatice, a jucat mare rol in practicile religioase
ale indienilor si egiptenilor. Se amesteca cu untdelemn sfintit si
servea la unsul templului. Sf. Evanghelist Matei ne spune ca smirna, ca
si aurul si tamaia, a fost unul din darurile pe care Magii
l-au adus Mantuitorului la nastere: "Si, intrand in casa, L-au
vazut pe Prunc impreuna cu Maria, mama Sa; si cazand la pamant, I s-au
inchinat; si deschizandu-si visteriile, I-au adus daruri: aur,
tamaie si smirna". (Matei 2, 11). Nicodim a folosit-o amestecata cu
alte arome la imbalsamarea trupului lui Iisus: "Si a venit si Nicodim,
cel care venise la El mai inainte noaptea, aducand ca la 100 de
litre de amestec de smirna si aloe" (Ioan 19, 39).
Vinul
si smirna pe care soldatul roman le-a dat Mantuitorului pe cruce
erau amare, dar nu aveau nici una din proprietatile narcotice pe
care unii banuiesc ca le-ar fi avut. Iuda si Israelul faceau negot
cu smirna si primeau in schimb grau, ceara, miere, untdelemn si
balsam (Iezechiel 27;17). Se spune ca nimic nu este mai placut ca
privelistea oferita de copacii de Styrax in cursul lunii martie, cand
sunt acoperiti cu flori care imbata cu parfumul lor mirositor vaile
Carmelului si ale Galileii. In
Siria si Palestina, in Insulele Arhipelagului Indonezian, Italia
sau chiar sudul Frantei creste Styraxul. Ca si tamaia, mirosul si
fumul ei deosebit de aromat sunt simbolul faptelor bune si al
rugaciunilor catre Dumnezeu, iar amaraciunea ei este simbolul
patimilor. La vechii evrei era considerata ca fiind simbolul
iubirii nevinovate. Ca dar al Magilor, ea a simbolizat fiinta
omeneasca a Mantuitorulul. In vechime era unul din cele mai scumpe
articole de parfumerie, numai pentru regi si femeile celor bogati,
putandu-se folosi pentru tamaiere sau parfumarea paturilor. Astazi
costa circa 25 Euro/ Kg.
Descrierea stiintifica
Styrax Benzoin in mod obisnuit el este un arbust, dar poate avea
si forma unui copac cu o inaltime de 4-5 m. Frunzele sunt
ovale iar partea inferioara le este acoperita cu perisori albi.
Scoarta arborelui este neteda. Din scoarta lui, prin incizii, curge
rasina, denumita smirna. Styrax Benzoin din familia Stryraceae, are
tulpina groasa, ramurile cilindrice acoperite cu o scoarta alburie
spre gri, frunzele alterne petiolate, intregi, netede pe partea
superioara, florile albe, fructul este mare, globulos. Asa cum am
mai spus, acest arbore creste prin sesurile si prin malurile
raurilor din insulele Borneo, Sumatra si Java si in alte regiuni
tropicale. Recunoastere: smirna este un suc alburiu, foarte
compact, care se solidifica in contact cu aerul devenind untoasa.
Incet, incet culoarea devine aurie, pentru ca atunci cand rasina este
intarita sa fie rosiatica, adunata in lacrimi mici. Are un gust
balsamic, arde raspandind un miros placut si multi vapori de acid
benzoic cu actiune farmaceutica. Se dizolva in alcool de 90° sau in
eter. Se cunosc mai multe calitati de smirna dupa modul de extractie
si de preparare precum si dupa varsta arborilor din care se
extrag. Impostorii de astazi falsifica smirna cu diferite rasini
obtinute din diferite specii de brad, molid etc. pretinzand sume
exorbitante, vanzand aceste surogate ca fiind smirna; ea este mai
scumpa ca tamaia.
Actiune farmacoterapeutica
Smirna este antiinflamatoare a cailor respiratorii. Este
intrebuintata si ca antioxidant, antiseptica, astringenta,
carminativa, deodoranta, sedativa si expectoranta. Smirna intra in
compozitia Sfantului si Marelui Mir in conditiile de solubilizare
intr-un vas de vin si ulei de masline virgin, la fierbere, dupa o
tehnologie speciala asa cum se mentioneaza in cartea "Ce stim
despre Sfantul si Marele Mir?".
Smirnă (click pe imagine pentru a o mări)
|
ÎNVĂTĂTURI BUNE DESPRE TĂMÂIE
---Cand se tamaie casa – ce se tamaie, care e forma si cine poate tamaia?
Tamaierea
se face acasa odata cu inceputul rugaciunilor. Se aprinde tamaie
si se pot tamaia si sfintele icoane; aceasta se face de catre un
barbat cu credinta, daca nu este se poate face si de o crestina
curata in acel timp. Este bine sa se tamaie toate camerele. De
asemenea, se mai pot tamaia vase, haine sau mancare de pomana, inainte
de a le imparti, cum e cazul pe la sambata mosilor; si se mai poate
tamaia sambetele sau duminicile, dimineata, la mormintele
mortilor, pana se incepe slujba la biserica.
---In caz de necesitate (rau, frica, ganduri necurate, tulburare, suparare), in timpul zilei, ce se poate lua?
Daca
persoana nu a mancat, poate lua anafura, agheasma mica, iar daca a
mancat sa se unga cu ulei de la Sf. Maslu sau agheasma pe frunte,
sa se afume cu tarnoseala, sa aprinda tamaie.
ÎNVĂTĂTURI GRESITE DESPRE TĂMÂIE
---Dacă cineva este rău, are răutate în suflet, trebuie să înghită un bob de tămâie şi va fi bun.
Înghiţind
unul sau mai multe boabe de tămâie vei scăpa de calculi renali
(pietrele de la rinichi), dar în nici un caz de răutate. Răutatea
vine din suflet, nu din trup. Vei deveni mai bun înghiţind un "bob
de răbdare" şi unul "de rugăciune".
---Lumânările trebuie tămâiate înainte de a fi aprinse.
Lumânarea
este un simbol şi o jertfă, (simbolizează lumina dumnezeiască pe
care o dorim şi în viaţa aceasta, şi în viaţa viitoare şi este şi o
jertfă adusă lui Dumnezeu). Se tămâie icoanele, se tămâie prin
casă, dar n-am mai pomenit să tămâiem lumânările.
---Tămâia se foloseşte oricând, smirna numai în sărbători.
Putem
să folosim şi una şi alta, oricând vrem fără nici o oprelişte.
Pentru o mai bună înţelegere, între smirnă şi tămîie este o
diferenţă ca între pâinea albă şi cea neagră. O poţi folosi pe
fiecare când o ai, cu sfinţenie şi cu mulţumire la Dumnezeu.
ARTICOL PRELUAT DIN http://www.parohiamacin4.org/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu