DOAMNE AJUTA ! DUMNEZEU SA ITI ASCULTE RUGACIUNILE...DRAGA VIZITATOR AL BLOGULUI MEU , SI SA TE BINECUVANTEZE...
CUVANT CATRE CRESTINII ORTODOCSI
CUVANT CATRE CRESTINII ORTODOCSI
Despre blesteme
Mare lucru este ca omul să aibă binecuvântarea lui
Dumnezeu, ne
spune Cuviosul Paisie Aghioritul. Tot ceea ce are binecuvântarea lui
Dumnezeu stă în picioare. Iar tot ceea ce nu are
binecuvântarea nu stă
în picioare. Nedreptatea este mare păcat. Toate păcatele au
circumstanţe atenuante, nedreptatea nu are, atrage
urgia lui
Dumnezeu. Înfricoşător lucru!
De pildă, cineva adună avere cu nedreptate.
Omul acela şi copiii
lui trăiesc puţină vreme ca nişte boieri, dar după aceea, toate pe care
le-au adunat le dau la doctori. Rar, la foarte puţini oameni se întâmplă
ca bolile, falimentările, să fie o încercare de la
Dumnezeu. Aceştia vor
avea plată multă. În acest caz, de
obicei, după aceea devin mai bogaţi,
ca dreptul Iov. Dar şi la mulţi care nu au reuşită este şi din cauza
aceasta: au făcut nedreptate.
Blestemul prinde atunci când este la mijloc nedreptatea. Când nu
este nedreptate, atunci blestemul se întoarece la cel ce l-a rostit. Cel ce
primeşte blestemul se chinuieşte în viaţa aceasta. Iar cel ce a
blestemat
se chinuieşte şi în viaţa aceasta şi în cealaltă, pentru că va fi pedepsit
de Dumnezeu ca un ucigaş, dacă nu se va pocăi şi spovedi. Pentru că,
să zicem, poate cineva să te necăjească, însă tu, cu blestemul ce-l
arunci asupra lui, este ca şi cum ai lua
pistolul şi l-ai omorî. Cu ce
drept faci asta? Orice ţi-ar fi făcut celălalt nu ai dreptul să-l omori. Ca
să ajungă să blesteme cineva, înseamnă că are răutate, atunci când o
spune cu patimă, cu înverşunare.
Mitropolitul Antonie Plămădeală ne relatează un caz: „M-a
supărat oarecare, mi-a
spus cineva. Şi m-am pus la citi psaltiri“.
În popor există credinţa că citirea Psaltirii, ca
pravilă la vreme de
necaz, sau la împrejurare de duşmănie, duce la lămurirea situaţiei.
Uneori se citeşte şi cu gând să-l pedepsească Dumnezeu pe cel ce
pricinuit necazul. Iar unii mai împietriţi la inimă citesc Psaltirea
dorind moartea celui pus la rugăciuni. Aceasta este o
mentalitate
păgână, anticreştină, rea. Se întâmplă însă în asemenea cazuri că celui
ce face astfel de rugăciuni, răul dorit se întoarce
chiar împotriva sa.
Cel care mi-a relatat o astfel de situaţie, mi-a mărturisit: După ce am
citit de câteva ori psaltirea, necazurile mi s-au înmulţit. Citisem cu
gând rău. Ca pe o vrăjitorie. Abia după ce m-am spovedit mi s-a
luminat cugetul şi mi-a venit liniştea. M-am împăcat cu cel căruia îi
voisem răul.
În Molitfelnic sunt consemnate moliftele Sfântului Vasile cel
Mare care se citesc numai de către arhiereu sau de către preot. Sfânta
Biserică Ortodoxă nu îngăduie ca mireanul să se substituie
preotului şi
să îndrăznească să citească molitfele Sfântului
Vasile cel Mare, ci
numai preotului slujitor al Altarului care este întărit prin hirotonie.
Credinciosul mirean are destule arme ca să se apere de diavol: Sfânta
Cruce,
smerenia, rugăciunea,
postul, aghiasma, spovedania etc.
„Suie-te, pleşuvule! Suie-te, pleşuvule!“
Elisei era un bărbat cu suflet blând şi binevoitor, dar că putea fi şi
sever se vede limpede din atitudinea sa când, în drum spre Betel, a
fost batjocorit de nişte tineri, lumeşti ce ieşiseră din cetate. Aceşti
tineri auziseră despre înălţarea Sfântului
Ilie şi făceau din acest
eveniment solemn subiectul batjocurilor spunând lui Elisei: „Suie-te,
pleşuvule! Suie-te, pleşuvule!“ La auzul cuvintelor
batjocoritoare,
proorocul s-a întors şi a rostit un blestem asupra lor. Judecata
teribilă
care a urmat a fost de la Dumnezeu: „Atunci au ieşit doi urşi
din
pădure şi
au sfâşiat 42 din aceşti copii“ (2 Regi 2:23-24). Dacă
Elisei ar fi îngăduit ca batjocura să treacă neobservată, el ar fi fost mai
departe batjocorit şi înjosit de gloată, iar misiunea lui de a
îndruma şi
de a salva ar fi fost zădărnicită. Această singură manifestare de
severitate teribilă a fost suficientă să impună respect faţă de el pentru
întreaga lui viaţă. Timp de încă 50 de ani, el a
intrat şi a ieşit pe poarta
Betelului, încoace şi încolo prin ţară, din cetate în cetate,
trecând prin
mulţimi de tineri trândavi, grosolani şi desfrânaţi, dar nici unul
nu şi-a
mai bătut joc de el şi n-a mai vorbit cu uşurătate despre calitatea
lui de
profet al lui Dumnezeu.
„Nu
este nimic mai primejdios decât să nu-l ierţi pe vrăjmaş;
nu
este nimic mai primejdios decât să te răzbuni împotriva lui“
(Sfântul Ioan Gură de Aur).
„Scrie-ţi binefacerile
primite pe aramă, iar jignirile pe apă“
(Sfântul Isidor pelusiotul).
„Şi a iubit
blestemul şi va veni asupra lui; şi n-a voit
binecuvântarea şi se va depărta
de la el. Şi s-a îmbrăcat cu
blestemul
ca şi
cu o haină şi a întrat ca apa înlăuntrul lui şi
ca
untdelemnul
în oasele lui“ (Psalm 108:16-17).
Acolo
unde este duşmănie şi
răutate, nu poate fi nici post nici
sărbătoare. Cine
nu are numele de iubitor de pace, acela nu poate
avea
nici numele de fiu al lui Dumnezeu (Fericitul Augustin).
Rămâi oaie şi
vei birui pe lupi.
Să luăm aminte că Hristos cel înviat, ca
un Atotputernic asupra
morţii, nu s-a îngrijit să se răzbune pe cei care L-au
torturat şi L-au
răstignit ci, lăsându-i pe aceştia în ale lor, Se grăbeşte să-i întâlnească
şi să-i întărească pe prietenii Lui cei
înspăimântaţi. Astăzi ca şi
pururea, El Cel Atotbun şi Blând, nu Se grăbeşte să Se răzbune pe cei
ce nu cred în El, ci Se grăbeşte în ajutorul celor
care cred pururea în
El.
Dacă cineva păcătuieşte împotriva mea şi acelei persoane îi
pare
rău pentru ce a făcut, Dumnezeu o iartă. Dacă eu refuz să o iert, vă
puteţi imagina cât de oribil este acest lucru înaintea lui
Dumnezeu?
Dumnezeu nu e obligat să ierte acea persoană. Ea a păcătuit împotriva
lui Dumnezeu, dar Dumnezeu n-a păcătuit împotriva nimănui,
niciodată. Şi iată-mă pe mine - un păcătos care refuză să ierte alţi
păcătoşi, în timp ce Dumnezeu,
care este fără păcat, e gata să îi ierte.
V-aţi oprit vreodată să vă gândiţi cât de răi putem fi atunci când
refuzăm să iertăm o persoană pe care Dumnezeu a
iertat-o?
Să nu vezi, să nu auzi!
Un Părinte stareţ, atunci când era
întrebat ce să faci când te supără
sau te irită cineva, spunea aşa: Să nu vezi, să nu auzi! Prin acestea
îndemna să ne îndreptăm atenţia spre noi înşine, să începem cu noi, în
noi să vedem cauza slăbiciunii duhovniceşti. Părintele stareţ spunea că
nimic nu este mai rău decât mândria. Aceasta este mai rea
decât
desfrânarea şi iubirea de argint, căci prin ea îngerii
luminoşi au căzut
devenind draci. Asemenea şi oamenii în mândria lor
se aseamănă
dracilor. A fost întrebat un drac de ce se teme, la care a răspuns: de
smerenie. Lui Dumnezeu îi este mai plăcută smerenia păcătosului
decât mândria dreptului. Mai zicea părintele că trebuie să ne plângem
păcatele, pentru că dacă sădim un copac şi nu-l udăm, se va usca.
Asemenea şi noi, la rânduiala de rugăciune trebuie să adăugăm
lacrimile.
Există o conştiinţă reală de
nevoia iertării în zilele noastre?
Din păcate astăzi în mulţi chiar botezaţi, poate chiar practicanţi în
mod ritual, a dispărut, a scăzut conştiinţa păcatului şi, prin urmare,
conştiinţa nevoii de a fi iertaţi. Dar aceasta are
repercusiuni sociale.
Cine nu gustă iertarea lui Dumnezeu în Taina Sfintei
Spovedanii prin
preotul duhovnic, acela cu greu poate ierta şi iată de ce societatea
noastră este atât de violentă. Însăşi Maica Domnului a
plâns, a suferit,
dar nu s-a manifestat ca păgânii, nici n-a blestemat pe răstignitori.
Cine i-a dat această tărie? Această tărie i-a dat-o credinţa sfântă că din
Jertfa Fiului său răsare mântuirea întregii
lumi. Şi noi suntem datori să
răbdăm dreapta mânie a lui Dumnezeu, când apasă greu peste noi. Şi
atunci noi ce mai putem zice?
Foloasele şi vredniciile iertării
Gândiţi-vă la toate greşelile de care aveţi a da socoteală - şi, mai
ales, să uitaţi nedreptăţile săvârşite de alţii vouă, iertaţi pe cei care vau
jignit, ca să aveţi dreptul ca înşivă să fiţi iertaţi - şi să câştigaţi,
astfel, o uşurare a necazurilor voastre. Grecii, fără vreo mare nădejde,
dădură adesea, cu privire la acestea, dovezi de
înţelepciune. Şi voi,
care trebuie până la urmă, să părăsiţi lumea aceasta, cu atât
de măreţe
nădejdi, nu veţi face-o, - sau staţi în cumpănă? Ceea ce se rezolvă de
la sine, nu vă arogaţi şi respectaţi astfel legea
dumnezeiască - şi, mai
degrabă, lăsaţi să vi se stingă patima fără răsplată pentru voi, în loc da
a merita o răsplată? Dacă lucrarea vremii şterge ranchiuna, de aici
nu
puteţi trage nici un folos. Veţi zice că aducerea aminte a
jignirii vă
înflăcărează mânia? Aduceţi-vă aminte de tot binele pe
care cel ce v-a
jignit a putut să-l săvârşească faţă de voi, cum şi de tot răul pe care laţi
făcut altora. V-a vorbit de rău, v-a acoperit de ruşine? Aduceţi-vă
aminte de ceea ce şi voi aţi zis de alţii. Aşa că, vă întreb, cum veţi căta
iertare, când voi n-o daţi altora? N-aţi zis nimic de rău? Dar aţi auzit
de atâtea ori mulţime de bârfe şi le-aţi primit şi aceasta este desigur o
vinovăţie. Vreţi să ştiţi ce mare bine este
uitarea jignirilor şi ce plăcut
este aceasta Domnului, mai presus de toate? El pedepseşte chiar pe cei
care se bucură de dreapta pedeapsă. Aşadar, nu se cade să călcăm în
picioare nici pe cei pedepsiţi de Dumnezeu şi nici pe cei care ne-au
jignit! Se arată aici duhul milei, ceea ce îi place lui
Dumnezeu mai
mult ca orice. Nimic nu hrăneşte mai bine mila, ca
iertarea jignirilor.
Iubiţi pe duşmanii voştri, faceţi bine celor ce vă urăsc
Doamne, dacă doreşti atât de mult să se iubească oamenii între ei,
să fie îndreptată cel puţin legea şi înainte de toate să fie învăţaţi un fel
mult mai mic de dragoste! Să înveţe mai întâi să iubească pe cel pe
care-l iubeşte, ca să ştie apoi să iubească şi pe cel pe care-l urăşte. Să
înveţe mai întâi să fie recunoscător faţă de binefăcător, ca să cunoască
apoi să fie recunoscător şi faţă de cel ce-i vatămă. Dar cum să
propovăduiască cineva să se iubească vrăjmaşii, când nu se iubesc
nici
prietenii şi abia se iubesc fraţii! Trebuie ca mai întâi
să se facă
oamenii oameni ca apoi să fie creştini. Să cunoască mai întâi pornirile
firii ca să înveţe apoi îndreptările credinţei. „Iubiţi pe duşmanii
voştri, faceţi
bine celor ce vă urăsc!“ Într-adevăr nici nu s-a auzit în
lume o învăţătură nici mai înaltă, nici mai nobilă. Învăţătură vrednică
de Dumnezeu - Omul care a dat-o şi vrednică de omul creştin care
trebuie să o pună în aplicare.
Rugăciune pentru vrăjmaşi
Doamne Iisuse
Hristoase Dumnezeul meu, ai milă de toţi
vrăjmaşii de pretutindeni, fiind şi ei zidirea Ta; ai
milă de cei ce
mă urăsc, de cei ce se sfădesc cu
mine şi mă ocărăsc şi
de cei ce mă
vorbesc de rău. Să nu pătimească nici un rău din cauza mea mult
întinatul, nici unul din fraţii şi surorile mele, nici
în acest veac,
nici în cel ce va să vie, nici în ceasul morţii, nici în văzduh,
nici în
ceasul judecăţii, ci zdruncină şi spulberă pe vicleanul diavol care
învrăjbeşte pe dânşii asupra mea.
Eu ştiu Stăpâne Iubitorule de oameni, că cel viclean şi
înşelător demon îi învrăjbeşte pe dânşii
asupra mea.
Te rog Doamne Dumnezeul meu, aşa cum nu Ţi-ai întors faţa
Ta de la mine, ori de câte ori am greşit cerând iertare şi
milostivindu-Te M-ai iertat, şi pe fraţii şi
surorile mele, cele după
trup sau după duh, care mă denigrează pe mine, mult întinatul
robul Tău, nu-i întoarce de la faţa Ta ci îi sfinţeşte şi
îi luminează
şi pe dânşii în vecii, vecilor. Amin! (Text din cartea de rugăciuni
tipărită cu binecuvântarea Prea
Fericitului patriarh al Bisericii
Ortodoxe Române, Justinian 1901-1977).
Apa
înţelepciunii
Pentru ceartă este nevoie de doi
oameni. Un om i-a povestit
prietenului său, cum a făcut el de a înlăturat cearta din casa
sa. Eu
i-am spus soţiei mele, când ne-am căsătorit. Când tu vei vedea
că eu
sunt mânios, să te duci la fântână şi să-ţi umpli gura cu apă. La fel şi
eu, când voi vedea că tu eşti mânioasă, am să iau apă în gură. Aşa au
făcut... Şi ce bine am trăit! Pentru că unul singur nu se poate
certa! Şi
nici celălalt nu se poate certa cu tine, dacă gura ta ţi-e plină cu apă...
Iată ce scria pe uşa părintelui Iustin
Pârvu de la Sfânta
Mănăstire Petru Vodă:
Este
har...
- Să iubeşti fără să fii iubit...
- Să slujeşti fără să fii preţuit...
- Să dăruieşti fără să ţi se mulţumească...
- Să jertfeşti fără să ţi se recunoască...
- Să ierţi fără să fii iertat...
- Să-l susţii pe cel care te-a lepădat...
- Să rămâi liniştit deşi eşti
nedreptăţit...
- Să investeşti clădind fără speranţă...
- Să crezi deşi nu eşti deplin lămurit...
- Să taci pentru a nu face rău aproapelui...
- Să vorbeşti de dragul adevărului...
- Să înduri fără să murmuri, fără să cârteşti...
- Totul să-ţi aparţină, dar tu de toată bucuria să te lipseşti...
Pământul şi ploaia
Pământul soarbe ploaia ce
cade de sus, dar iarăşi o sloboade, în
formă de izvoare şi fântâni binecuvântate
cu ape
minerale, sulforoase, iodate... Noi suntem
cerului de sus, dar în loc de apă vie slobozim
afară izvor de ură, de otravă şi de păcat. Toată
firea cea necuvântătoare dă înapoi darul lui
Dumnezeu. Ogoarele dau grâul, porumbul,
orzul, secara, toate legumele, pomii dau fructele, numai omul - făcut
după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu,
numai omul care soarbe
neîncetat binecuvântare şi iertare, milă şi iubire cerească - în loc de
iubire şi roada faptelor bune, dă ură, zavistie, otravă şi venin sufletesc.
Iată ca ne mustră şi firea cea necuvântătoare.
Lemnele şi focul
Să băgăm de seamă că lemnele ce ard în foc ne
pot fi şi ele o
predică minunată şi un ajutor preţios pentru
înţelegerea Sfintei Evanghelii despre dragostea
aprindem? Învăţaţii au aflat că lemnele când ard
nu fac altceva decât să dea înapoi căldura pe care
au absorbit-o din razele şi căldura soarelui. Focul
nu este, aşadar, altceva decât o căldură a soarelui
pe care lemnele au absorbit-o în ele şi, când le
aprindem, ne-o dau nouă. În această asemănare trebuie să fim şi noi
faţă de iubirea Tatălui Ceresc.
Soarele şi izvorul iubirii noastre este
Dumnezeu şi Jertfa cea Sfântă a Fiului Său. Iubirea ce o primim
noi
neîncetat din acest izvor infinit, trebuie să o dăm şi noi mai departe. O,
ce lucru fioros se vede în ziua de azi! Lemnele cele neînsufleţite ne
dau nouă căldura primită de la soare, însă noi nu dăm nimic. Lemnele
dau căldură, iar noi dăm răceală. Sorbim căldură şi lumină, dar dăm
afară ură şi otravă.
La îndemnurile mele de a se împăca doi oameni certaţi, unul
spunea aşa: Asta n-o pot face, părinte, nu mă lăsa inima să-l iert! Ba,
diavolul nu te lasă! i-am răspuns eu. Dumnezeu te-a
iertat prin Jertfa
Fiului Său şi tu nu vrei să ierţi.
Nu te opri
niciodată la nivelul lor
Iată ce ar trebui să spunem când ne gândim la
oamenii ce ne-au
făcut rău: Nu mă voi
opri la nivelul duşmanului
meu. Nu mă voi
opri
la nivelul celui ce mă urăşte. Nu mă voi
opri la nivelul celui ce
mă batjocoreşte. Nu mă voi
opri la nivelul celui crud. Aşa am putea
să tălmăcim cuvintele lui Hristos: Să nu
răsplăteşti
răul cu rău, căci
în acest fel te înjoseşti singur. Iubiţi pe vrăjmaşii voştri şi vă rugaţi
pentru cei ce vă fac vouă necaz. Când un şoim este atacat de
ciori,
în
loc să lupte
cu ele, se ridică cât
mai sus, acolo unde ciorile nu-l
pot
ajunge. Tocmai la marea înălţime a dragostei ne cheamă Hristos.
Deci, ocărâţi fiind,
binecuvântăm; prigoniţi fiind, răbdăm;
defăimaţi fiind,
mângâiem (Sfântul Apostol Pavel).
Doriţi iertare???
Doriţi iertare pentru păcatele dumneavoastră? Dumnezeu o oferă
fiecăruia! Veniţi, să ne judecăm, zice Domnul. De
vor fi păcatele
voastre
cum e cârmâzul, ca zăpada
le voi albi şi de vor fi roşii ca
purpura,
ca lâna albă le
voi face (Isaia
1:18). Cel rău
să lase calea lui şi omul cel
nelegiuit vicleniile lui şi să
se întoarcă la Domnul, căci El se va
milostivi de
dânsul, şi către Dumnezeul nostru cel mult iertător
(Isaia 55:7). Căci gândurile Mele nu sunt ca gândurile
voastre şi căile Mele
ca ale voastre, zice Domnul. Şi cât
de
departe sunt cerurile de la pământ, aşa de departe sunt căile
Mele
de căile
voastre şi cugetele Mele de cugetele voastre (Isaia
55:8-9).
Câinele în oglindă
Rătăcind pe
ici, pe colo, un câine uriaş ajunse într-o odaie
care avea pe toţi pereţii oglinzi imense. Astfel se văzu dintr-o dată
înconjurat de câini. Se înfurie, începu să
câinii din oglindă făcură la fel, descoperindu-şi
colţii fioroşi. Câinele nostru începu să se învârtă
vertiginos într-o parte şi în alta pentru a se apăra
de atacatori, după care - lătrând cu furie - se
aruncă asupra unuia dintre presupuşii săi
adversari. În urma
puternicei izbituri în oglindă, căzu la pământ fără suflare şi plin
de sânge. Dacă ar fi dat din coadă prieteneşte o singură dată, toţi
câinii ar fi răspuns în acelaşi fel. Şi întâlnirea lor ar fi fost o
sărbătoare. GĂSIM TOTDEAUNA CEEA
CE CĂUTĂM!!!
Accidentul
O femeie tânără se întorcea de la
serviciu cu maşina. Conducea cu
mare atenţie, întrucât automobilul la volanul căruia se afla era nounouţ,
abia scos cu o zi înainte din magazin şi cumpărat mai cu seamă
din economiile soţului - care renunţase la multe pentru a
putea
achiziţiona acest model. La o intersecţie foarte aglomerată, femeia avu
o clipă de nehotărâre şi atunci tamponă o altă maşină. Tânăra izbucni
în lacrimi. Cum avea să explice soţului său paguba? Şoferul celeilalte
maşini fu înţelegător, dar îi spuse că era necesar totuşi să dea unul
altuia numărul permisului şi datele certificatului
de înmatriculare al
maşinii. Femeia căută respectivele documente
într-o mapă de plastic
maro. Din aceasta căzu un petec de hârtie. Pe aceasta erau
scrise cu o
caligrafie bărbătească plină de siguranţă următoarele cuvinte: În caz
de
accident... aminteşte-ţi
draga mea, că eu te iubesc pe tine şi nu
maşina! Ar trebui să ne aducem aminte cu toţii mereu de faptul că
PERSOANELE ŞI NU LUCRURILE, SUNT CELE CARE AU
ÎNSEMNĂTATE. Câte nu facem pentru diverse lucruri, pentru
maşini, pentru case, pentru ordinea şi bunăstarea materială! Dacă am
da aceeaşi atenţie persoanelor, lumea ar
fi altfel. Să găsim timp pentru
a-i asculta pe ceilalţi, să-i privi în ochi, pentru
a plânge împreună cu
ei, pentru a-i îmbărbăta, pentru a râde,
pentru a ne plimba... Cu nimic
altceva nu ne vom înfăţişa înaintea lui Dumnezeu
decât cu propriul
suflet şi cu capacitatea lui de a iubi; nu vom
duce în faţa lui nici
lucrurile, nici îmbrăcămintea şi nici măcar trupul nostru...
O pildă vie de iertare la un soţ autentic:
(
Dedicaţii - Părintele Iosif Vatopedinul )
Am întâlnit în viaţă o pildă de soţ adevărat şi autentic, care m-a
cutremurat. A trăit aici, prin părţile noastre, un domn
adevărat, care în
firea sa purta întreaga desăvârşire omenească, cu ajutorului harului
lui
Hristos. La vârsta de treizeci de ani a socotit că este pregătit să facă
pasul spre căsătorie. Ca un adevărat creştin, a stăruit cu multă
rugăciune şi cerere la Domnul
nostru să-l lumineze şi să-l ajute in
scopul său. Şi-a întors cugetarea
spre cuvintele Scripturii: „femeia
bărbatului de la Domnul
se rânduieşte” (Pilde 19:14).
S-a hotărât, aşadar, să se însoare. Era încredinţat că persoana
care i-a fost peţită fusese trimisă de Dumnezeu. S-a făcut cu multă
evlavie nunta, de vreme ce au fost ţinute toate rânduielile
noastre
creştineşti. Chiar dacă soţia sa era mai tânără decât el cu zece ani, nu
a
ţinut seama de aceasta, având credinţă statornică în pronia
dumnezeiască. Deseori se purta cu ea ca şi cum ar fi fost fata
lui. Plină
de viaţă, ea făcea şi mici greşeli, însă pe el niciodată nu-l preocupau
acestea, căci era copleşit de iubire.
Pentru că avea afaceri însemnate în străinătate, îndatoririle
obşteşti l-au obligat să se mute acolo. Cu rugăciune şi crezând
totdeauna în atotmântuitoarea pronie a lui Dumnezeu, şi-a luat soţia
împreună cu el. Însă după putină vreme tânăra soţie a început să fie
nemulţumită. Bănuia că soţul ei a luat-o împreună cu el ca s-o
despartă de mediul ei. El a încercat atunci să o liniştească, dar n-a
reuşit. Şi soţia a plecat,
întorcându-se singură în Grecia. A voit mai
apoi să trăiască libertatea, potrivit
patimilor şi obişnuinţelor pe care le
deprinsese. Unii oameni „de meserie” au sfătuit-o spre cele
rele şi a
ajuns să lucreze într-un cazinou ca femeie uşoară.
Soţul, desăvârşit şi mărturisitor, nu a încetat
să se roage şi să se
neliniştească duhovniceşte pentru ea în fiecare
zi. Rugăciune sa, sau
mai curând strigătul său către Dumnezeu era
totdeauna acelaşi:
„Doamne
al meu, voi stărui
să te silesc pentru soţia mea. Sfânta
Ta
învăţătură că «femeia bărbatului de la Domnul se rânduieşte»
nu
se va stinge niciodată din
fiinţa
mea. Ascultă rugăciunea mea,
cererea
mea, mijlocirea mea. Ce dacă, Doamne al meu, a căzut în
înşelare o tânără copilă? Eu mă rog
pentru ea şi
nu voi înceta să
plâng «în faţa Ta ziua şi
noaptea». O
voiesc pe soţia
mea. Eu,
Doamne
al meu, o iert. Tu nu o vei ierta? Nu o vei tămădui?
Pentru
ce, Atotbunule Stăpâne,
«negrăita» Ta golire/chenoză? Nu
ai
ieşit
căutându-l pe cel «pierdut», pe cel «rătăcit», pe cel
bolnav.
Mărturisesc în faţa
bunătăţii Tale că nu voi înceta să Te
necăjesc,
dacă nu
îmi dai înapoi soţia
legiuită”.
A continuat acest erou timp de doi ani să se roage, să plângă,
silind milostivirea preadulcelui nostru Mântuitor Iisus Hristos. În acest
timp al stăruinţei sale harul a lucrat.
A trezit-o pe fată din căderea şi
pierzania ei şi a făcut-o să mărturisească cu suspine: „Dumnezeu
trebuie să facă acum alt iad, pentru că acesta care există este prea
mic pentru mine!”. Cu sfială, fără curaj, s-a hotărât să-i scrie o
scrisoare soţului care plângea: „Nu îndrăznesc
să te numesc soţ, nu
am dreptul; însă, dacă mă întorc, mă vei primi fie şi ca pe o
slujnică?”. Numaidecât ce acesta a primit scrisoarea, s-a şi înseninat
şi a fost încredinţat că a sosit momentul sfârşitului chinului lor. I-a
răspuns cu fireasca sa tandreţe: „Iubirea mea, de ce ţi-ai pierdut
curajul?
Nu te-am trimis eu în vacanţă şi-mi aşteptam
cu nelinişte
soţia? Iubirea mea, când
te vei întoarce în braţele mele?”.
După scrisoarea de răspuns, ea a prins
curaj şi i-a scris: „Vin
deîndată”. S-au înţeles asupra zilei sosirii şi a aşteptat-o la aeroport.
Imediat ce ea a coborât şi l-a întâlnit, a căzut jos şi a început să se
lovească, plângând tânguitor. Atunci a luat-o în
braţele sale şi
mângâind-o au ajuns la automobilul lor. A aşezat-o lângă el; o
mângâia neîncetat, încercând să o înduplece să nu-şi mai amintească
nimic din cele trecute şi spunându-i: „Pocăinţa pe toate
le vindecă,
de
vreme ce ne vom ruga împreună”. Cu această tandreţe şi
delicateţe a sosit noaptea. Numai ce a închis ochii
acest erou al jertfirii
de sine şi al iubirii, că „a fost răpit în vedere
duhovnicească şi a
ajuns până la al treilea cer”. Nu putea să descrie şi să istorisească
cele de care a fost învrednicit de harul dumnezeiesc. A văzut cetele
sfinţilor, „bunătăţile cele
nepieritoare ale celor mântuiţi”, şi
întreaga iubire dumnezeiască, care l-a ţinut în extaz. Atunci cu
adevărat mi-am prihănit ticăloşia mea şi mi-am spus: te lauzi
în deşert,
călugăre, cu viaţa ta, de vreme ce
acesta, cu o singură jertfă, a fost
ridicat până la „al treilea cer”. Iată o pildă şi o icoană de soţ şi bărbat
adevărat. După această întâmplare, fata s-a
dovedit a fi o soţie
desăvârşită (ideală)
. http://www.pemptousia.ro/2013/11/casatoriasi-
familia-5-o-povestire-adevarata-o-pilda-vie-de-sot-autentic/
Bibliografie: Biblia, E.I.B.M., Bucureşti, 1994; Episcop
Nicolae Velimirovici,
Răspunsuri la întrebări ale lumii de astăzi ; Pateric
Egiptean; Pr. Iosif Trifa, 500 de
istorioare; Simion Mehedinţi-Soveja, Altă creştere a muncii, Editura Axia, Craiova,
2003;
Preot Zosim Oancea, Popasuri omiletice la Duminici şi sărbători, Editura Eikon, Cluj-
Napoca, 2005; Părintele James Thornton, „Din
apostol citire...“ Editura Egumeniţa, Galaţi,
2007; Demonii şi lucrările lor, Editura Egumeniţa, Galaţi, 2007; Cuvinte
alese, Sfântul Ioan
Gură de Aur, Editura Reîntregirea, Alba Iulia,
2002; Ieromonah Benedict Stancu, Ortodoxia
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu