DOAMNE AJUTA ! DUMNEZEU SA ITI ASCULTE RUGACIUNILE...DRAGA VIZITATOR AL BLOGULUI MEU , SI SA TE BINECUVANTEZE...
Moto: „Tot
aşa şi
voi, fiilor duhovniceşti, supuneţi-vă preoţilor; şi
toţi, unii faţă de alţii, îmbrăcaţi-vă întru smerenie, pentru
că
Dumnezeu
celor mândri le stă împotrivă, iar celor smeriţi le
dă
har“ (1
Petru 5:5).
Preot
Ioan
Meditaţie despre om
În lumea şi modul în care trăim,
gândim şi lucrăm ca oameni,
suntem înconjuraţi de un ocean de mistere şi de
întrebări fără de
răspuns. La tot pasul, în tot momentul, apar - căutate sau necăutate,
de
aproape sau de
departe, de mult sau doar de acum - o mulţime
de
probleme simple sau
complicate, cu una sau mai multe necunoscute,
uşoare sau grele, pentru prima sau pentru a multa oară. Problematica
vieţii omeneşti îmbrăţişează un domeniu vast cât lumea văzută şi
nevăzută. Descoperirile
omului sunt de o îndrăzneală, bogăţie şi
variaţie uimitoare. Se crede că el ştie totul, sau că va şti şi va putea în
curând, totul. Pare că nu vor mai fi întrebări fără răspuns, că se vor
descoperi toate
misterele şi se vor dezlega
toate enigmele. Omul caută,
cercetează, tinde şi ajunge din ce în ce
mai departe de sine; cunoaşte
tot mai mult din afară şi se cunoaşte proporţional cu aceasta tot mai
puţin înăuntru.
Omul se uită pe sine, se neagă pe
sine, se leapădă de sine, se
pierde pe sine. Se
presupun învăţat, dar nu se cunoaşte pe sine, se
crede stăpân pe natură şi pe legile ei, dar
nu e stăpân pe sine, rezolvă
toate problemele, dar
nu rezolvă problema sa. De ce toate acestea?
Pentru că microcosmosul uman este mai greu de cunoscut,de cucerit
şi de
condus decât microcosmosul fizic. Ştim
cât de mare este soarele
şi
cât de fierbinte, dar nu ştim cât de mare sau
cât de mic este sufletul
fiecărui om. Ştim ce depărtare este de la pământ
până la unele corpuri
cereşti, dar nu ştim cât de mare este
distanţa dintre sufletul nostru şi
sufletul celui de
lângă noi. Unii oameni nu ştiu
ce este păcatul, ce
patimi ne stăpânesc şi ce virtuţi ar trebui să avem.
Ce
este smerenia?
Smerenia
(a se smeri) este starea de umilinţă a cuiva, este o stare
opusă mândriei. Smerenia este un har fără nume al sufletului. Mândria
este cea mai
rezistentă dintre patimi. Şi
precum MÂNDRIA ne înalţă
în aparenţă, dar în realitate ne coboară până în adâncul iadului, fiind
cel mai cumplit rău, aşa SMERENIA,
coborându-ne în aparenţă, ne
înalţă pe cea mai înaltă treaptă. Dacă mândria ca egoism
este izvorul
tuturor patimilor,
smerenia este concentrarea tuturor virtuţilor.
Dacă
mândria sfâşie firea omenească în
tot atâtea bucăţi în câţi inşi subzistă,
smerenia o readună. Dacă mândria deformează judecata şi întunecă
contemplarea dreaptă a realităţii, smerenia
restabileşte vederea justă a
lucrurilor.
Smerenia este un
cuvânt care are conţinut pur creştin şi se referă
la o cunoaştere de sine în raport cu Dumnezeu şi cu
semenii noştri.
Smerenia trebuie
cultivată şi păstrată, fiind o virtute. Am putea spune
că este o imitare a Fiului lui Dumnezeu, Iisus Hristos, Care,
Dumnezeu fiind, „S-a
deşertat pe Sine (de
slavă), chip
de rob
luând,
făcându-Se asemenea oamenilor, şi la înfăţişare aflându-Se
ca un
om. S-a smerit pe Sine, ascultător făcându-Se până la
moarte,
şi încă moarte
pe cruce“ (Filipeni 2: 7-8). În alt loc din
Biblie
găsim scris: „Întru
smerenia Lui judecata Lui s-a ridicat“
(Faptele
Apostolilor 8:33). De aceea, El îndeamnă pe cei ce-L
urmează: „Luaţi jugul Meu asupra
voastră şi învăţaţi-vă de la
Mine,
că sunt blând şi smerit cu inima şi veţi găsi odihnă
sufletelor
voastre“ (Matei 11:29). După exemplul Mântuitorului s-au
smerit şi apostolii şi creştinii „Slujind Domnului cu toată smerenia
şi cu
multe lacrimi...“ (Faptele Apostolilor 20:19). Sfântul
Apostol
Pavel
scrie efesenilor: „Vă îndemn eu, cel întemniţat
pentru
Domnul,
să umblaţi cu
vrednicie, după chemarea cu care aţi fost
chemaţi, cu toată smerenia
şi blândeţea, îngăduiţi-vă unul pe
altul“
(Efeseni 4:1-2). Iar
filipenilor le spune: „Nu faceţi nimic din
duh
de ceartă, nici din slavă deşartă, ci cu smerenie, unul pe altul
socotească-l mai de cinste decât el însuşi“ (Filipeni
2:3).
Smerenia
este temelia sfinţeniei
(Îndemn
al Maicii Domnului către toţi creştinii)
«Fiule, pe cât sunt
de înălţată în Cer, pe atâta am fost de smerită
pe pământ. Am priceput că Dumnezeu
aruncă de pe
tron pe cei mândri şi ridică pe cei smeriţi. Îngerul
eu m-am numit pe mine
Roaba Domnului şi am
devenit Maica lui
Iisus Hristos. Însuşirile şi harurile
cu care m-a împodobit
Dumnezeu pentru a mă face
născătoarea Fiului Său, m-au ţinut întotdeauna în
smerenia cea mai
adâncă. Ştiam bine că primisem
toate din mâna lui
Dumnezeu şi de aceea duhul cel rău al
mândriei nu
m-a putut atinge niciodată. Nu este mai mare prostie ca aceea de a te
mândri cu ceea ce nu
ai. Nu te uita la ceea ce ai, ci la cum
întrebuinţezi totul după placul
lui Dumnezeu. Ce-ţi foloseşte că ai
minte ageră, trup frumos şi
calităţi sufleteşti deosebite, dacă le
întrebuinţezi rău? Câţi sunt care s-ar folosi mai bine de ele, dacă le-ar
avea în locul tău? Talentele înalte nu mântuiesc, ci osândesc, dacă sunt
întrebuinţate spre necinstea Creatorului sau dacă se ascund, cum a
ascuns talanţii sluga cea leneşă din
Evanghelie. Nu dispreţui pe aceia
care nu au însuşiri deosebite ca şi
tine. Omul simplu şi nevinovat, dar
evlavios, place mai
mult lui Dumnezeu şi va fi mai mare în
cer decât
înţelepţii lumii care trăiesc altfel decât le dictează conştiinţa şi se
umflă cu talentele lor. Ori de câte ori te gândeşti la talentele primite de
la Dumnezeu, calcă în picioare slava cea deşartă şi îngâmfarea cea
netrebnică. Fără smerenie nu vei plăcea
lui Dumnezeu şi nici
oamenilor. Dar nici
mie nu-mi vei putea plăcea, pentru că eu vreau ca
în cei ce mă cinstesc să strălucească smerenia. Nu te crede
mai bun
decât alţii, pentru că nu ştii dacă înaintea lui Dumnezeu
aceştia nu
sunt mai buni decât
tine. Nu dispreţui nici pe cei păcătoşi, precum nici
eu n-am dispreţuit pe Petru şi pe
Maria Magdalena. Cine ştie dacă acei
păcătoşi, pocăindu-se nu vor fi mai
sus decât tine în Împărăţia
Cerurilor? E lucru
neînţelept să râvneşti la o slujbă care
nu este după
voia lui Dumnezeu şi pentru care trebuie să întrebuinţezi mijloace
neiertate. Vei avea
greutăţi fără număr în postul dobândit
prin
înşelăciune, făţărnicie şi ambiţie. Nu orice smerenie este virtute, căci
adesea poate fi adevărată înşelăciune. Unii se
smeresc prin
prefăcătorie, pe când în
inima lor se socotesc deasupra celorlalţi.
De
ce te mândreşti tu, care azi trăieşti şi mâine vei fi ros de
viermi într-un
mormânt? Nimeni nu
s-a gândit la tine înainte ca tu să fii şi după
moarte vei fi ca şi cum n-ai fi fost niciodată.
Smerenia să fie mândria
ta, dacă vrei să vii cu mine acolo
unde toate neamurile pământului mă
numesc „fericită“.
S m
e r e n i a ...
Smerenia
este mântuirea prescurtată. Smerenia
aduce chiar şi
fără fapte, iertarea
multor păcate. Smerenia cu cuvântul este rodul
mândriei. Smerenia
desăvârşită stă în a primi cu bucurie
învinovăţirile mincinoase. Smerenia este
o putere tainică pe care o
primesc sfinţii desăvârşiţi după desăvârşirea întregii lor vieţuiri.
Smerenia
înseamnă să-ţi descoperi gândurile
păcătoase. Smerenia
îi
alungă pe draci. Smerenia nu se
dobândeşte prin înconvoierea
grumazului,
râncezeala coamei, haina neîngrijită,
aspră şi soioasă, ci
vine din inima
zdrobită şi stă în
duh de smerenie. Smerenia nu se
mânie şi nu mânie pe cineva. Smerenia primeşte totdeauna milă de
la
Dumnezeu. Smerenia
trece prin toate cursele vrăjmaşului. Smerenia
în cuget este la cel
ce are în ascuns ceva vrednic de fală şi nu
se
făleşte, ci socoteşte aceea în gândul lui una cu pământul.
Câteva
istorioare din Patericul egiptean despre smerenie
Zis-a un bătrân: „fiilor, să ştiţi că smerenia pe mulţi fără nici
o
osteneală i-a mântuit şi mărturisesc aceasta vameşul şi fiul
risipitor,
care puţine cuvinte au grăit către Dumnezeu şi s-au
mântuit“.
Zis-a iarăşi un bătrân: „dacă este cineva cinstit şi lăudat de
oameni
mai mult decât măsura lui, unul ca
acela de mult bine
se
lipseşte. Iar cel ce nu este nici cât de puţin cinstit şi lăudat de
oameni
aici pe pământ, acela va fi
proslăvit de Domnul
Dumnezeu
în cer“.
Zis-a un bătrân: «să nu
cumva să gândeşti vreodată că tu eşti
mai
silitor şi mai nevoitor spre
faptele cele sufleteşti decât
ceilalţi fraţi şi că mult posteşti şi că te osteneşti, ci smereşte-te
cu
darul lui Hristos şi cu dragoste nefăţarnică la toţi fraţii, ca să
nu
cazi în duhul mândriei şi aşa să-ţi pierzi osteneala. Căci scris
este: „Cine
crede că stă să ia aminte să nu cadă“» (1
Corinteni
10:12).
Un frate l-a întrebat
pe un bătrân, zicând: „ce este smerenia?“
Şi
i-a răspuns bătrânul: „smerenia
este a se socoti omul pe sine
mai
nevrednic şi mai păcătos decât toţi şi tuturor supus“. Şi a
zis fratele: „cum
este aceea, a fi tuturor supus?“ Zis-a bătrânul:
„să nu încerci să vezi
păcate străine, ci ale tale păcate şi răutăţi
să le vezi şi neîncetat să te rogi lui Dumnezeu pentru iertarea
ta“.
Odată au mers nişte oameni mireni în
Tebaida la un bătrân,
luând cu dânşii un om îndrăcit,
ca să-l roage pe acel bătrân
să se
roage lui Dumnezeu
pentru dânsul şi să-l izbăvească de acea muncă
diavolească. Iar bătrânul fiind poftit
de dânşii, a început a se ruga
cu osârdie lui
Dumnezeu pentru dânsul, şi după ce a săvârşit
rugăciunea a grăit necuratului duh,
care era într-acel om şi a zis:
„Ieşi, duh necurat, din zidirea lui Dumnezeu!“ Zis-a
lui duhul
cel necurat din om:
„Voi ieşi dacă te voi întreba un cuvânt şi
îmi
vei
răspunde“. Zis-a
lui bătrânul: „Întreabă şi zi ce ai de zis!“ Şi
a zis diavolul: „Aceasta
voi să te întreb şi să-mi spui mie: ce
sunt
caprele
şi ce sunt oile?“ Răspuns-a lui bătrânul:
„Caprele eu
sunt,
iar oile Dumnezeu le ştie“. Acestea
auzind diavolul, a strigat
cu glas mare şi a zis: „Iată, pentru smerenia ta ies!“ Şi
îndată, în
acel ceas, a ieşit, iar omul a rămas
sănătos şi aşa s-a dus la casa lui
mulţumind şi slăvind pe Dumnezeu.
A zis un bătrân: „Dacă smerindu-te
pe tine, vei zice cuiva:
Iartă-mă!, arzi pe diavoli“.
Un frate a mers la un
bătrân şi l-a întrebat pe el:
„Părinte, ce
să fac pentru că mă supără mândria şi înălţarea?“ Bătrânul i-a
răspuns: „Bine faci, fiule, că doar tu ai făcut
cerul şi pământul“.
Auzind aceasta
fratele s-a smerit cu inima şi
i-a făcut bătrânului
părinte metanie până la pământ şi a zis: „Iartă-mă părinte, că nici
una
dintre acestea nu le-am făcut
eu“. I-a zis lui bătrânul:
„Dacă
Cel
ce a făcut cerul şi pământul s-a smerit
pentru noi, apoi noi
care
suntem tină şi ţărână, pentru ce să ne înălţăm?“ Şi aşa s-a
smerit fratele de
cuvintele acelui bătrân şi cu multă învăţătură a
mers la casa sa,
smerindu-se şi umilindu-se în
inima lui.
A zis un bătrân: „Obişnuieşte-ţi inima ta câte puţin, să zică
într-adevăr despre fiecare dintre fraţi:
Acesta mă întrece după
Dumnezeu.
Acesta este mai osârduitor decât mine. Şi aşa vei
ajunge
întru a te avea pe tine dedesubtul tuturor şi va
locui
întru
tine duhul lui Dumnezeu. Iar de vei defăima
pe vreun om,
să ştii că se depărtează darul lui Dumnezeu de
la tine şi te dă în
întinăciuni trupeşti şi ţi se împietreşte inima şi nici o umilinţă
nu se
află întru tine“.
A zis un bătrân oarecare: „Cel ce îşi descoperă şi îşi arată
faptele
sale cele bune pentru fericirea, lauda şi
slava de la
oameni,
acela este asemenea cu omul care seamănă sămânţa sa
pe
deasupra pământului şi nu umblă cu grapa peste ea ca
s-o
acopere;
şi venind păsările cerului mănâncă toată sămânţa şi în
zadar
rămâne toată osteneala lui. Iar cel ce îşi tăinuieşte şi îşi
ascunde
faptele sale cele bune, acela este asemenea omului care,
semănându-şi sămânţa sa, îndată o acoperă cu ţărână şi aceea
rămâne şi răsare şi creşte şi rodeşte“.
Smerenia
asemenea lui Hristos
Sfântul
Siluan Athonitul spune: „Tot războiul
se duce
pentru
smerenie“. Este semnificativ faptul că,
devenind conştient
de apropierea iminentă a morţii sale, Sfântul
Siluan a spus: „N-AM
ATINS
ÎNCĂ SMERENIA!“ Părintele stareţ Sfântul
Siluan
distinge trepte
diferite de smerenie: Sunt multe feluri de smerenie.
1. Unul
este ascultător şi se învinuieşte pe
sine însuşi, de
toate.
2. Un
altul se căieşte pentru păcatele
sale şi se socoteşte un
nemernic
înaintea lui Dumnezeu - şi
aceasta este smerenie.
3. Dar
alta este smerenia celui ce l-a cunoscut pe Domnul
prin
Duhul Sfânt.
„Prin
Duhul Sfânt, spune Sfântul Siluan, sufletul meu a
cunoscut smerenia lui
Hristos, care ne-a poruncit să o
învăţăm de la
El“. Şi mai spunea: „Oamenii nu cunosc puterea
smereniei lui
Hristos
şi de aceea sunt atraşi spre cele pământeşti“. „Mie,
zidirii
Tale micuţe, cere el, dăruieşte-mi smeritul Tău Duh“. A
primit de la Dumnezeu
darul lacrimilor la rugăciune: „Doamne,
dă-mi lacrimi ca sufletul meu să plângă din iubire pentru
fratele
meu ziua şi noaptea“. În
vârstă de 26 de ani, după 6
luni
petrecute în Sfântul
Munte Athos, Sfântul Siluan a primit harul de a
vedea pe Hristos în
locul icoanei Sale. Deşi n-a durat decât o
clipă,
evenimentul a fost
atât de extraordinar încât a produs în Siluan o
lărgire a fiinţei sale astfel încât,
de atunci a purtat în rugăciune toate
popoarele pământului. A dobândit dintr-o dată o
conştiinţă cosmică.
Vederea lui Hristos a
avut drept efect transmiterea către
el a stării
lui Hristos. Cu toate
acestea, scăderea acestui har şi o laudă prost
plasată l-au aruncat pe Sfântul Siluan într-o luptă titanică împotriva
mândriei şi trufiei. Această aspră luptă, care a durat 15
ani, a născut
în Siluan o căinţă asemănătoare celei a lui Adam,
aducându-l până
la ultimele limite
ale deznădejdii, unde a intervenit Domnul dându-i
tocmai aceste cuvinte:
„ŢINE-ŢI MINTEA ÎN IAD ŞI
NU
DEZNĂDĂJDUI!“
Sfântul Siluan se
numea pe sine pământ păcătos şi neputincios!
Smerita
cugetare
► Smerita
cugetare acoperă virtuţile noastre ca să nu ne
mândrim
şi astfel să le pierdem. Le acoperă chiar
şi faţă de
noi.
Numai
Dumnezeu trebuie să le vadă.
► Când
începe să înflorească ciorchinele smeritei cugetări,
urâm
îndată cu durere toată slava şi lauda omenească, izgonind
de la
noi iuţimea şi mânia.
► Este
cu neputinţă să iasă foc din zăpadă. Dar e şi mai cu
neputinţă să se afle smerita
cugetare între cei de altă credinţă.
Virtutea
aceasta este a celor credincioşi şi binecinstitori, dar şi a
acestora
numai dacă sunt curăţiţi.
► Vederea
puţinătăţii şi neînsemnătăţii noastre poate spori
la
nesfârşit, ca într-un abis, pe măsura
cunoaşterii tot mai vădite a
infinităţii lui Dumnezeu.
► Altceva
este a cugeta cu smerenie; altceva este a se nevoi
pentru
a cugeta cu smerenie; şi iarăşi altceva a lăuda
pe cel smerit
cu
cugetul. Cel dintâi lucru este al celor desăvârşiţi; al doilea este
al
adevăraţilor
ascultători; iar al treilea
este al tuturor
credincioşilor.
► Cei
mai mulţi ne numim pe noi păcătoşi şi poate că şi
suntem.
Dar ceea ce probează inima este primirea
defăimării.
► Însuşirea cea dintâi a smeritei cugetări
este primirea cu cea
mai
mare bucurie a necinstirii.
► Pe
toate cele văzute le luminează soarele. Pe toate cele
făcute cu judecată le
întăreşte
smerenia. Nefiind de faţă lumina,
toate
sunt întunecate. Nefiind de faţă smerita
cugetare, toate ale
noastre
sunt putrede (adică au
în ele viermele mândriei care nu lasă
firea
noastră să se înfrumuseţeze
în mod real, să se
înnobileze cu
adevărat).
► Una
este a se înălţa şi alta a nu se înălţa, iar cu totul alta a
se
smeri. Cel dintâi judecă pe alţii toată ziua; cel de-al doilea
nu
judecă pe alţii, ci poate se judecă pe sine; iar cel de-al treilea, fiind
vrednic
de osândă, pururea se osândeşte pe sine.
Capcanele
smereniei
Dintre toate virtuţile, cea mai grea de realizat e smerenia fiindcă
dintre toate păcatele, cel mai greu de înlăturat
este mândria. Uneori
mândria se ascunde în
smerenie cu multă pricepere, alteori
smerenia
cade în mândrie,
tocmai când se crede mai apărată. Pe amândouă le
manevrează duhuri subţiri, nevăzute, între care lupta este greu de
arbitrat. Cel mai
greu e atunci când nevoitorul trebuie să şi-o
arbitreze
singur. Cade uşor în capcanele mândriei, cea mai subtilă fiind atunci
când, pe nesimţite, încep să se mândrească chiar cu smerenia. Când
smerenia se vrea lăudată, ajunge să fie chiar contrariul ei. Se spune că
cei smeriţi sunt cei care stau în plin soare ca în umbră. Cel care e
smerit, pentru că e prost, e mai degrabă prost
decât smerit. Cel care e
mândru pentru că e deştept, e mai degrabă mândru decât deştept.
Mândria vine, în
primul şi în ultimul rând, din comparaţia
cu altul, din
dorinţa de înălţare mai sus decât celălalt.
Păcatul smereniei poate fi
acela de a zice, sau
a crede, sau a se simţi mai smerit decâ alţii.
Întrecerea în
smerenie, e o întrecere între orgolii.
„Un
frate s-a dus la Avva Macarie Egipteanul şi
i-a zis: „Avva,
spune-mi
un cuvânt de mântuire“. Şi bătrânul i-a zis: „Du-te în
cimitir
şi ocărăşte morţii“. Şi acela s-a dus, i-a ocărât,
a aruncat
cu pietre în ei, după care s-a întors la bătrân.
Acesta l-a întrebat:
„Nu
ţi-au zis nimic?“ El a
răspuns: „Nu“. Bătrânul i-a zis: „Du-te
şi
mâine şi laudă-i“. Fratele s-a dus şi lăudând le zicea: „Apostoli,
sfinţi şi drepţi...“ S-a întors iarăşi la
bătrân şi i-a spus: „I-am
lăudat!“ Şi bătrânul l-a întrebat: „Ţi-au răspuns ceva?“ Fratele
a
zis: „Nu“.
Bătrânul i-a zis atunci:
„Acum ştii
ce insulte le-ai
adresat,
fără ca
ei să-ţi răspundă ceva
şi ce laude le-ai adus, fără
ca
ei să-ţi
vorbească! Aşa fă şi
tu: dacă vrei
să te mântuieşti, să
fii
ca un mort! Precum morţii
nu mai iau în seamă nici
dispreţul oamenilor, nici laudele lor, aşa să faci,
şi vei putea să
te
mântuieşti !“.
Din această istorioară, înţelegem că înaintea oamenilor
trebuie să
ne purtăm cu fereală şi cucernicie, răspunzând prin tăcere
laudelor şi
tot prin tăcere ocărilor (asta
dacă nu cumva cerând iertarea şi la
nevoie
lămurind pe scurt lucrurile, putem să-l liniştim şi să-l împăcăm
cu
noi pe ocărâtor).
Smerenia îşi caută tot felul de metode
de apărare. Mulţi dintre cei
retraşi în pustie au apelat la analogia cu morţii pentru a se desăvârşi.
Iată o istorioară despre acest lucru:
„Preoţii unei regiuni au mers odată la mănăstirea unde se afla
Avva Pimen. Avva Anub
s-a dus la el şi i-a zis: „Să-i chemăm pe
preoţi la tine, să le
spui cuvânt“. Avva Pimen stătu
multă vreme
în faţa lui fără să-i răspundă. În cele din urmă, Avva Anub ieşi
mâhnit din cale afară. Cei care erau cu Avva Pimen în acel moment,
rămaşi numai cu el, l-au
întrebat: „Avva, de ce nu i-ai răspuns
lui
nici
un cuvânt?“ Avva Pimen le-a spus: „Ceea ce mi-a cerut
el,
nu
era treaba mea. Eu sunt mort şi
morţii nu vorbesc!“. Se
va fi
gândit Avva Pimen că, vorbindu-le preoţilor,
se va mândri în
cugetul său că au venit să-l vadă şi să-l consulte. Nu va fi fost sigur
că va putea rezista ispitei slavei deşarte.
Tratându-se pe sine ca pe
un mort, a evitat
lupta. Şi Avva Moise s-a dat drept altul când a
întâlnit pe unii care
îl căutau“.
Falsa
smerenie
Există însă şi o falsă smerenie, pe care o afişau
fariseii: „Vai
vouă, cărturarilor şi fariseilor făţarnici!
Că voi curăţiţi partea din
afară a paharului şi a
blidului, iar înăuntru sunt pline de răpire şi
de lăcomie“ (Matei 23:25). Aceeaşi falsă smerenie o afişează sectarii
şi
ereticii de atunci şi dintotdeauna. La
adresa acestora, Sfântul
Apostol
Pavel spune: „Nimeni să nu vă smulgă biruinţa printr-o
prefăcută smerenie şi printr-o făţarnică închinare la
îngeri...“(Coloseni
2:18). Ei au doar: „oarecare înfăţişare de
înţelepciune, în păruta
lor cucernicie, în smerenie...“ (Coloseni
2:23).
Starea de smerenie
este una de interiorizare şi e
opusă celei de
mândrie. Deci omul
trebuie să cugete totdeauna la cele ale mântuirii
sufletului, urmând
exemplul lui Hristos, căci „Dumnezeu
mângâie pe
cei
smeriţi“ (2 Corinteni 7:6).
Sfântul
Ignatie Briancianinov în cartea sa „Cuvinte către cei
care vor să se mântuiască“ spune
că lumea caută linguşire. Spre
adeverirea acestei
afirmaţii ne spune o istorioară:
„Pe
când mă aflam într-un oraş mare,
a venit acolo, cu treburi
mănăstireşti, un stareţ foarte sporit în viaţa duhovnicească,
împreună cu ucenicul său
începător. Oarecare mireni evlavioşi au
dorit să-l vadă pe părintele stareţ.
Stareţul nu le-a plăcut,
în schimb
le-a plăcut ucenicul, care, intrând în casele oamenilor bogaţi şi de
seamă, era izbit de mărirea
pământească şi făcea tuturor metanii
adânci. Ce smerit
este! - spuneau mirenii cu o mare mulţumire,
născută în ei de metaniile
acestuia. Stareţul îşi petrecea viaţa
plângând pentru păcătoşenia sa. Socotea că cea
mai mare fericire a
omului este să îşi descopere păcătoşenia“.
Mândrie
şi smerenie
Sfântul
Cosma al Etoliei ne vorbeşte şi el despre cele două
virtuţi opuse: mândria şi
smerenia.
„Astfel
fraţii mei creştini, din cele zece
cete ale îngerilor de care
am vorbit, prima ceată, privind la slava nesfârşită pe care a primit-o de
la Dumnezeu, s-a
mândrit şi a vrut să se slăvească deopotrivă cu
Dumnezeu şi a căutat să-şi pună tronul ei mai presus decât tronul
Preaînaltului
Dumnezeu şi de îndată ce a gândit acest
lucru nelegiuit,
numaidecât s-a şi prăbuşit. Şi de unde era un
înger luminos şi slăvit,
diavolul a ajuns
întunecat şi lepădat şi va arde pururea în
iadul cel
veşnic împreună cu toată ceata lui. Celelalte nouă cete
s-au smerit, au
căzut şi s-au închinat la
picioarele Sfintei Treimi şi au
stat pe locul lor,
şi se
bucură şi se veselesc pururea de slava
dumnezeiască şi de
împărăţia cerească, ce n-are sfârşit.
Auziţi, ce mare rău este mândria
şi ce
mare bine este smerenia, vedeţi
cum blestemata mândrie i-a
prăvălit pe demoni din
ceata îngerească şi cum binecuvântata
smerenie
i-a înălţat pe îngeri la cer.
De aceea, pe cât putem, să fugim de
mândrie fiindcă e prima fiică a lui Lucifer,
diavolul, şi să avem
smerenie fiindcă e îngerească. Gândiţi-vă că atunci când vedem un
bărbat sau o femeie care sunt smeriţi,
chiar dacă sunt urâţi şi bolnavi,
chiar dacă au haine rupte, dar au smerenie, ni se par ca nişte îngeri, ca
de aur, şi ne vine să-i punem în inima
noastră. Şi iarăşi, atunci când
vedem un bărbat sau o femeie şi ei
sunt mândri şi strălucesc de haine
luxoase, sulemeniţi şi având podoabe idoleşti, iar piepturile şi
pletele
lor sunt scoase în
afară şi sunt neruşinaţi, aceia cu siguranţă ne par ca
nişte demoni“.
Cuvinte
alese despre smerenie
● Sfântul
Grigorie spune că cel ce adună mulţime mare de
virtuţi, dar nu o are pe cea a smereniei, aruncă praful în vânt şi
risipeşte totul (Alfons Rodriguez , Calea desăvârşirii).
● Pentru
a câştiga smerenia, se cuvine, mai ales la
început, să
te
sileşti şi să te osteneşti a
primi toate necazurile şi
piedicile ca pe
nişte surori iubite. Fugi de orice slavă şi cinste. Să doreşti a fi
defăimat de oricine şi să nu te sprijine ori să te
mângâie altcineva
decât
Dumnezeu (Sfântul Nicodim Aghioritul, Războiul
nevăzut).
● Smerenia
este cămara în care se adăpostesc toate comorile
virtuţilor, de care nu se pot apropia răpitorii (Sfântul Ioan
Scărarul, Scara).
● Cel
smerit poate primi şi păstra credinţa cu
adevărat, căci
izvorul
tuturor ereziilor este mândria, fiindcă ele
se nasc din
pricină că ereticul are o părere aşa de înaltă despre sine, încât ţine
mai
mult la ele (erezii) decât la părerea
Bisericii întregi (Alfons
Rodriguez).
● Ascultarea
de preotul duhovnic este calea cea mai scurtă,
dar
aspră, care duce la mântuire, şi din ea nu se desprinde decât o
cărare care duce la rătăcire (către iad). Cine ascultă de preotul
său duhovnic, iar alteori nu, este asemenea unui om care la un
ochi
bolnav pune alifie tămăduitoare şi în
celălalt pune var
(Sfântul
Ioan Scărarul).
● Sfântul
Atanasie cel Mare ne spune că Sfânta
Singlitichia
nu
atât să facă bine se îngrijea cât mai ales să facă ascultare faţă
de
cei mai mari ai ei, având mereu în minte cuvintele Domnului:
„Tu
însă, când faci milostenie, să nu ştie stânga ta ce face
dreapta
ta“ (Matei
6:3).
● Cei
ce nu au povăţuire cad ca frunzele.
Mântuirea vine
acolo
unde se păzesc poruncile, se
ascultă sfaturile. Nu urma în
nici
o privinţă judecata
ta. Nu lua hotărâri singur fără să întrebi
(Avva
Dorotei).
● Trebuie
să ţii capul plecat, pentru că, în felul acesta în suflet
coboară smerenia şi
evlavia. Astfel învăţăm să-i respectăm pe
ceilalţi, să-i cinstim, să-i iubim, ca mai buni decât noi, ca pe
prietenii
noştri, ca pe icoane ale lui Dumnezeu (Avva
Pamvo).
● Smerenia
covârşeşte păcatele noastre şi ne
ridică, iar
mândria
ne apasă sufletele spre pământ şi ne coboară (Sfântul Ioan
Gură de Aur).
● Ferice
de om când ascultă (Nicodim, Patriarhul
României).
● Smerenia
înnobilează sufletele (Julien
Green).
● Filosofia
iederii: numai târându-te, te poţi înălţa (Lucian
Blaga).
● Dumnezeu
nu ne-a spus: „Învăţaţi de la Mine cum au fost
făcute cerul şi pământul, cum au fost create toate cele văzute şi
nevăzute, cum se fac minuni şi se
înviază morţii!“, dar ne-a spus
„Învăţaţi de la Mine, căci sunt blând şi
smerit cu inima!“ O
smerenie
profundă este mai temeinică decât o înălţare trufaşă
(Fericitul
Augustin).
● Smerenia
nu înseamnă ca un păcătos să se socotească pe
sine
cu adevărat păcătos, ci smerenie este
când cel care ştie că a
făcut multe şi
mari fapte bune, să se considere păcătos şi
nemeritos
(Sfântul Ioan Gură de
Aur).
● Dacă vrei să ai slavă, dispreţuieşte slava (Sfântul Ioan Gură
de
Aur).
Prin
felul lor de a fi, scurte, precise şi
foarte frumoase, aceste
îndemnuri
spre smerenie ca nişte „mărgăritare de preţ“, parcă
vorbesc
sufletelor noastre mai mult decât o carte întreagă, fiind ca
un
sfat duhovnicesc, o chemare, o rază de
lumină în întunericul
patimilor,
un reazem în slăbiciunile noastre
sufleteşti.
Iubiţi credincioşi,
Smerenia se
învaţă din citirea zilnică a Vieţii Sfinţilor, din
Psaltire, din Biblie,
prin spovedanie (cel puţin în cele patru
posturi
mari
sau ori de câte ori ne-o cere conştiinţa), din toate istorioarele din
Pateric şi din învăţăturile Sfinţilor Părinţi şi mai ales prin
suferirea
umilirilor, ocărilor şi necazurilor. Chiar şi în rugăciunile dimineţii
(cele
din Ceaslov) pe care le înălţăm către Dumnezeu de cum
ne
sculăm, spunem: „Doamne, primeşte-mă întru pocăinţă. Doamne,
nu mă lăsa pe mine. Doamne, nu
mă duce pe mine în ispită.
Doamne,
dă-mi cuget bun. Doamne, dă-mi lacrimi şi
aducere
aminte
de moarte şi de umilinţă. Doamne, dă-mi
cuget să
mărturisesc toate păcatele
mele. DOAMNE, DĂ-MI SMERENIE,
CURĂŢIE ŞI ASCULTARE...“ Pentru
ca Dumnezeu să ne audă
rugăciunile noastre, în afară de
faptul că ele trebuie să izvorască din
credinţă neclintită, să nu cerem lucruri nedrepte sau vătămătoare
altora, să fie stăruitoare, să nu avem supărare sau duşmănie cu cineva,
rugăciunile trebuie făcute
cu inima smerită şi atunci vom putea
spune
„Vezi
smerenia mea şi osteneala mea, şi-mi iartă toate păcatele“
(Psalm
24:19) şi apoi vom zice: „Bucura-mă-voi şi mă voi veseli de
mâna
Ta, că ai căutat
spre smerenia mea, mântuit-ai din nevoi
sufletul
meu“ (Psalm 30:7). Un Sfânt Părinte spunea: „Nimic nu
smereşte mai mult decât cunoaşterea
păcatului“. Până se trezeşte în
om această cunoaştere, „carul
mântuirii“ stă pe loc fiindcă începutul
mântuirii noastre
este cunoaşterea şi recunoaşterea păcatului. Pe calea
mântuirii se păşeşte cu doi paşi. Primul pas îl facem cunoscând starea
noastră cea păcătoasă şi al doilea pas îl
facem prin credinţa noastră în
Iisus Hristos. În
cartea sa „Scara“, Sfântul Ioan Scărarul
ne spune:
«Nelegiuţi, dracii au semănat
lauda în inima unuia ce voia
să ajungă la fericita smerenie.
Iar acesta s-a gândit, prin
insuflare
dumnezeiască, să biruie viclenia duhurilor printr-o
meşteşugire evlavioasă. Şi anume, sculându-se,
a scris pe
peretele
chiliei numirile celor mai înalte virtuţi, a
iubirii
desăvârşite, a curăţiei nestricate şi a
celor asemenea. Deci, când
veneau
gândurile să-l laude, el spunea: „Să mergem la
mustrare!“
Şi venind în chilie citea numirile virtuţilor şi striga
către sine: „Chiar când vei câştiga
acestea, să ştii că eşti încă
departe
de Dumnezeu!“»
După cum ne spun Patericele este nevoie de perspicacitate pentru
deosebirea duhurilor,
pentru că adesea duhurile rele îndeamnă
stăruitor la virtute şi
astfel pot fi crezute duhuri bune. Uneori aceste
duhuri se
materializau apărând ca îngeri de
lumină şi: „Nu
este de
mirare,
deoarece însuşi satana se preface în
înger al luminii. Nu
este
deci lucru mare dacă şi slujitorii lui iau
chip de slujitori ai
dreptăţii“ (2 Corinteni 11:14). Trebuie văzut ţelul lor ultim şi acesta
este ca pe movila
virtuţilor să clădească în vârf mândria şi astfel
căderea să fie cât mai de sus.
Cu cât este mai înaltă movila virtuţilor
cu atât victoria
duhului rău era mai mare. A prevedea aşa
ceva nu este
lucru uşor şi de aceea trebuie să mărturisim preotului
nostru duhovnic
alături de celelate păcate
chiar şi gândurile ascunse din sufletul nostru.
Singuri în această luptă, fără un preot duhovnic
care de fapt este o
călăuză duhovnicească în drumul către Hristos nu ieşim
nicicum
biruitori, ci biruiţi. Să avem mereu în minte
cuvântul Sfântului Siluan
Athonitul
(cel ce din smerenie se numea pe sine „PĂMÂNT
PĂCĂTOS şi NEPUTINCIOS“) care
spunea:
A
venit un nor, a ascuns soarele şi
s-a făcut întuneric. Tot
aşa, pentru un singur gând de mândrie, sufletul pierde
harul
şi îl năpădeşte întunericul, dar tot aşa,
numai
pentru
un singur gând de smerenie, harul vine din nou.
Vieţile Sfinţilor
Smerenia se
învaţă din citirea zilnică a Vieţii Sfinţilor, din
Psaltire, din Biblie,
prin spovedanie (cel puţin în cele patru
posturi
mari
sau ori de câte ori ne-o cere conştiinţa), din toate istorioarele din
Pateric şi din învăţăturile Sfinţilor Părinţi şi mai ales prin
suferirea
umilirilor, ocărilor şi necazurilor. Chiar şi în rugăciunile dimineţii
(cele
din Ceaslov) pe care le înălţăm către Dumnezeu de cum
ne
sculăm, spunem: „Doamne, primeşte-mă întru pocăinţă. Doamne,
nu mă lăsa pe mine. Doamne, nu
mă duce pe mine în ispită.
Doamne,
dă-mi cuget bun. Doamne, dă-mi lacrimi şi
aducere
aminte
de moarte şi de umilinţă. Doamne, dă-mi
cuget să
mărturisesc toate păcatele
mele. DOAMNE, DĂ-MI SMERENIE,
CURĂŢIE ŞI ASCULTARE...“ Pentru
ca Dumnezeu să ne audă
rugăciunile noastre, în afară de
faptul că ele trebuie să izvorască din
credinţă neclintită, să nu cerem lucruri nedrepte sau vătămătoare
altora, să fie stăruitoare, să nu avem supărare sau duşmănie cu cineva,
rugăciunile trebuie făcute
cu inima smerită şi atunci vom putea
spune
„Vezi
smerenia mea şi osteneala mea, şi-mi iartă toate păcatele“
(Psalm
24:19) şi apoi vom zice: „Bucura-mă-voi şi mă voi veseli de
mâna
Ta, că ai căutat
spre smerenia mea, mântuit-ai din nevoi
sufletul
meu“ (Psalm 30:7).
Sfântul
Antonie cel Mare spunea: „Nimic nu smereşte
mai
mult
decât cunoaşterea păcatului“. Până se
trezeşte în om această
cunoaştere, „carul mântuirii“ stă pe loc fiindcă începutul
mântuirii
noastre este cunoaşterea şi recunoaşterea păcatului. Pe calea
mântuirii
se păşeşte cu doi paşi. Primul pas îl facem cunoscând starea noastră
cea păcătoasă şi al doilea pas îl facem prin credinţa
noastră în Iisus
Hristos. În cartea sa
„Scara“, Sfântul Ioan Scărarul ne spune:
«Nelegiuţi, dracii au semănat
lauda în inima unuia ce voia
să ajungă la fericita smerenie.
Iar acesta s-a gândit, prin
insuflare
dumnezeiască, să biruie viclenia duhurilor printr-o
meşteşugire evlavioasă. Şi anume, sculându-se,
a scris pe
peretele
chiliei numirile celor mai înalte virtuţi, a
iubirii
desăvârşite, a curăţiei nestricate şi a
celor asemenea. Deci, când
veneau
gândurile să-l laude, el spunea: „Să mergem la
mustrare!“
Şi venind în chilie citea numirile virtuţilor şi striga
către sine: „Chiar când vei câştiga acestea, să ştii
că eşti
încă
departe
de Dumnezeu!“»
După cum ne spun Patericele este nevoie de perspicacitate pentru
deosebirea duhurilor,
pentru că adesea duhurile rele îndeamnă
stăruitor la virtute şi
astfel pot fi crezute duhuri bune. Uneori aceste
duhuri se
materializau apărând ca îngeri de
lumină şi: „Nu
este de
mirare,
deoarece însuşi satana se preface în
înger al luminii. Nu
este
deci lucru mare dacă şi slujitorii lui iau
chip de slujitori ai
dreptăţii“ (2 Corinteni 11:14). Trebuie văzut ţelul lor ultim şi acesta
este ca pe movila
virtuţilor să clădească în vârf mândria şi astfel
căderea să fie cât mai de sus.
Cu cât este mai înaltă movila virtuţilor
cu atât victoria
duhului rău era mai mare. A prevedea aşa
ceva nu este
lucru uşor şi de aceea trebuie să mărturisim preotului
nostru duhovnic
alături de celelate păcate
chiar şi gândurile ascunse din sufletul nostru.
Singuri în această luptă, fără un preot duhovnic
care de fapt este o
călăuză duhovnicească în drumul către Hristos nu ieşim
nicicum
biruitori, ci biruiţi. Să avem mereu în minte
cuvântul Sfântului Siluan
Athonitul
(cel ce din smerenie se numea pe sine „PĂMÂNT
PĂCĂTOS şi NEPUTINCIOS“) care
spunea:
A
venit un nor, a ascuns soarele şi
s-a făcut întuneric. Tot
aşa, pentru un singur gând de mândrie, sufletul pierde
harul
şi îl năpădeşte întunericul, dar
tot aşa, numai
pentru
un singur gând de smerenie, harul vine din nou.
Cugetări ale Sfinţilor
Părinţi
despre smerenie
► Smerita
cugetare este o rugăciune neîntreruptă (Sfântul
Maxim
Mărturisitorul).
► Smerenia
este cea mai credinciosă chezăşie pentru un virtuos
în faţa căderii. Cel smerit nu
cade niciodată. Unde ar putea să
cadă acela care se află mai
jos decât toţi? (Sfântul
Macarie cel
Mare).
► Adu-ţi aminte de căderile
celor puternici şi smereşte-te în
virtuţile tale (Sfântul Efrem Sirul).
Despre
smerenie
17
► Dacă vrei să dobândeşti adevărata smerenie,
deprinde-te să
rabzi
ocările aduse de alţii (Avva Serapion).
► Desăvârşita smerenie constă în faptul că răbdăm cu bucurie
învinuirile
mincinoase (Sfântul Isaac Sirul).
► Smerita
cugetare o arată nu acela care se ticăloşeşte pe sine,
ci
acela care, fiind mustrat de altul, nu-şi micşorează dragostea
faţă de el (Sfântul Ioan Gură de
Aur).
► Precum
mortul nu mănâncă, aşa şi smeritul nu poate să
osândească pe om (Avva Longhin).
► Cine
se smereşte înaintea lui
Dumnezeu şi a oamenilor poate
păstra harul pe care l-a primit (Sfântul Macarie cel
Mare).
► Cel
ce are smerenie îi amărăşte pe demoni, iar cel ce n-are
smerenie
e batjocorit de ei (Avva Moise).
► Smerenia
libereză mintea de fumul
mândriei şi de slava
deşartă“ (Sfântul
Maxim Mărturisitorul).
► Nu
pentru osteneli, ci pentru simplitate şi
smerenie se arată
Dumnezeu
sufletulu (Sfântul Ioan Scărarul).
► Cu
cât mai înalt vrei să ridici edificiul virtuţii, cu atât trebuie
să sapi mai adânc temelia smereniei (Fericitul
Augustin).
► Cei
ce se smeresc pentru greşelile
lor păstrează virtuţile ce le
au;
ceilalţi, trufindu-se cu
binele ce-l află în ei pierd pentru
trufia
lor şi se pierd pe sine (Sfântul Grigorie Dialogul).
► Dacă crinii cresc mai cu seamă în văi, inima care se face vale
prin
smerenie va naşte şi ea crini (Cuviosul Ioan Carpatinul).
► Smerenia
atrage bunăvoinţa lui Dumnezeu (Sfântul Ioan Gură
de
Aur).
► Cel
ce se teme de Domnul are ca însoţitoare
smerenia“
(Sfântul
Maxim Mărturisitorul).
► Coboară în adâncul smereniei, unde vei afla mărgăritarul de
preţ al mântuirii tale (Cuviosul Teognost).
► „Ascet
aspru şi sever poate fi
diavolul, dar el nu poate fi
smerit
(Sfântul Macarie cel Mare).
► „Dacă smerenia îl înalţă pe
omul simplu şi neînvăţat, atunci
gândeşte-te ce mare cinste îi va aduce omului mare şi respectat“
(Sfântul
Isaac Sirul).
► „În
sufletele smerite se odihneşte
Domnul, căci nimic nu
dezrădăcinează aşa de mult buruienile
rele din suflet, ca fericita
smerenie“
(Sfântul Teodor Studitul).
► „Cel
ce nu este smerit a căzut din viaţă“ (Cuviosul Isihie
Sinaitul).
► „Smerenia
sufletului este o armă nesfărâmată“ (Avva
Evagrie
Ponticul).
► „Fără smerenie
nici nu putem să ne
gândim la virtute“
(Fericitul
Augustin).
► Smerenia
adevărată nu se
arată prin forma din afară a
trupului,
nici prin vocea frântă, ci prin curata mişcare a inimii“
(Fericitul
Ieronim).
► „Micşorează-te în toate înaintea
oamenilor şi vei fi înălţat
înaintea
prinţilor veacului acestuia“ (Sfântul
Isaac Sirul).
► „Nici
cel trufaş la cugetare nu-şi cunoaşte căderile sale, nici
cel
smerit la cugetare, virtuţile
sale“ (Avva Ilie Ecdicul).
► „Nu
orice om care petrece în linişte
este smerit cugetător, dar
orice
smerit cugetător petrece în linişte“ (Sfântul Isaac Sirul).
► „Hristos
este al celor smeriţi, nu al celor ce se
înalţă cu
îngâmfare
pentru turma Sa“ (Sfântul Clement Romanul).
► „Dintre
toate armele creştinului, una singură are putere să
treacă peste toate cursele vrăjmaşului şi aceasta este
smerenia“
(Sfântul
Antonie cel Mare).
► „Înţelepciunea adevărată nu stă în
discuţii şi vorbe învăţate,
ci
în
smerenie“ (Fericitul Augustin).
► „Fericiţi sunt ochii pe care omul, din pricina smereniei, nu
îndrăzneşte să-i ridice spre Dumnezeu“ (Avva Isaia Pustnicul).
► „Nu
dispreţui pe cel smerit, căci el stă mai sigur decât tine;
el
păşeşte pe teren solid şi nu cade“ (Sfântul Nil Sinaitul).
► „A şti să te smereşti înseamnă a şti să-l urmezi pe Hristos“
(Sfântul
Vasile cel Mare).
► „De
îndată ce
harul observă că în gândul omului a început să
apară o oarecare părere
de sine şi el
a început să gândească înalt
despre
sine, îngăduie
să se întărească împotriva
lui ispitele, până îşi
va
cunoaşte
neputinţa sa şi se va umple de smerenie pentru
Dumnezeu“
(Sfântul Isaac Sirul).
► „Zadarnice
sunt ostenelile aceluia care posteşte
mult şi duce
nevoinţe mari fără smerenie“ (Avva Isaia Pustnicul).
► Dacă săvârşeşti
rugăciunile
şi nevoinţele cu smerenie, ca un
om
vrednic, atunci ele vor fi bine primite de Dumnezeu. Dacă însă
îţi vei aduce aminte de un altul care doarme sau care nu e sârguitor
şi te
vei înălţa cu inima, atunci osteneala ta va fi zadarnică (Avva
Isaia
Pustnicul).
► Nimic
nu poate să se compare cu virtutea
smereniei. Ea este
mama,
rădăcina,
hrana, temelia şi legătura oricărui bine (Sfântul
Ioan
Gură de Aur).
► Pentru
tine Dumnezeu S-a smerit pe Sine, iar tu nici pentru
tine
nu te smereşti, ci te înalţi şi te înfumurezi (Sfântul
Macarie cel
Mare).
► A
spori în virtute înseamnă să sporeşti în smerenie (Sfântul
Vasile
cel Mare).
► Nu te
îngâmfa şi nu te înălţa cu credinţa şi sfinţenia ta, ci să
pretreci
până la ultima ta suflare în smerenie (Avva
Isaia
Pustnicul).
► Pe
când mândria este moartea virtuţilor şi viaţa păcatelor,
smerenia
este moartea păcatelor şi viaţa virtuţilor (Sfântul Ioan
Gură de Aur).
Cuvinte
ale Sfinţilor Părinţi despre smerenie
■ Nimeni
nu se poate mântui fără smerenie. Ia aminte, până în
ultima zi din viaţă vei cădea în păcate mari sau mici. Vei fi iute la
mânie, mândru,
nesincer, zgârcit, poruncitor. Dacă îţi dai seama de
lucrul acesta te vei
smeri.
■ Unde
nu este smerenie, vor apărea neapărat neînţelegerile şi
certurile. Fiecare va
vrea să se îndreptăţească pe sine şi să-i supună pe
ceilalţi.
■ Sfântul
Macarie cel Mare ne învaţă că omul poate fi mântuit
chiar dacă îi lipsesc multe virtuţi.
Însă dacă nu are smerenie,
mântuirea nu este cu
putinţă. Vameşul şi tâlharul cel bun nu aveau nici
o altă virtute şi au fost mântuiţi numai prin smerenie. Satan avea
însuşirile cele mai bune, însă neavând
smerenie a căzut. Dacă dorim să
fim smeriţi, să îndurăm observaţia sau insulta rostită către noi de
ceilalţi.
Cele trei cuvinte ale
smereniei sunt: Iertaţi,
Binecuvântaţi şi
Rugaţi-vă pentru
mine. Smerenia este înţelegerea
propriei
nimicnicii, care nu
are nici o limită, şi tocmai în aceasta constă
izbânda sufletului.
Pentru smerenie, Dumnezeu iartă totul
şi nu caută
lipsurile nevoinţelor (Sfântul Teofan Zăvorâtul).
Omul
şi conştiinţa nimicniciei sale
● Cine
s-a învrednicit să se vadă pe sine, este mai bun decât
unul
ce s-a învrednicit să vădă pe îngeri, spune
Sfântul Isaac Sirul.
Viaţa duhovniească nu
poate fi trăită nici măcar înţeleasă până ce nu
ajungem la vederea
realităţii că suntem nimic. Nu zic
de conştiinţa
păcătoşeniei ci de vederea nimicniciei tale. Din cele ce citim la Sfinţii
Părinţi, înţelegem că foarte puţini pătrund în viaţa duhovnicească şi de
cele mai multe ori trăim cu o falsă impresie că suntem oameni
duhovniceşti. Nu există înşelare mai mică sau
mai mare, există doar
înşelare, care nu poate fi alungată decât
prin trăirea acestei realităţi, că
suntem nimic, că nu putem face nimic fără ajutorul lui Dumnezeu.
Cum arată această vedere care deschide
porţile vieţii duhovniceşti?
● Această vedere nu se arată la începutul
nevoinţelor noastre. Ea
apare pe măsură ce ne recunoaştem căderile şi neputinţele, iar această
cunoaştere este cu neputinţă să o dobândească omul cu mintea sa.
Trebuie să treacă prin multe şi grele încercări:
Fără a avea aceste ispite
peste puterea firii
lui, nu este posibil să cunoască slăbiciunea firii. Şi,
după ce-şi cunoaşte neputinţa, pe toate le va
cunoaşte şi toate vor fi
date în mâinile lui.
Atunci este aproape adevărata smerenie. Împreună
cu aceasta vine şi răbdarea, te cuprinde şi cunoaşterea tainelor, te
cuprinde şi vederea clară a
lucrurilor (Gheron Iosif, Mărturii
din viaţa
monahală, vol II). Vederea
permanentă a stării propriei păcătoşenii,
nu-ţi permite nici cel mai mic gând de înălţare de sine, nici cea
mai
mică neluare aminte.
Defăimarea de sine
● Cel
ce voieşte să-şi mântuiască sufletul, se cade, pe
lângă
cunoştinţa de sine, să mai agonisească şi
defăimarea de sine.
Defăimarea de sine aceasta este: a se defăima cineva şi a se ocărî întru
toată vremea vieţii, socotindu-se că nu a făcut nimic şi niciodată vreun
lucru bun în viaţa lui. Însă să ştii şi această că defăimarea de sine nu
este adevărată şi nici nu aduce vreun
folos, dacă se face numai cu
mintea şi cu limba, fiindcă Dumnezeu
cere de la noi să fim convinşi
cu toată inima şi înţelepciunea că suntem cu adevărat păcătoşi, plini de
păcate şi neputinţe.
Aceasta este adevărata defăimare de sine, când
omul are
convingerea că el este cu adevărat
păcătos şi cu această convingere se
defaimă el, căindu-se din inimă înaintea lui Dumnezeu şi a
oamenilor.
O astfel de defăimare, dacă se uneşte cu smerenia inimii, are atâta
putere încât biruieşte pe cele două păcate: mândria şi
slava deşartă şi
le rupe ca pe nişte slabe mreje de păianjen.
Omul este dator a se
defăima pe sine, în tot locul şi în
toată vremea şi nu este bine ca
cineva să îndrăznească a se ruga lui Dumnezeu spre a-i da darul de a
face minuni sau a
învia morţii cu rugăciunea sa, căci cine îndrăzneşte
să ceară de la Dumnezeu aceste
lucruri, acela e foarte înşelat
de către
draci.
● Rar
se întâmplă să se termine vreo discuţie fără a lăsa în sufletul
celuilalt durere şi asta pentru că nu
există dragoste şi smerenie şi orice
discuţie ajunge să fie în cele din urmă paradă, din orgolii.
● Dacă nu ar fi existat umilinţa şi ocara, nu ar fi existat nici un
sfânt. Cine fuge de
necazuri acela fuge de viaţa veşnică. Cine nu
îndură defăimarea acela nu poate
atinge smerenia. Pentru ce am primi
răsplată dacă nu am fi ocărâţi? De aceea pe cei ce ne ocărăsc trebuie
să-i socotim binefăcătorii sufletelor noastre. Dumnezeu apreciază
fapele bune şi ostenelile creştinilor
după măsura smereniei lor.
● Smernia
constă în a avea în inimă conştiinţa propriei păcătoşenii,
a ne mustra înlăuntru şi cu căinţă din adâncul
sufletului a striga:
Dumnezeule,
milostiv fii mie, păcătosului! Dacă noi,
smerindu-ne în
cuvinte credem că avem smerenie, aceasta nu este smerenie, ci numai
mândrie duhovnicească fină. Când vrăjmaşul ne insuflă gânduri de
laudă la adresa noastră,
trebuie să ne amintim păcatele de dinainte
pentru a ne smeri.
● Dacă vei spune totdeauna iartă-mă vei dobândi smerenia.
Acest
gând trebuie să-l avem mereu în suflet: Fiecare om este mai bun
decât
mine. Unii oameni au îmbătrânit
în nevoinţe, dar smerenia n-au
învăţat-o şi nu pot înţelege de ce nu le este bine, de ce nu au pace şi de
ce le este sufletul
abătut.
● Sfântul
Antonie cel Mare, când a văzut
cursele diavolilor întinse
pe faţa pământului, oftând a
întrebat pe Dumnezeu: Doamne, oare
cine
va putea scăpa
de acestea? Şi Dumnezeu i-a răspuns: Numai
smerenia
va putea scăpa,
ba mai mult nici nu este prinsă în
ele.
● Certat-ai
pe cei mândri (Psalm 118: 21). Certat-ai, adică a spus:
nu vă mândriţi, şi a spus acest lucru cu ameninţare,
punând interdicţie
şi
hotărând pedeapsă aspră. De aceea trebuie să fim
ascultători,
cuminţi, să facem binele, să fim prieteni ai rugăciunii
şi ai citirii
(Bibliei
şi Învăţăturile
Sfinţilor Părinţi).
● Să te mustri pe tine însuţi
când ai conştiinţa neputinţelor tale,
pentru a dobândi
smerenia. Dacă voieşti cu adevărat să fii smerit,
doreşte cu ardoare să fii
ocărât, să fii prigonit, aşa cum îşi doreşte cel
flămând mâncarea.
● Păcatul aduce smerenie, smerenia supunere iar supunerea faţă de
poruncile Bisericii
Lui Hristos aduce izbăvire de păcat şi întoarcerea
la viaţă după cuvântul
Mântuitorului: Nu voiesc mortea
păcătosului ci să se întoarcă şi să fie viu. Maica lui Dumnezeu
mijloceşte îndeosebi pentru cei care întotdeauna şi pentru toate îşi
cere
cu smerenie iertare.
● Cât
de frumos vorbeşte Sfântul
Ioan Gură de
Aur despre
smerenie în rugăciunea a doua din Rânduiala Sfintei Împărtăşiri: Ci,
precum
din înălţime Te-ai plecat pentru noi, pleacă-Te şi acum
spre
smerenia mea... . Spre unii ca aceştia
Îmi îndrept privirea
Mea:
spre cei smeriţi, cu duhul umilit şi care tremură la
cuvântul
Meu (Isaia
66:2). Necurat este la Domnul tot cel ce se înalţă cu
inima
(Psalm 16:6). Crezut-am, pentru aceea am
grăit, iar eu mam
smerit
foarte (Psalm 115:1).
● Sfântul
Antonie cel Mare i-a înarmat pe căutătorii desăvârşirii
cu sfaturi care să-i ferească de rătăciri, de înşelăciune, de mândrie şi
de orice cădere, răspăndind astfel pe la chiliile călugărilor regula
gândirii sănătoase. De aceea
chipul sfinţilor este chip de
lumină şi
inspiră încredere, pentru că în
mintea lor totul este limpede, totul este
cristal de gândire
logică, de bucurie, de simţire
curată.
Nu te
lăuda cu aur între ai lumii muritori,
Ci
comoara ta să fie a smereniei
comori,
Că e singura comoară ce
n-o fură - pleava, vântul,
Şi
prin care poţi să cumperi Cerul tot şi tot
pământul!
(Vasile
Militaru)
● Preacuviosul
Varsanufie spune: „Fii smerit, fă ascultare,
supune-te
şi te vei mântui. Nu cârti niciodată, ce este cârteala şi la
ce
foloseşte? Dar fii smerit şi supus, mai ales faţă de
avva al tău,
care
se roagă lui Dumnezeu pentru
tine şi căruia
îi este
încredinţată mântuirea sufletului
tău. Cine doreşte să fie ucenicul
lui
Hristos, acela nu are nici-o putere asupra sa şi nu poate să facă
de
la sine nimic, spune acelaşi
povăţuitor. Fiindcă cine face ceva
după cugetul său nu
est bine plăcut lui Dumnezeu,
chiar dacă pare
a fi
bine. Dacă cineva cunoaşte cele necesare pentru sufletul său
mai
bine decât avva, atunci de ce se mai numeşte
ucenicul aceluia?
Taie-ţi propria voie şi
fii smerit în toată viaţa ta şi atunci te vei
mântui.
Smerenia şi ascultarea dezrădăcinează toate patimile şi
înrădăcinează toate virtuţile.
Cel supus trebuie să moară vieţii
trecătoare, lumeşti
ca să dobândească viaţa veşnică. Precum
înălbitorul curăţă şi
albeşte postavul, făcându-l alb ca zăpada,
aşa
şi
cel ce se smereşte şi face ascultare, răbdând
umilinţele, jignirile,
defăimările se curăţă făcându-se strălucitor precum aurul
purificat
în foc“.
● Nu
poţi fi blând şi smerit cu inima până nu ieşi din tine şi să te
muţi în Iisus. În tine eşti
trufaş, în Iisus eşti blând, smerit şi odihnit cu
sufletul. Omului cu
foarte mulţi bani îi dispare
smerenia. El socoteşte
că poate face dacă nu
totul, cel puţin în bună parte ceea ce vrea. El
face şi pune accentul pe El. Izvorul credinţei lui nu este în darul ce i la
dat Dumnezeu, ci în
conturile din Bancă.
● Primul
început al omului este ţărâna. Gândul despre
acest început
ar trebui să ne slujească ca un izvor nesecat
de smerenie.
● Iată la ce adâncimi se dă războiul nevăzut. Pe „conştinţa eului“ se
grefează trufia, căpetenia răutăţilor.
● Pe „conştinţa religioasă“ se altoieşte smerenia maica
tuturor
virtuţilor.
● Şi la cine Mă voi
uita, spune El, dacă nu spre cel blând şi
smerit
(Isaia 66:2).
● În
momentul în care am ajuns la concluzia că suntem
smeriţi, ar
trebui să rugăm un iconar să ne picteze chipul şi să vorbim cu un
scriitor să scrie un roman despre viaţa
noastră. Nu-i aşa? Bineînţeles
că nu. În momentul în care am ajuns la concluzia că suntem smeriţi ar
trebui să ne întristăm tare de tot. Ar
trebui să ne dăm seama că suntem
înşelaţi de duhul mândriei.
● Păcatul aduce smerenie, smerenia supunere, iar supunerea faţă de
poruncile Bisericii
Lui Hristos aduce izbăvire de păcat şi întoarcerea
la viaţă după cuvântul
Mântuitorului: Nu voiesc mortea păcătosului,
ci să se întoarcă şi să fie viu.
● Crezut-am,
pentru aceea am grăit,
iar eu m-am smerit foarte
(Psalm
115:1).
● Cât
de frumos vorbeşte Sfântul Ioan Gură de Aur despre smerenie
în rugăciunea a doua din Rânduiala Sfintei Împărtăşiri: Ci, precum
din
înălţime Te-ai plecat pentru noi, pleacă-Te şi
acum spre
smerenia
mea...
● Spre
unii ca aceştia
Îmi îndrept privirea Mea: spre cei smeriţi,
cu
duhul umilit şi
care tremură la
cuvântul Meu (Isaia 66:2).
● Necurat
este la Domnul tot cel ce se înalţă cu
inima (Psalm
16:6).
Cuptorul
smereniei
Aurul
se lămureşte în
foc - zice înţeleptul
Sirah - şi oamenii cei
plăcuţi lui Dumnezeu, în
cuptorul smereniei. Ca şi aurul brut, scos
din pământ, omul se naşte
cu o mulţime de „corpuri străine“.
Patimile moştenite de la părinţi, înclinările rele trasate din
moşistrămoşi
şi,
pe deasupra, păcatele noastre
formează în sufletul nostru
impurităţile, pământul, zgura,
corpurile străine care trebuie înlăturate
pentru ca aurul din
noi, adică chipul şi asemănarea lui Dumnezeu, să
iasă lămurit, curat şi strălucitor.
Umilinţa împăratului Xerxes
În anul 480 înainte
de Hristos, Xerxes, împăratul Persiei, a
pornit
asupra Greciei cu
armatele sale având 1.600.000
de soldaţi. Vrând să îmbrăţişeze dintr-o singură
construit un turn
foarte înalt. Dar suindu-se în
turn şi privind acea mulţime
s-a pornit pe plâns.
I-a trecut prin cap
gândul că peste 100 de ani
nici-unul dintre aceştia nu va mai fi în viaţă.
Deci, gândul morţii
l-a smerit pe aceste
împărat puternic.
Să nu te măsori cu nimeni. Smereşte-te!
Avva
Ioan cel pitic
Avva
Ioan cel pitic i-a întrebat pe fraţi:
„Cine l-a vândut pe
Iosif?“
Şi un frate i-a răspuns
şi a zis: „Fraţii lui“. Iar bătrânul
i-a
zis: „Nu
fraţii lui, ci smerenia lui. Căci Iosif ar fi putut zice că
fratele
lor este, ar fi putut să strige,
să se împotrivească, dar el a
rămas tăcut. Deci cu adevărat smerenia lui l-a vândut. Iar după
aceea,
smerenia lui stăpân al Egiptului l-a făcut. Pe când noi ne
apărăm tot timpul de greutăţile cele exterioare, trimise nouă de
Dumnezeu,
sau de El îngăduite, cărora ar trebui de fapt să ne
predăm, adică să le îndurăm cu mulţumire fără murmur,
supunându-ne
voii lui Dumnezeu. De aceea şi
pierdem roadele
bogate
pe care le-am putea câştiga
dacă am îndura greutăţile cu
smerenie
până la capăt“.
Avva Pimen zice cu înţelepciune: „Noi
am
lepădat jugul cel blând şi sarcina cea uşoară, adică, certarea
de
sine; şi ne-am luat asupră-ne jugul cel greu şi
sarcina cea grea
de
purtat a îndreptăţirii de sine. Dar creştinul cel adevărat ştie să
accepte
orice greutate sau dificultate a vieţii ca
plată pentru
păcatele de acum sau de demult, căutând
în toate să împlinească
cu
credinţă voia Domnului şi aşteptând cu nădejde răsplătirile
cele
de la sfârşit“.
„V-au
înjurat şi v-au jignit?
Acesta este semn bun, nu vă
pierdeţi! Înjurăturile
şi jignirile sunt tina cea vindecătoare! Fără
aceasta,
poate că aţi fi zburat pe nori cu aripile mândriei. Deci,
Domnul,
Care vă iubeşte, a îngăduit
să cadă asupra
voastră acest
noroi,
ca să vă smeriţi“.
Cele
două jertfe primite de Dumnezeu
► Sfântul
Simeon Noul Teolog arată în chip grăitor însemnătatea
pentru mântuire a
smereniei pe care trebuie să o
avem: „Două sunt
jertfele
primite de Dumnezeu Tatăl,
care aduc mila Sa asupra
oricărui om şi asupra lumii
întregi. Prima este Jertfa Domnului
nostru
Iisus Hristos şi cea de-a doua jertfă este inima zdrobită şi
smerită a celui ce crede în Dumnezeu. Omul nu trebuie să dea
nimic
altceva în schimbul sufletului său, fără numai înţelegerea că
este
nimic“.
► Sfântul
Grigorie Teologul era atât de smerit că întotdeauna
zicea: „Prieten
îmi este cel ce-mi arătă greşelile şi duşman cel ce
mă laudă“.
► Sfântul
Teofan Zăvorâtul spune:
„Trebuie să conştientizezi
că eşti nu nimic, dar
trebuie să te alini cu faptul că eşti creştin“.
► O
însuşire a smereniei este să vezi
în tine păcatul tău, iar în
ceilalţi să vezi faptele lor
bune. A doua însuşire a smereniei constă în
a primi cu bucurie
insultele şi batjocurile de la
oameni, ştiind că prin
acest lucru ni se
iartă păcatele şi că astfel Îi facem pe
plac lui
Dumnezeu. Dacă vei spune întotdeauna „iartă-mă“ vei
dobândi
smerenia. De voieşti să fii cu adevărat smerit, doreşte-ţi cu ardoare să
fii ocărât, să fii prigonit, aşa cum îşi doreşte cel flămând mâncarea.
► Sfântul
Teofan Zăvorâtul spune:
Să lucrăm toată fapta cea
bună în ascuns. În ascuns înseamnă a nu
face nimic la vedere.
Feriţi-vă prin toate mijloacele
să nu vi se cunoască faptele voastre
cele
bune. Acestui lucru trebuie să i se
adauge uitarea faptelor
bune şi ostenelile noastre.
► Târziu
mi-am dat seama că tatăl meu mi-a cultivat mândria încă
din anii fragezi ai
copilăriei atunci când îmi reproşa:
„N-ai nici un pic
de
mândrie, o să fii
ultimul om! Nu trebuie cultivat orgoliul şi
mândria
în sufletul copilului ci smerenia“. Smeriţi-vă... Smeriţivă...
Toată ştiinţa, toată înţelepciunea vieţii creştineşti se cuprinde în
aceste cuvinte: Smereşte-te, şi Domnul te va
mântui. Smeriţi-vă şi
răbdaţi toate. Deprindeţi smerenia şi răbdarea, având pace în suflet.
Credeţi-mă: pentru cel ce are
pace în suflet, şi ocna este rai.
► Cine
l-a vândut pe Iosif, fraţii săi? Nu, nu l-au vândut fraţii săi ci
smerenia lui, fiindcă ar fi putut să le
spună cumpărătorilor că cei care-l
vând sunt chiar fraţii săi. Dar această smerenie l-a făcut
să ajungă al
doilea după Faraon la conducerea Egiptului.
► Pocăinţa ridică iar plânsul bate la uşa
cerului; smerenia, însă
deschide.
► Cum
să păstrăm harul? Prin smerenie şi
prin mulţumire
neîncetată lui Dumnezeu pentru toate.
► Nu
murmura şi nu-ţi permite să jigneşti pe cineva. Dacă cineva te
va mustra pentru un
oarecare păcat la care un ai
fost părtaş, smereştete
înaintea celui care
te mustră, şi vei moşteni cunună.
► Iubeşte smerenia! Ea te va acoperi de păcate.
Fii gata să
răspunzi: Iartă-mă! la orice cuvânt pe care-l vei auzi, pentru că
smerenia distruge
toate uneltirile vrăjmaşului.
► Un părinte a fost întrebat Din ce cauză se
ridică atât de mult
împotriva noastră dracii? El a răspuns:
Pentru că am renunţat la
armele
noastre: lipsa de slavă,
smerenia, neagonisirea şi răbdarea.
► Ce
este smerenia? Atunci când va greşi împotriva
ta fratele tău şi
tu îi vei ierta, mai
înainte ca el să se căiască în faţa ta.
► Atunci
când nu avem luptă, trebuie să ne smerim, căci
Dumnezeu, cunoscând
slăbiciunea noastră, ne
apără. Iar dacă ne vom
lăuda cu aceasta, atunci se va lua nouă apărarea şi vom pieri.
► În
ce constă sporirea duhovnicească? În
smerenie. În măsura în
care se smereşte cineva, în acea măsură a progresat.
► Mijlocul
cel mai bun de a dobândi smerenia este să înduri
cu
răbdare orice chin care străpunge
inima ta cea mândră.
În
momentul în care omul se smereşte,
smerenia îl aşează îndată
în
pragul Împărăţiei lui Dumnezeu (Cuviosul Ambrozie). Mândria
împiedică totul. Înfăşoară-te în smerenie şi
chiar dacă cerul se va
strânge
pe pământ, nu-ţi va fi frică (Cuviosul
Ambrozie). Dumnezeu
îi vizitează cu milostivirea sa doar pe cei smeriţi. Să ne amintim de
poruncile pe care
suntem datori să le împlinim şi vom vedea că faptele
noastru nu ajung
nicidecum la măsura poruncilor
dumnezeieşti, după
cum o baltă mică nu se poate compara
cu marea.
Trebuie
să dobândim smerita cugetare: Eu
sunt mai vinovat
decât
toţi, eu însumi sunt vinovat pentru toate.
Până când nu ai smerenie nu poţi
avea nici linişte. Vrăjmaşul te va
vârî din patimă în patimă, din prăpastie în prăpastie. Iar când ai
smerenie dobândeşti toate celelalte virtuţi -
sunt un lanţ duhovnicesc.
Dumnezeu caută la inimile smerite.
Bibliografie: Biblia,
E.I.B.M., Bucureşti, 1994; Diacon
Gherghe Băbuţ, Maica
Domnului,
ocrotitoarea
României, Editura Pelerinul Român, Oradea, 1994; Antonie Plămădeală,
Cuvinte
duhovniceşti, Tiparul
tipografiei eparhiale, Sibiu, 2000; Ignatie monahul, Viaţa în
duh
filocalic, Editată de mănăstirea Pissiota,
Bucureşti, 1999; Sf`ntul Ignatie Briancianinov,
Cuvinte
către cei care vor să se mântuiască, Editura
Sofia, Bucureşti, 2002; Patericul
egiptean,
Editura Reîntregirea , Alba-Iulia, 2002; Preot Dr. Ioan Mircea, Dicţionar al Noului
Testament,
E.I.B.M., Bucureşti,1955;
Preot Prof. Dumitru Stăniloae, Ascetica
şi mistica
Bisericii
Ortodoxe, E.I.B.M., Bucureşti,
2002; Ţineţi mintea în iad şi nu
deznădăjdui,
Spiritualitatea
Sfântului Siluan Athonitul, Editura Deisis, Sibiu,
2003; Viaţa şi învăţăturile
Cuviosului
şi Sfinţitului mucenic Cosma Etolianul, luminătorul Greciei şi
Apostolul
săracilor, Editura Deisis, Sibiu, 2001; Leon
Magdan,Andreea Magdan, Dumnezeu şi
omul -
antologie
de cugetări, Editura
Sfântul Alexandru, Bucureşti,
2001.Bibliografiei: Sfântul
Teofan Zăvorâtul, Călăuzire către
viaţa
duhovnicească, Editura
Egumeniţa, Galaţi, 2006; O
sinteză a gândirii părintelui
Cleopa în 1670 de capete, Editura Teognos,
Cluj-Napoca, 2007;
Sfântul Ignatie Briancianinov - Cuvânt
despre om.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu