Unii oameni, pentru a fi ri, în loc să-şi pună toată nădejdea în ajutorul lui Dumnezeu s-au treână în zilele noastre,
una este „vâscu’ cu norocu’!“. În „febra cumpărăturilor“ ce se fac cu
ocazia sărbătorilor de iarnă, mulţi oameni îşi cumpără din banii şi aşa puţini, câteva crenguţe de vâsc. Unii nici nu ştiu prea bine scopul
pentru care îl cumpără, alţii spun că le-ar aduce sănătatea în casele
dumnealor. Dacă aceste firave şi neputincioase ramuri de vâsc ne-ar aduce sănătatea ce ne-o dorim, doar ţinându-l undeva în casă, oare ce
rost ar mai avea medicii, medicamentele şi spitalele? Dacă vâscul ar
avea aceste puteri de vindecare, cu siguranţă că Dumnezeu nu ne-ar fi lăsat Taina Sfântului Maslu: „Este cineva bolnav între voi? Să cheme preoţ ii Bisericii ş i să se roage pentru el, ungându-l cu untdelemn, în numele Domnului. Ş i rugă ciunea credinţ ei va mântui pe cel bolnav ş i Domnul îl va ridica, ş i de va fi fă cut pă cate se vor
ierta lui“ (Iacov 5:14-15). Vâscului i s-au atribuit chiar diverse puteri magice, de a aduce bunăstare, noroc, pace, fericire... Dacă vâscul ar fi fost atât de important pentru noi, ne-ar fi spus Dumnezeu, dar El ne-a
învăţat prin Sfântul Evanghelist Ioan: „Fă ră Mine (Hristos) nimic
nu puteţi face“ (Ioan 15:5). Câtă mângâiere simte omul credincios în
aceste cuvinte. Avându-L pe Dumnezeu cu noi, nu vom fi lipsiţi de nici un bine: toate câte le vom începe le vom duce la bun sfârşit, toate câte ni se întâmplă, chiar şi cele mai rele lucruri, nu ne pot clătina. Alături de versetul biblic de mai sus pe care citindu-l ni se întipăreşte adânc în suflet şi nu-l mai putem uita, găsim în Vechiul Testament la proorocul Ieremia o frumoasă mărturisire a nădejdii în Domnul
Dumnezeu: „Binecuvântat este omul care nă dă jduieş te în Domnul ş i
nă dejdea că ruia este Dumnezeu. El este ca un pom, să dit lângă ape,
care îş i întinde ră dă cinile pe lângă râu ş i care nu ş tie când vine
arş iţ a: frunzele lui sunt verzi, la vreme de secetă nu se teme ş i nu
conteneş te a rodi“ (Ieremia 17:7-8). Neştiutorii spun că vâscul este
simbolul păcii şi bucuriei (Pacea şi bucuria nu pot avea decât un
singur „izvor“: Iisus Hristos, căci El este Împăratul păcii şi
mângâierea sufletelor noastre).
Vâscul este o plantă semiparazită ce creşte pe ramurile unor
copaci, are frunzele pieloase, totdeauna verzi, cu tulpina ramificată, cu fructe în forma unor bobiţe albe sau gălbui şi este folosit ca plantă medicinală.
Fructele moi, alb-sidefii, ca şi
vigoarea tufei suspendate pe crengile diverşilor arbori, i-au intrigat multă vreme pe oameni, neînţelegându-le provenienţa. Misterul modului de răspândire a vâscului s-a lamurit demult.
pasarile mierlele si ciorile mai ales mananca fructele a lămurit de mult. Pă să rile (mierlele
ciorile mai ales) mă nâncă fructele lui işi şterg ciocul încleiat de ramurile altor copaci. Lipite astfel pe coajă ,seminţele îi trimit ră dă cini adânci până la măduva copacului ,din care se hrănesc...
copacului, din care se hrănesc.
Noroc este un idol şi iată ce ne spune despre el Părintele
Fructele moi, alb-sidefii, ca şi
vigoarea tufei suspendate pe crengile diverşilor arbori, i-au intrigat multă vreme pe oameni, neînţelegându-le provenienţa. Misterul modului de răspândire a vâscului s-a lamurit demult.
pasarile mierlele si ciorile mai ales mananca fructele a lămurit de mult. Pă să rile (mierlele
ciorile mai ales) mă nâncă fructele lui işi şterg ciocul încleiat de ramurile altor copaci. Lipite astfel pe coajă ,seminţele îi trimit ră dă cini adânci până la măduva copacului ,din care se hrănesc...
copacului, din care se hrănesc.
Noroc este un idol şi iată ce ne spune despre el Părintele
Cleopa: « Voi ştiţi cine a fost noroc ? Cel mai mare demon, care a secerat milioane de suflete. Nu ştiţi că până la venirea lui Iisus
Hristos, China se închina la idoli, India, Japonia, Insula Java şi atâtea state se închinau încă la diavoli, lui Brahma, lui Buda, lui Krishna, lui Zoroastru şi la toţi dracii ? Ştiţi voi că până la venirea Domnului,
oamenii sălbatici şi nebuni pentru fiecare păcat aveau un zeu ?
MARTE, zeul războiului. Când aduceau statuia lui, îndată
trebuia să facă război să omoare cât mai mulţi oameni, că aşa-i plăcea.
VENERA, zeiţa discordiei. Când îi aduceau statuia, trebuia ca
toţi să se sfădească şi să se bată, că aşa-i plăcea zeiţei discordiei.
NEMFIS, zeiţa frumuseţii. De-acolo ne-au rămas cerceii şi
podoabele femeieşti. Când o aduceau, îi puneau cercei de aur, îi puneau în nas verigi de aur, îi puneau mărgele de aur, şi toţi trebuiau
să fie pudraţi, cu zorzoane, cu inele, cu cercei şi să joace în faţa ei. Că
aşa-i plăcea zeiţei Nemfis.
AFRODITA, zeiţa desfrâului. Îi duceau statuia într-o pădure
deasă şi acolo bărbaţii cu femeile făceau cele mai mari orgii înaintea ei, spunând că acestea-i plac zeiţei, desfrâul şi orgiile.
NEPTUN, zeul apelor. URANUS, zeul pământului.
MOLOH era zeul fericirii la romani, la sumerieni şi la
cartaginezi. Cum era acest zeu Moloh sau noroc, cum îi zicem astăzi?
Îi purtau statuia într-o căruţă cu două roţi, făcută din aramă sau din argint. În spatele zeului Noroc era un cuptor de aramă şi în faţa lui o
tigaie de aramă; şi-i dădea foc lui Noroc pe la spate, până se înroşea şi tigaia şi el. Popii lui purtau în mâini nişte securi mari, ascuţite.
Ce jertfă primea Noroc? Numai copii sugari de la mamele lor.
Veneau în satul tău, de unde eşti tu. Trăgeau căruţa lui Noroc cu tigaia roşie, înfierbântată şi strigau, bătând din palme:
„Cine vrea să aibă noroc , să aducă jertfă lui Noroc! Cine vrea să aibă noroc, să aducă jertfă luiNoroc!...“ Auzeai unele femei, zicând una către alta:
„Cine vrea să aibă noroc , să aducă jertfă lui Noroc! Cine vrea să aibă noroc, să aducă jertfă luiNoroc!...“ Auzeai unele femei, zicând una către alta:
„Cumătră îţi dai copilul? Îl dau, ca să am noroc!“ Lua mama
copilul de la tatăl lui, îl dădea în mâna slujitorului idolesc, îl tăia bucăţi şi îl punea în tigaia lui Noroc să se frigă. Până la 40-50 de copii
punea odată în tigaia aceea. Mirosea în urma lui numai a friptură de copii proaspeţi. Aşa a secerat dracul Noroc milioane de copii. S-au dus mamele lor în fundul iadului! Acolo stau în vecii vecilor că au dat
jertfă lui Noroc. Voi nu vedeţi ce zice în Biblie proorocul Isaia?:
„Vai de cei ce fac masă dracilor ş i aduc jertfa lui Noroc“ (Isaia
65:11-12). Şi voi, creştinilor, scrieţi noroc pe pomelnic. Vai de mine ! Mare nebunie, mare rătăcire! N-ai pe Dumnezeu? Pui pe dracul
Noroc? Numai ce auzi pe beţivi la crâşmă zicând: „Hai noroc,
cumetre!“ Uneori vezi creştini pe drum că se salută: „Hai noroc, vecine!“ Dacă l-ai întreba cine-i Noroc, nu ştie, dar ştie să-l
pomenească. Mai chemi pe dracul Noroc, după atâtea mii de ani? Te
închini la satana? Vă rog să nu-l mai puneţi pe pomelnicele voastre şi nici să nu-l mai pomeniţi pe idolul „Noroc“! »
Dreptmăritori creştini, să nu ne dorim noroc, să nu ne luăm
| ||||
ocrotitor vâscul, ci să avem pe frunţile noastre cununa cea
împletită în trei: Credinţă, Nădejde şi Dragoste şi atunci vom
deveni oameni noi, ca şi arborele proorocului Ieremia care nu-şi
| ||||
pierdea frunza nici pe vreme de arşiţă , nici pe vreme bună.
|
Vâscul este o plantă medicinală?
Da, vâscul este o plantă medicinală (dar, atenţie, vâscul nu vindecă pe nimeni doar ţinându-l în casă, ci prin anumite
tratamente). Verificate prin practică, fie ea tradiţională sau alopată
de cercetări ştiinţifice recente, proprietăţile antispasmodice şi hipotensoare ale vâscului sunt într-adevăr valabile. Lor li s-au adăugat
altele - cardiotonice, vasodilatatoare, bradicardizante (de scădere a
pulsului) şi chiar unele antitumorale. Având în vedere că planta gazdă
are o influenţă mare asupra compoziţiei chimice, nu trebuie recoltate tufele de vâsc crescute pe arţar, tei, salcie şi mai ales pe plop, pentru că sunt toxice. Vâscul de stejar este toxic şi are fructele galbene.
Superstiţii pentru noaptea de revelion
Se credea cândva, că un om poate să-şi influenţeze norocul din anul următor, în funcţie de ce mănâncă în prima zi a anului. La fel, primul vizitator din noul an aduce fie ghinion, fie noroc, în tot restul anului. Unii susţin că în noul an, dacă o femeie le va păşi prima dată pragul casei au ghinion tot restul
anului, iar dacă un bărbat va păşi primul peste pragul casei lor vor avea noroc. Şi mâncărurile de Anul Nou pot aduce noroc. În multe culturi se crede că orice aliment în formă de inel aduce noroc, pentru că simbolizează „un cerc complet“. Unii oameni mănâncă clătite cu smântână pentru a avea noroc şi sănătate.
În Danemarca, se crede că mâncatul gogoşilor în prima zi a
noului an le va purta noroc.
În sudul Statelor Unite se crede că mâncatul boabelor de
fasole sau al verzei, al boabelor de muştar sau de spanac în ajunul
Anului Nou aduce noroc.
Germanii ş i polonezii, pentru a avea noroc în noul an, mănâncă hering în saramură.
Budiş tii din India pentru a avea noroc mănâncă tăieţei.
În Spania, când ceasul anunţă trecerea dintre ani, oamenii
mănâncă boabe de struguri, câte una pentru fiecare lună a anului.
Fiecare simbolizează noroc pentru lunile anului următor.
În Elveţia, norocul vine de la o picătură de ... smântână, pe
care fiecare fermier care se respectă o varsă la miezul nopţii
dintre ani, pe podea.
În Franţa, oamenii care îşi doresc noroc mănâncă multe
clătite.
În Belgia, în schimb, fermierii merg în grajduri şi urează
animalelor „Un an nou fericit“.
În Armenia pentru a avea noroc femeile pregătesc o pâine
specială.
În nordul Portugaliei se spune că obişnuitele colinde ale
copiilor sunt aducătoare de noroc.
În România, în anumite zone ale ţării, românii care vor să afle dacă vor avea noroc se duc la uşa grajdului şi ascultă dacă vorbesc
animalele între ele. Dacă vorbesc înseamnă că vor avea ghinion, iar dacă nu vorbesc între ele vor avea noroc şi bogăţie.
Cine strănută în noaptea Anului Nou va avea noroc tot anul.
În alte zone se crede, dimpotrivă, că în timp ce omul strănută, îi iese
sau îi intră prin nări un duh rău sau o părticică din suflet.
Dacă cineva vrea să aibă noroc în anul care vine trebuie mai
întâi de toate să aducă vâsc în casă ş i să nu agaţe calendarul
înainte ca noul an să înceapă .
Frecvenţa cuvântului noroc este de-ajuns pentru a demonstra că
toate obiceiurile de mai sus nu au nici un temei, ci doar amăgesc, lucru care nu s-ar întâmpla dacă ar şti şi ar trăi rugăciunea Sfântului
Ionichie (secolul XI):
„Nădejdea mea este Tatăl, scăparea mea este Fiul, acoperământul meu este Duhul Sfânt, Treime Sfântă, slavă Ţie!“
Iubiţi credincioşi,
Vâscul este o plantă medicinală, însă ea nu poate să aducă noroc sau sănătate celor din casa în care se află, doar prin simpla lui prezenţă, ci aduce sănătate, numai sub formă de preparate după anumite reţete.
Omul se deosebeşte de toate celelalte fiinţe din regnul animal prin două laturi ale activităţii sale psihice: CULTURA şi RELIGIA. Acestea două, de cele mai multe ori sunt în interacţiune,
condiţionându-se şi completându-se una pe alta. Dar în funcţie de condiţiile de formare şi de dezvoltare a fiecărui individ, cultura şi
religia pot fi diminuate (până la incultură şi ateism), pot fi exagerate
|
(până la fanatism) sau ignorate când unii semeni de-ai noştri nu au ca şi cele 10
si cele zece porunci care sunt sfinte, simple şi clare. Aceştia din urmă, din neştiinţă, fără nici un fundament biblic sau revelational,revelaţional,
născocesc practici care constituie falsa tradiţie sau altfel spus „poveşti
de adormit copiii“. Oamenii sunt amăgiţi să practice aceste obiceiuri fiindcă au auzit şi ei de la alţii că „aşa e bine“. Şi iată cum în mintea unor creştini reci sau căldicei, învăţăturile de credinţă creştin
ortodoxă sunt în pericol de a fi „înăbuşite“ de practici păgâne sau inventate. Una din aceste practici, aşa cum am arătat mai sus este cea a Vâscului cu noroc.
Superstiţioşii mai spun că noul an trebuie să-i surprindă cu bani în buzunar, cu o crenguţă de vâsc şi cu lumină, iar la miezul nopţii
îndrăgostiţii să se sărute sub crenguţa de vâsc atârnată la uşă pentru ca
destinele lor să se unească. Dacă noul an îi „prinde“ astfel, atunci dragostea şi lumina le va intra în suflet tot anul.
(Bieţii îndrăgostiţi cum se amăgesc! În primul rând nu există
soartă, destin sau scrisă cum i se mai spune. În acest ritual este
exclus Dumnezeu. Nici unul din cei doi îndrăgostiţi nu se roagă lui
Dumnezeu, nu-I cere cu smerenie şi stăruinţă binecuvântarea Sa.
În schimb se sărută sub creanga de vâsc cu convingerea fermă că
vâscul îi va uni pentru vecie. Deci iată cum vâscul a devenit un
idol în casă . Mai lipseş te doar să se închine lui ş i să înalţe
rugă ciuni că tre el. Crenguţa de vâsc nu-i poate ajuta cu nimic, iar
lumina pe care şi-o doresc o pot avea numai de la Dumnezeu care
ne-a spus: „Eu sunt lumina lumii; cel ce Îmi urmează mie nu va
umbla în întuneric, ci va avea lumina vieţii“ (Ioan 8:12). Dacă vor
cu adevărat ca dragostea să le intre în suflet ar trebui ca la
„hotarul dintre cei doi ani“ să se afle în faţa unei icoane
mulţumind lui Dumnezeu pentru anul ce a trecut, rugându-L să
binecuvânteze şi cununa anului care vine şi să aibă un program
de viaţă duhovnicească, adică, să nu lipsească Duminica de la
Sfânta Liturghie, să ţină sufleteşte şi trupeşte cele 4 posturi ale
anului sau cel puţin Miercurea şi Vinerea, să se roage dimineaţa,
seara, când se aşează la masă, să-şi facă sfeştanie la casa în care
locuiesc, să-şi crească copiii în dragoste şi în frică de Dumnezeu...
După ce şi-au pus nădejdea în idolul vâsc, îndrăgostiţii preferă să
trăiască ani de zile (uneori toată viaţa) în concubinaj, preferând
căsătoria modernă sau de probă cum se mai numeşte, lipsindu-se de
binecuvântarea lui Dumnezeu dată prin
Sfânta Taină a Cununiei, amăgindu-se cu placerea trupeasca ocazionala . o parte din cei care tra
plăcerea trupească ocazională. O parte din cei care trăiesc necununaţi încearcă să-şi motiveze păcatul desfrânării în care trăiesc printr-o altă superstiţie mai periculoasă decât cea a vâscului, respectiv acei ce
au prieteni care după ce s-au cununat în Sfânta Biserică Ortodoxă, la scurtă vreme au divorţat. În nici un caz pentru divorţul lor nu este de vină Taina Sfintei Cununii, căci în Biblie, Sfântul Apostol Pavel ne spune: „Pe care
binecuvântarea lui Dumnezeu dată prin
Sfânta Taină a Cununiei, amăgindu-se cu placerea trupeasca ocazionala . o parte din cei care tra
plăcerea trupească ocazională. O parte din cei care trăiesc necununaţi încearcă să-şi motiveze păcatul desfrânării în care trăiesc printr-o altă superstiţie mai periculoasă decât cea a vâscului, respectiv acei ce
au prieteni care după ce s-au cununat în Sfânta Biserică Ortodoxă, la scurtă vreme au divorţat. În nici un caz pentru divorţul lor nu este de vină Taina Sfintei Cununii, căci în Biblie, Sfântul Apostol Pavel ne spune: „Pe care
dintre cei ce divorţează au postit, s-au rugat, au mers în fiecare Duminică la Sfânta Liturghie, s-au spovedit, s-au împărtăşit şi înainte de cununie şi după aceea, câţi şi-au făcut sfeştanie în casa în care locuiesc? De câte ori au înălţat către Dumnezeu Rugăciunea soţilor unul pentru celălalt?... S-au despărţit pentru că de cele sfinte nu s-au îngrijit, în schimb au avut grijă să respecte superstiţiile: să nu calce pragul Bisericii, mireasa să calce ginerele pe picior în timpul cununiei ca să-l ţină sub papuc toată viaţa, să nu se vadă miresele una cu alta
dacă se întâlnesc la Biserică... Şi după ce li se naşte un copil (dacă
sunt necununaţi - din nelegiuire), continuă cu superstiţiile: îi pun
copilului o brăţată roşie la mână să-i poarte noroc şi să nu se deoache.
Apoi la 3 zile îi pun celui mic ursitorile, un obicei păgânesc, în loc
să respecte rânduiala Sfintei Biserici Ortodoxe: - Sfinţirea apei în prima zi după naştere;
► Rugăciunile pe care le rosteşte preotul în casa unde s-a
născut pruncul, pentru mamă şi pentru cei ce au ajutat la
naştere;
► Rugăciunile de ocrotire pentru mamă şi pentru prunc
► Rugăciunile pe care preotul le rosteşte afară, în
pridvorul Sfintei Biserici, la 40 de zile de la naştere, pentru mamă
şi moaşă, ca ele să aibă acces la cele sfinte;
► Rugăciunile de curăţire a femeii care, cu sau fără voia
ei a lepădat prunc.
În loc să cumpăraţi vâsc pentru a-l pune în casă, mai de folos vă este să vă cumpăraţi o candelă, iar în fiecare cameră să aveţi cel puţin câte o icoană sfinţită, nu vă puneţi nădejdea în vâsc ci
„Încredeţi-vă în Domnul pururea, căci Domnul Dumnezeu este
stânca veacurilor“ (Isaia 26:4).
ertatea “,
29.12.2016
29.12.2016