16 august 2010

PILDA DE ASCULTARE



                                                                     Doamne ajuta!
Povestit-a cineva din părinţi, că un oarecare filosof însemnat din
Cetatea lui Dumnezeu, bărbat cucernic, a venit la un sihastru şi-l
rugă să-l primească spre a-l face călugăr. Şi i-a zis bătrânul: de
pofteşti să te primesc, mergi şi vinde averea ta şi o dă lipsiţilor
şi te voi primi ! Şi mergând, a făcut după cuvântul bătrânului.


După aceea i-a dat o altă poruncă: să te păzeşti a nu vorbi cu
nimeni ! Iar el s-a făgăduit să nu grăiască, şi doi ani n-a grăit.
Au început după aceea oamenii să-l laude şi i-a zis bătrânul: nu-ţi
este de folos să stai aici, ci te trimit la o mănăstire de obşte. Şi
l-a trimis. Dar trimiţându-l, nu i-a zis să grăiască, sau să nu
grăiască. Deci, acela păzind porunca ce i s-a dat, a petrecut fără
să vorbească. Egumenul, după ce l-a primit, vrând a-l ispiti cu
fapta, ca să-şi dea seama de este mut, sau se preface, l-a trimis cu
o trebuinţă, în vremea revărsării apei râului, ca, vrând să treacă
apa, să spună că n-a putut trece apă, şi a trimis după dânsul în
taină, să vadă ce va face. Acela, dacă a ajuns la rău şi a văzut că
nu poate trece, a plecat genunchii spre rugăciune şi, venind un
crocodil, l-a luat în spinare şi a trecut în cealaltă parte a apei.
După împlinirea ascultării pentru care a fost trimis, a venit iarăşi
la apă şi iarăşi l-a luat în spate crocodilul şi l-a trecut
dincoace. Deci, venind fratele cel trimis după dansul să-l
urmărească, a spus stareţului şi fraţilor ce a văzut şi s-au mirat.


Nu după multă vreme, a murit călugărul ce nu grăia. Şi a trimis
egumenul la bătrânul lui, grăind: mut de ar fi fost, însă îngerul
Domnului a fost. Atunci a vestit stareţului că n-a fost mut, ci mult
vorbitor, dar păzind porunca ce i-a dat dintru început a petrecut
negrăind. Şi s-au mirat toţi şi l-au proslăvit pe Dumnezeu.
(Patericul Egiptean)

15 august 2010

Titlurile date Fecioarei Maria

Principala sărbătoare a Mariei este pe 15 august („Sfânta Maria Mare”), sărbătoare care se numeşte oficial în biserica romano-catolică „Ridicarea la Ceruri a Fecioarei Maria”, iar în bisericile ortodoxe „Adormirea Maicii Domnului”. Recent biserica anglicană a introdus „Sărbătorirea Binecuvântatei Fecioare Maria” pe aceeaşi dată.

În plus, toate aceste biserici sărbătoresc Naşterea Maicii Domnului („Sfânta Maria Mică”), pe 8 septembrie, iar pe 12 septembrie, în Biserica romano-catolică se sărbătoreşte Sfântul Nume al Mariei (aluzie la respectul datorat Maicii Sfinte şi încrederea în puterea invocării respectuoase a acestui Nume, ca semn de binecuvântare şi tărie în faţa ispitelor).
Pe 25 martie biserica catolică şi cele ortodoxe sărbătoresc Buna-Vestire, în timp ce cea anglicană sărbătoreşte Ridicarea Sa la Ceruri.
Bisericile ortodoxe, greco- şi romano-catolice sărbătoresc Intrarea în biserică a Maicii Domnului (sau Aducerea Maicii Domnului la Templu) pe 21 noiembrie.
Biserica catolică mai sărbătoreşte Neprihănita Zămislire a Preasfintei Fecioare Maria pe 8 decembrie şi, după Conciliul al Doilea de la Vatican, a schimbat denumirea sărbătorii de 1 ianuarie din Tăierea împrejur în Solemnitatea Sfintei Fecioare Maria, Maica lui Dumnezeu, Regina păcii.
În evul mediu, în unele regiuni ale Europei de vest Adormirea şi Ridicarea la Ceruri se sărbătorea în ianuarie şi februarie.
Biserica anglicană mai sărbătoreşte Purificarea Sfintei Fecioare Maria pe 2 februarie.
Bisericile ortodoxe şi cele greco-catolice mai sărbătoresc:
Adunarea [credincioşilor în cinstea] Preasfintei Fecioare, Născătoare de Dumnezeu pe 26 decembrie
Acoperământul Maicii Domnului pe 1 octombrie
Izvorul Tămăduirii în Vinerea luminată, adică vineri în Săptămâna luminată, de după Paşti
Zămislirea Sfintei Fecioare de către Sfânta Ana pe 9 decembrie
Punerea în raclă a cinstitului veşmânt al Maicii Domnului la 2 iulie
Punerea în raclă a brâului Maicii Domnului la 31 august.
De asemenea, atât catolicii şi cât şi ortodocşii serbează, în funcţie de ţară, regiune şi tradiţie, diverse apariţii sau icoane ale Maicii Domnului.





Titlurile date Fecioarei Maria
Titlurile cele mai des atribuite Fecioarei Maria sunt Maica Domnului (Our Lady, Notre Dame, Nuestra Señora, Nossa Senhora, Madonna, numele după care ea este cunoscută cel mai des), Binecuvântata Fecioară Maria, Regina Cerurilor (Queen of Heaven, Regina Coeli) și altele. Calitățile venerate prin ele sunt sumate în Troparul Maicii Domnului:

„Cuvine-se să te fericim pe tine Născătoare de Dumnezeu, cea pururea fericită și prea nevinovată, și maica Dumnezeului nostru, ceea ce ești mai cinstită decât Heruvimii și mai slăvită fără de asemănare decât Serafimii, care fără stricăciune pe Dumnezeu Cuvântul ai născut. Pe tine, cea cu adevărat Născătoare de Dumnezeu, te mărim.”

Lucrările teologice se referă la termenul grec Theotokos şi echivalentele sale latine Deipara şi Dei genetrix, traduse ca Născătoare de Dumnezeu sau Purtătoarea de Dumnezeu. Acestea sunt utilizate pentru a accentua că fiul Mariei, Iisus Hristos, este Dumnezeu. Conciliul de la Efes susține ca părinții bisericii nu au ezitat să vorbească despre Fecioara Maria ca fiind Maica Domnului, condamnând doctrina Nestoriană, care ținea că Maria a fost doar mama lui Iisus-omul, nu și a lui Iisus-Dumnezeu.




ARHIVA BLOG

BIBLIA ORTODOXĂ