DOAMNE AJUTA ! DUMNEZEU SA ITI ASCULTE RUGACIUNILE...DRAGA VIZITATOR AL BLOGULUI MEU , SI SA TE BINECUVANTEZE...
CUVÂNT CĂTRE CREŞTINII ORTODOCŞI
DESPRE SFÂNTA ŞI FALSA TRADIŢIE
Preot Ioan
Motto:„Fraţilor,
staţi neclintiţi şi ţineţi predaniile pe care le-aţi învăţat fie prin
cuvânt, fie prin epistola noastră“ (2 Tesaloniceni 2:15).
SFÂNTA TRADIŢIE
După
cum ştim, credinţa noastră se întemeiază pe adevăruri descoperite de
Dumnezeu, adică pe Revelaţia sau Descoperirea dumnezeiască. Revelaţia
dumnezeiască se săvârşeşte pe cale naturală prin cunoaşterea lui
Dumnezeu din măreţia naturii şi pe cale supranaturală, pe calea
credinţei.
Deci, Dumnezeu S-a descoperit oamenilor „în multe rânduri
şi în multe feluri“ (Evrei 1:1), dându-le acestora învăţătura necesară
mântuirii, învăţătură care s-a păstrat nealterată în Sfânta Scriptură şi
în Sfânta Tradiţie. Şi pentru că în Sfânta Scriptură nu sunt scrise
„toate câte a făcut Iisus“ (Ioan 20:30-31), Biserica s-a preocupat să
păstreze şi învăţătura nescrisă, astfel luând naştere SFÂNTA TRADIŢIE.
CUM PUTEM DEFINI SFÂNTA TRADIŢIE ?
Sfânta
Tradiţie sau Predania, este acea învăţătură divină, păstrată de
Biserică şi transmisă apoi prin viu grai, din generaţie în generaţie.
Întreaga învăţătură a Mântuitorului Iisus Hristos a fost o Sfântă
Tradiţie, pentru că El nu a scris nimic. Din această învăţătură orală,
pentru diverse nevoi, o parte s-a scris (Sfânta Scriptură), iar altă
parte nu s-a scris imediat (Sfânta Tradiţie propriu-zisă), ci în timp. Indiscutabil, atât Sfânta Scriptură cât şi Sfânta Tradiţie AVEAU ŞI AU aceeaşi valoare mântuitoare (2 Tesaloniceni 3:6-14).
CUM S-A NĂSCUT SFÂNTA TRADIŢIE ?
După
cum am văzut, predica Domnului Iisus a fost începutul Sfintei Tradiţii
creştine. Mântuitorul însă, nu a scris nimic şi nici nu a poruncit să se
scrie ceva. El a poruncit să propovăduiască (Sfinţii Apostoli)
Evanghelia la toată făptura: „Drept aceea, mergând, învăţaţi toate
neamurile, botezându-le în numele Tatălui, al Fiului şi al Sfântului
Duh“ (Matei 28:19). Aşadar, Sfinţii Apostoli, dorind a împlini porunca
Mântuitorului, nu s-au grăbit să scrie învăţătura Sa. Ei au predicat şi
astfel, predica Mântuitorului şi a Sfinţilor Apostoli şi a altor
ucenici, a dat naştere la Sfânta Tradiţie.
Dovadă este şi numărul mic
de scrieri (păstrate) pe care le avem în Noul Testament. Aceste cărţi
au fost scrise din necesitate şi nu aveau scopul de a cuprinde toată
învăţătura Mântuitorului, căci „sunt încă şi multe altele pe care le-a
făcut Iisus, care, dacă s-ar fi scris una câte una, socotesc că lumea
aceasta n-ar cuprinde cărţile ce s-ar fi scris. Amin“(Ioan 21:25).
CUM S-A FIXAT ŞI CUM S-A PĂSTRAT SFÂNTA TRADIŢIE ?
Dat
fiind faptul că, în perioada primară, creştinii nu făceau mare
diferenţă între cuvântul scris (Noul Testament), şi cuvântul păstrat
oral (Sfânta Tradiţie), este normal să credem că ei le păstrau cu
sfinţenie pe amândouă. Sfinţii Apostoli şi apoi Sfinţii Părinţi, au fost
foarte atenţi şi au supravegheat să nu fie pierdută sau alterată vreo
învăţătură din Sfânta Tradiţie.
De aceea Sfântul IRINEU DE LYON
spunea că: „Tradiţia a ajuns la noi prin supraveghere, fără a se
născoci scrieri, căci ea este o practică foarte deplină, neprimind nici
adaos, nici micşorare“ (Contra ereziilor, 2:9).
FERICITUL AUGUSTIN spunea că: „Marii
teologi ai lumii au ţinut ce au găsit în Biserică. Ce au învăţat de la
înaintaşii lor, au învăţat şi ei pe alţii. Ce au primit de la părinţi
aceea au dat fiilor“ (Contra lui Iulian).
Aşadar,
Sfânta Biserică fiind „Stâlp şi temelie a adevărului“ (1Timotei 3:15),
era normal să se preocupe, să fixeze şi să păstreze Sfânta Tradiţie.
Astfel că, în timp, această învăţătură nescrisă a început să fie trecută
în scris. Începând cu secolul II şi terminând cu secolul VIII, Sfânta
Tradiţie s-a fixat în scrierile părinţilor apostolici şi ale părinţilor
bisericeşti, precum şi în alte feluri de scrieri, păstrate toate de
Sfânta Biserică. (Exemplu: În cărţile de slujbă, în hotărârile
Sinoadelor Ecumenice, în mărturiile martirilor etc.).
CARE SUNT ASPECTELE SFINTEI TRADIŢII CREŞTINE ?
Sfânta
Tradiţie, după învăţătură, este neschimbabilă. Acesta este aspectul
principal, numit Neschimbabil sau Statornic. Dar după felul cum sunt
formulate de exemplu dogmele sau după felul în care se organizează viaţa
Bisericii etc., Sfânta Tradiţie este Schimbabilă sau Dinamică.
Putem vorbi de trei etape în Sfânta Tradiţie:
1. Tradiţia Mântuitorului
2. Tradiţia Sfinţilor Apostoli
3. Tradiţia Bisericii
CARE ESTE ROLUL ŞI IMPORTANŢA
SFINTEI TRADIŢII CREŞTINE ?
Marele
rol al Sfintei Tradiţii creştine, este acela de a păstra învăţături
(dogme) ce nu sunt cuprinse direct sau explicit în Sfânta Scriptură.
Exemplu: Sfânta Scriptură vorbeşte despre îngeri, dar Sfânta Tradiţie
explică de ce sunt nouă cete, ce rol au etc. (vezi Dionisie Areopagitul -
„Ierarhia Cerească“); Sfânta Scriptură vorbeşte despre slujbe, dar
Sfânta Tradiţie explică felul acestora, rolul lor, cum se desfăşoară ele
etc.
Trebuie precizat că o învăţătură aflată în Sfânta Tradiţie,
pentru a fi declarată dogmă, trebuie să aibă un corespondent şi în
Sfânta Scriptură Spre exemplu, Dogma Sfintei Treimi a fost formulată la
Sinoadele I şi II pe baza textelor din Sfânta Scriptură (vezi Matei
28:19-20; 2 Corinteni 13:13; 1Ioan 5:7).
Sfântul Irineu de Lyon,
vorbind despre rolul Sfintei Tradiţii spunea: „Graţie tradiţiei vechi
Apostolice ne putem feri de invenţiile duşmănoase ale ereticilor“.
Sfânta
Tradiţie are rolul de a explica din Sfânta Scriptură: „unele lucruri cu
anevoie de înţeles, pe care cei neştiutori şi neîntăriţi le
răstălmăcesc ca şi pe celelalte Scripturi - spre a lor pierzare“
(2 Petru 1:20).
Aşadar,
spune Sfântul Ioan Gură de Aur: „Şi cele scrise (Sfânta Scriptură) şi
cele nescrise (Sfânta Tradiţie) sunt deopotrivă vrednice de crezare,
încât socotim tradiţia Bisericii vrednică de crezare“ (Comentariu la 2
Tesaloniceni 2:15).
EXISTĂ OARE UN CRITERIU PENTRU
DOVEDIREA SFINTEI TRADIŢII ?
Desigur
că Biserica a formulat un criteriu prin care se separă adevăratele
tradiţii de cele false. Astfel Sfântul Vincenţiu de Lerin (+450)
declara: „În Biserică trebuie cu mare grijă, ca acel lucru
să-l
ţinem, care a fost crezut pretutindeni, totdeauna, de toţi... Lucrul
acesta va fi aşa, dacă urmăm universalitatea, vechimea şi consensul“ (în
Commonitorium 2). Universalitatea se referă la toată Biserica; vechimea
se referă la Sfinţii Apostoli, cei care au dat învăţătura Bisericii;
iar consensul se referă la părerile tuturor clericilor de peste tot.
EXISTĂ ŞI TRADIŢII FALSE?
Bineînţeles
că au existat şi false tradiţii, născocite de eretici şi sectanţi care:
„unul a schimbat cu mâna sa textul; altul cu răstălmăcirea lui
înţelesul“ (Tertulian - „Contra ereticilor“, 38:1-7). Existau deci, fie
cărţi false, unele puse chiar pe seama Sfinţilor Apostoli (2Tesaloniceni
2:2-3), fie învăţături false, însă ambele erau respinse ferm de Sfânta
Biserică, care declară: „Dacă noi sau înger din cer v-ar propovădui
altceva decât ceea ce v-am binevestit noi, să fie anatema! Aşa cum v-am
spus-o mai înainte, v-o spun din nou şi acum: Dacă cineva vă
propovăduieşte altceva decât ceea ce aţi primit, anatema să fie!“
(Galateni 1:8-9; Romani 16:17; 2 Ioan 10 şi 11).
Tradiţiile false
atacau Biserica fie direct în învăţătură, fie indirect, prin alte
obiceiuri şi practici. Faţă de tradiţiile false, Biserica s-a pronunţat
prin Sfintele Sinoade, spre exemplu: Sinodul din Ierusalim ce a
condamnat pe iudaizanţi (Faptele Apostolilor 15:1-31), prin care erau
excomunicaţi ereticii, demascate falsele învăţături şi se fixa
învăţătura ortodoxă.
ASTĂZI MAI EXISTĂ TRADIŢII FALSE ?
DA! Există tradiţii false fie scrise, fie nescrise.
Cele scrise sunt:
●Aşa-zisele talismane
● Epistolia Maicii Domnului
● Epistolia Mântuitorului
● Brâul
● Cele 12 vineri etc.
Cele nescrise sunt:
●Scosul din fiare ●Fusul ●Deschisul şi interpretarea Sf. Evanghelii
●Căzutul la ieşirea cu Sfintele Daruri ●Aruncarea de lenjerie la ieşirea
cu Sfintele Daruri.
Este lesne de înţeles că falsele tradiţii
trebuie demascate şi condamnate de toţi, cler şi credincioşi. În toată
Biserica vie - cler şi mireni - Sfânta Tradiţie trebuie să fie văzută ca
un tezaur al învăţăturii Mântuitorului, de aceeaşi valoare cu Sfânta
Scriptură.
FALSA TRADIŢIE
(Practici inventate sau teologie băbească)
Moto: „Iar de basmele cele lumeşti şi băbeşti, fereşte-te şi deprinde-te cu dreapta credinţă“ (1 Timotei 4:7).
Iubiţi credincioşi,
De multe ori femeile credincioase se învaţă una pe alta ( uneori în mod greşit), în loc să se ducă la preot să-l întrebe după cuvântul Mântuitorului: „Duceţi-vă şi arătaţi-vă preoţilor“ (Luca 17:14) şi astfel ia naştere FALSA TRADIŢIE, din multă părere personală, care de fapt este de inspiraţie satanică, după cum se poate vedea din exemplele de mai jos:
1. Să punem usturoi lângă aghiasmă să nu se strice.
Iisus întreba: „Dacă sarea se va strica cu ce se va mai săra?“ (Matei 5:13).
Nu se va strica niciodată pentru că aşa a fost făcută de Dumnezeu. La
fel şi aghiasma, fiind sfinţită de Dumnezeu, nu se va mai strica
niciodată. De aceea nu e nevoie să se pună lângă ea usturoi sau busuioc,
sau alte plante (scaeţi, flori etc.).
2. Dacă ai avorturi
şi vrei să fii iertată, să te împărtăşească preotul peste un mormânt
proaspăt, prin urechile unei foarfeci ruginite.
Preoţii nu fac
aşa ceva niciodată, căci nici nu pare a fi Sfântă Taină, ci vrăjitorie
curată. Sfânta Împărtăşanie nu se dă prin urechi de foarfeci ruginite,
sau peste morminte, ci în Sfânta Biserică, eventual la patul bolnavului.
3.
La o casă nouă dacă nu ai cocoş nu este bine. Trebuie să-ţi cumperi
cocoş pentru că acesta când cântă alungă dracii din curte.
Nu-i
adevărat ! Cocoşul este cu treaba lui şi dracii cu treaba lor. Ce poate
fi mai important pentru o casă nouă decât binecuvântarea lui Dumnezeu -
sfeştania (care trebuie făcută de patru ori pe an, în fiecare post sau cel puţin o dată).
4.
Să nu călcăm pragul Bisericii pentru că este acolo o candelă care arde.
Când vii la Biserică să nu calci pragul Bisericii că în prag sunt
sfinte moaşte.
De frică să nu calce pragul Bisericii, unii nu vin
la Biserică. La spovedanie, preotul de odinioară întreba pe credincioşi
dacă au călcat pragul Bisericii, în sensul „dacă s-au dus la Biserică“.
De asemenea, Bisericile vechi aveau uşile scunde şi dacă puneai
piciorul pe prag, riscai să dai cu capul de pragul de sus. De aceea se
păşea peste prag, cu capul plecat. Dacă plecarea capului era şi „spirituală“, cel ce păşea peste prag se întorcea acasă ca vameşul din pilda cu vameşul şi fariseul, spusă de Hristos (Luca 18:11-14).
Sfintele Moaşte nu stau în prag, ci se află pe Sfânta. Masă, într-un
buzunăraş al Sfântului Antimis sau în racla cu Sfinte Moaşte.
5. Să nu te închini pe negură, după ce se lasă întunericul.
Nu
locul, timpul sau măiestria cu care te închini contează. Cât de frumos
îi explică Iisus Hristos femeii samarinence că va veni vremea să ne
închinăm: „în duh şi adevăr“ (Ioan 4:20-24), oriunde şi oricând, sau mai bine zis totdeauna şi oriunde.
6. Să nu te uiţi noaptea în oglindă.
Uitatul
în oglindă nu are nici în clin nici în mânecă cu problemele şi
necazurile din viaţă. Nu ni se schimbă viaţa datorită unui gest
nevinovat. Mântuirea noastră depinde de faptele făcute faţă de Dumnezeu
şi semenii noştri, fapte după care vom fi judecaţi.
7. Să nu împărtăşim un om bolnav, căci va muri.
Dimpotrivă! Cu atât mai mult trebuie împărtăşit cel bolnav, pentru a nu pleca nepregătit spre scaunul de judecată. Iisus spunea: „Cel ce mănâncă trupul Meu şi bea sângele Meu are viaţă veşnică şi Eu îl voi învia în ziua cea de apoi“ (Ioan 6:54). Cel neîmpărtăşit, chiar dacă trăieşte este deja mort pentru Dumnezeu: „Ştiu faptele tale, că ai nume, că trăieşti, dar eşti mort“ (Apocalipsa 3:1).
8. Unui om bolnav, să nu-i facem Sf. Maslu că moare.
Dumnezeu spunea: „Eu nu vreau moartea păcătosului ci să se întoarcă şi să fie viu“ (Ezechiel 33:11). Sfântul Maslu nu este o rugăciune pentru moarte, ci o Sfântă Taină: „Este
cineva bolnav între voi ? Să cheme preoţii Bisericii şi să se roage
pentru el, ungându-l cu untdelemn, în numele Domnului. Şi rugăciunea
credinţei va mântui pe cel bolnav şi Domnul îl va ridica, şi de va fi
făcut păcate se vor ierta lui“ (Iacov 5:13-15).
9. Părinte, dă-mi cheile să deschid eu Sfânta Biserică, să se mărite şi fata mea.
Să
nu confundăm deschiderea uşilor Sfintei Biserici cu deschiderea
Împărăţiei cerurilor. Rugăciunea este singura cheie care poate deschide
porţile împărăţiei cerurilor şi poate aduce împlinirea dorinţelor.
Rugaţi-vă la Dumnezeu cu credinţă şi duh curat şi El vă va auzi.
10. Părinte, daţi-mi cheile bisericii să le spăl ca să se mărite fata mea.
Poţi
să speli nu numai cheile Bisericii, ci şi uşile, chiar şi cununiile, şi
tot nu vei face nimic pentru că nu ai de ce să le speli, fiindcă ele
sunt curate. În mod sigur ar trebui spălat sufletul fetei: prin post,
rugăciune, mers la Sfânta Biserică în fiecare Duminică, spovedanie,
împărtăşanie, fapte bune, milostenie etc..
11. Dacă ţi-a murit cineva, în primele 3 zile este păcat să mergi la cimitir.
Pe
cei dragi îi vizitezi cât mai des. Mergând zilnic la mormânt, îţi vei
arăta iubirea faţă de cel plecat din sânul familiei. Când spunea Iisus
să lase morţii să-şi îngroape morţii, se referea la starea sufletească a
acelora.
12. Cel care moare Duminica, este iertat, pentru că ziua de Duminică este sfântă.
Nu
timpul când moare omul contează, ci cât de pregătit este pentru
întâlnirea cu Hristos, adică, să fie spovedit şi împărtăşit. Dreptul
poate muri oricând, căci va ajunge în rai, iar cel păcătos va ajunge în
iad, chiar dacă moare în ziua de Paşti.
13. Dacă ţi-ai fixat nunta, nu mai poţi face pomeni, pentru că nu sunt primite la Dumnezeu.
Naşterea, Botezul, Cununia (Nunta)
şi Moartea sunt evenimentele principale care ne marchează viaţa. Ele nu
se întrepătrund, ci se succed fiecare cu rolul lor bine definit. Nu
este păcat dacă faci colaci, indiferent de ce eveniment urmează, ba din
contră, să faceţi la fiecare eveniment din acestea câte un colac şi să-l
duceţi la Sfânta Biserică pentru Sfânta Liturghie, şi veţi primi
mângâiere şi bucurie de la Dumnezeu.
14. Este păcat mare să pierzi metaniile de la mână.
Metaniile în sine nu au nici o valoare sau putere spirituală. Ele sunt obiecte care ne amintesc de rugăciunea: „Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine, păcătosul (a)“.
Dacă le-am pierdut, nu-i nimic; să nu ne pierdem credinţa sau sufletul,
pentru că Domnul Iisus Hristos spunea: „Ce poate da omul în schimb
pentru sufletul său“ (Matei 8:34-38).
15. Dacă cineva este rău, are răutate în suflet, trebuie să înghită un bob de tămâie şi va fi bun.
Înghiţind
unul sau mai multe boabe de tămâie vei scăpa de pietrele de la rinichi,
dar în nici un caz de răutate. Răutatea vine din suflet, nu din trup.
Vei deveni mai bun înghiţind un „BOB DE RĂBDARE“, unul „DE RUGĂCIUNE“...
16.
După ce s-a născut copilul, ca să fie ferit de rău până la botez, să i
se pună sub pătuţ o mătură şi un săpun sau să i se lege usturoi la gât.
Dacă
diavolul ar fugi de mătură şi de săpun, n-ar mai fi nevoie de post şi
rugăciune, de Biserici şi de slujbe religioase. Ne-am lega fiecare câte o
mătură şi un usturoi de gât, un săpun în buzunar şi gata, ar fugi toţi
dracii, n-am mai avea ispite. Dar nu e aşa! Iisus spunea: „Acest neam de demoni nu iese decât numai cu rugăciune şi cu post“ (Matei 17:21).
17.
Dacă-ţi cade un fir de păr din cap nu trebuie aruncat, deoarece
Mântuitorul a spus că toate firele de păr din cap sunt numărate, ca
atare trebuie puse în tron sub cap pentru că ne va întreba de ele la
judecată.
Iisus spunea: „Iar dacă ochiul tău te sminteşte, scoate-l
şi aruncă-l că e mai de folos să ajungi fără un ochi în rai, decât cu
amândoi în iad“ (Matei 18:8-9). La judecata de apoi, Iisus nu ne va
întreba de firele de păr, ci de faptele noastre bune sau rele. De fapt,
nu ne va întreba nimic, căci: „Sfinţii vor judeca lumea“ (1Corinteni 6:2),
ne vor alege după faptele noastre, cum despart păstorii caprele de oi.
Nu pierdeţi timpul adunând firele de păr, mai bine „adunaţi fapte bune“,
aprindeţi candela, tămâiaţi şi amintiţi-vă unde aţi pus cartea de
rugăciuni, psaltirea sau metaniile...
18. Copilul când se naşte, se naşte deja cu şapte păcate.
De ce şapte şi nu nouă, de ce nouă şi nu două, ca în jocul cu portocalele? Noi ştim că ne naştem doar cu păcatul lui Adam - NEASCULTAREA - datorită căruia vom şi muri trupeşte. Întrebat despre copilul născut orb, Iisus a spus: „Nici el n-a păcătuit, nici părinţii lui, ci s-a născut aşa ca să se vadă slava lui Dumnezeu“ (Ioan 9:3).
19. Nu este bine să iei anafură acasă, este mare păcat.
Anafura
este o pâine binecuvântată în timpul Sfintei Liturghii, iar aghiasma
este apă sfinţită. De aceea se mănâncă întâi anafura şi apoi se bea
aghiasma. Dacă aghiasma o luăm acasă şi nu este păcat, cu atât mai mult
putem lua anafura, dar atenţie, este păcat dacă o luăm fără smerenie şi
dacă o lăsăm să se strice. (Dacă totuşi s-a sfoiegit daţi-o păsărilor
cerului).
20. Postul iartă păcatele.
Postul nu iartă
păcatele, ci le iartă Hristos prin preot în Duhul Sfânt. Postul face
parte din curăţia trupească, iar iertarea păcatelor din curăţia
sufletească. Cine nu ţine post la tinereţe va ţine regim la bătrâneţe!
21. Lumânările trebuie tămâiate înainte de a fi aprinse.
Lumânarea
este un simbol şi o jertfă, (simbolizează lumina dumnezeiască pe care o
dorim şi în viaţa aceasta, şi în viaţa viitoare şi este şi o jertfă
adusă lui Dumnezeu). Se tămâie icoanele, se tămâie prin casă, dar n-am
mai pomenit să tămâiem lumânările.
22. Copiii până la vârsta de doi ani n-au voie să vadă animalele ca să nu se facă animale.
Omul
s-a născut om şi om va muri. Copiii de la ţară se nasc şi cresc între
animale şi nu păţesc nimic. Însuşi Iisus s-a născut în peşteră
înconjurat de animale, a călătorit până la 2 ani cu asinul şi nu s-a
întâmplat nimic rău. Ori credeţi că-L ţinea Fecioara Maria legat la ochi
!?! (Luca 2:6-12; Matei 2:13-15).
23. Femeia gravidă să nu se uite la pisică deoarece va naşte copilul păros.
Zicala
românească „Ce semeni aceea răsare“ este adevărată. După ce ai semănat
poţi da cu orice, nu va ieşi din grâu secară sau invers. Starea
sufletească a femeii se va întipări în sufletul noului născut. Fiţi buni
şi veţi avea copii buni !
24. Să nu-i tai copilului unghiile când este mic pentru că apoi când se va face mare va fi hoţ.
Dacă
nu tăiem unghiile copilului când este mic, s-ar putea să se zgârie pe
faţă, se poate lovi cu unghiile în ochi, şi atunci vom regreta faptul că
plecăm urechea la învăţăturile greşite ale unora.
Obiceiurile nu se
moştenesc, ci se învaţă. Iisus spunea că sluga va face ce vede stăpânul
făcând, iar copilul va face ce fac părinţii. Sunt şi alte cauze care duc
la îndeletniciri rele, dar feriţi copiii de ele. Trupeşte, spălaţi-i,
tăiaţi-le unghiile şi nu se va întâmpla nimic rău, ba din contră vor fi
mai sănătoşi. Cel mai mult contează dacă-i creştem în credinţa ortodoxă,
dacă îi împărtăşim la fiecare 40 de zile până la 7 ani, iar după vârsta
de 7 ani, spovedanie şi împărtăşanie cel puţin de patru ori pe an.
Duminica să meargă la Biserică, să postească măcar Miercurea şi Vinerea,
să se roage în fiecare dimineaţă şi seară, să-i ferim de televizor...
25. Cine se împărtăşeşte în Joia Mare (săptămâna patimilor) rămâne împărtăşit tot anul.
Nu
contează ziua în care te-ai împărtăşit, ci modul cum ai luat Sfântul
Trup şi Sfântul Sânge al Mântuitorului: „Oricine va mânca pâinea aceasta
sau va bea paharul Domnului cu nevrednicie, osândă îşi mănâncă şi bea,
nesocotind trupul Domnului“ (1 Corinteni 11:27-29). Această afirmaţie o
folosesc greşit spre justificare creştinii care vin la Sfânta Biserică
DIN PAŞTI ÎN PAŞTI.
Însă porunca a patra bisericească spune aşa:
să ne spovedim şi să ne împărtăşim cel puţin în cele patru posturi mari
ale anului şi ori de câte ori ne simţim conştiinţa încărcată. Un lucru
trebuie bine ştiut, acela de a nu lua Sfânta Împărtăşanie fără să ne fi
spovedit pentru că: „Oricine va mânca pâinea aceasta şi va bea paharul
Domnului cu nevrednicie, va fi vinovat faţă de Trupul şi Sângele
Domnului. De aceea mulţi între voi sunt neputincioşi şi bolnavi şi mulţi
au murit“ (1Corinteni 11: 27-30).
Să nu mai spunem că există
credincioşi care vin, iau Sfintele Paşti şi consideră că au luat
Împărtăşanie. Este mare diferenţă între Sfintele Paşti (pâine şi vin
sfinţite prin rugăciunea preotului) şi Sfânta Împărtăşanie care este
Însuşi Trupul şi Sângele Domnului Iisus Hristos.
26. În săptămâna Patimilor n-ai voie să speli.
Dacă
am putea să priveghem toată săptămâna ar fi foarte bine. Dar, pentru că
trebuie să mâncăm, trebuie să şi muncim, ne şi murdărim, deci trebuie
să spălăm chiar şi în această săptămână.
27. În Vinerea Mare nu ne mai spovedim că atunci s-a spovedit Iuda.
Iuda
nu s-a spovedit niciodată, cu toate că la templu el şi-a recunoscut
vina. La spovedanie se mărturisesc păcatele şi faptele ascunse. Iar dacă
vrei să te împărtăşeşti în noaptea Sfintelor Paşti, trebuie să fii
spovedit cât mai de curând, pentru a nu face alte păcate între
spovedanie şi împărtăşanie.
28. Dacă moaşa nu este curată la botez, când moşeşte, copilul trebuie dus la vrăjitoare.
Nu
poţi şti la naştere cum va fi moaşa la botez. Şi apoi, ce să căutăm la
vrăjitoare, când în Vechiul Testament vrăjitoarele erau omorâte cu
pietre: „Pe vrăjitori să nu-i lăsaţi să trăiască!“ (Exod 22:18) şi tot acolo Dumnezeu prin proorocul Isaia ne ceartă:
„Ce caută poporul meu la ghicitori, vrăjitori, descântători şi să
vorbească cu morţii, nu se cade oare să alerge la preoţii bisericii?“ (Isaia 8:19).
29.
Dacă vrei să ţi se căsătorească băiatul sau fata trebuie să mergi la un
preot să spele cununiile şi copilul respectiv să bea acea apă.
Ca
să se dezlege cununiile, trebuie să meargă persoana în cauză la 9
biserici, dar nu în zig-zag, ci numai în cerc sau în linie dreaptă.
Dezlegarea
cununiilor frământă pe mulţi tineri, în general fete. Într-adevăr sunt
vrăjitori care leagă, dar pentru aceasta sunt rugăciuni de dezlegare. Nu
mersul în cerc sau linie dreaptă spre o biserică le dezleagă cununiile,
ci mai bine mergeţi la preot să vă citească rugăciuni din Molitfelnic.
Dacă aveţi credinţă, este de ajuns, dacă nu, puteţi colinda toată ţara
şi nu veţi face nimic.
30. Dacă se strică vreun aparat electronic din casă trebuie făcute descântece cu ceapă.
Duhurile
rele intră doar în suflete şi nu în obiecte sau în legume. Obiectele nu
au suflet, iar cel ce se ceartă cu un obiect sau cu orice lucru
neînsufleţit, cu sine se ceartă căci este neîndemânatic sau neatent în
folosirea lor.
31. Dacă vrea o femeie să se mărite trebuie să spele limba clopotului Bisericii şi să bea acea apă, ca să se dezlege cununiile.
Nu
spălatul obiectelor - clopot, chei, cununii - vă va ajuta să se
căsătorească copiii, ci credinţa. Dacă beţi apa din spălatul limbii
clopotului, s-ar putea chiar să vă îmbolnăviţi rău, aceasta fiind
coclită şi plină de praf şi de microbi şi apoi să ajungeţi pe paturile
spitalului...
32. Dacă nu ai haine noi, nu ai voie să vii la Biserică de Paşti fiindcă nu te-ai înnoit!
Într-o
parabolă a Mântuitorului, un oaspete este dat afară de la masă pentru
că nu avea veşminte alese. Aici Mântuitorul voia să arate că în
împărăţia cerurilor nu vom intra oricum, dar nu la îmbrăcăminte se
referea El, ci la suflet. Se spune că un oaspete a fost dat afară de la
masă şi s-a întors cu haine noi, dar în loc să mănânce, el a început să
pună mâncarea pe haine, spunând că a fost primit la masă nu pentru el,
ci pentru haine. Iubiţi credincioşi, spălaţi-vă hainele - chiar cele
vechi - spălaţi-vă trupul, DAR MAI ALES SUFLETUL, şi veniţi să-L primiţi
pe Hristos cu cântarea: „HRISTOS A ÎNVIAT !“.
33. 9 marţi din paşti (se numără nouă marţi de la Paşti şi aceea zi este mare sărbătoare).
Ce fel de sărbătoare? Nu este adevărat! Cum este oare posibil să credem aşa ceva?
34. Lunea ciorilor; marţea viermilor; miercurea strâmbă; joia iepelor.
În care calendar aţi văzut dumneavoastră asemenea sărbători ???
35. După săptămâna luminată, urmează, chipurile, săptămâna neagră în care nu se fac parastase.
Culoarea
neagră, la noi, este asociată cu necazul şi patima. Săptămâna neagră e
săptămâna patimilor. Atunci, nu rugăciunile pentru cei morţi sunt
interzise, ci distracţiile şi petrecerile.
36. Mortul trebuie să aibă sub pernă: oglindă, pieptene.
Din
religiile păgâne au pătruns în creştinism unele obiceiuri, fără a avea o
logică sau chiar o simplă explicaţie. În antichitate se puneau morţilor
toate cele necesare vieţii, iar la unele triburi se omora soţia şi se
îngropa cu soţul ei. Iisus a venit să schimbe aceste obiceiuri. El a
fost pus în groapă învelit într-o pânză mare şi una mică - giulgiurile -
fără oglindă sau piepten sau alte obiecte, şi a înviat. Nu-i împovăraţi
pe morţi cu tot felul de obiecte că nu au nevoie de ele. Şi nici să nu
le puneţi bani în buzunare, căci mai de folos este a le face pomeni din
acei bani.
37. În săptămâna lui Sân Toader să nu munceşti că te ia din căluş.
Căluşul este un obicei păgânesc, neplăcut lui Dumnezeu, este o reminescenţă de la strămoşii noştri daci.
38.
Trebuie pusă lână în tron sub cel mort ca să se încurce sufletul şi să
nu se facă strigoi. Să se pună 4 fuse în cele 4 colţuri ale tronului ca
să nu se facă mortul strigoi. Trebuie măsurat sub formă de cruce tronul
mortului cu o sfoară iar sfoara îngropată sub pragul casei.
Mortul trebuie păzit să nu treacă pisica peste el că se face strigoi.
Am
citit Sf. Scriptură de mai multe ori şi multe alte cărţi şi nu am găsit
nimic scris despre strigoi. Sunt multe poveşti cu astfel de personaje,
dar rămân poveşti şi nu se vor adeveri niciodată, aşa cum nici zmeii sau
feţii frumoşi cu stea în frunte nu au fost văzuţi de nimeni: „Iar de
basmele cele lumeşti şi băbeşti, fereşte-te şi deprinde-te cu dreapta
credinţă“ (1Timotei 4:7).
39. Dacă strângem aghiasmă mare mai mulţi ani la rând aghiasma devine foarte puternică.
Sfânta Aghiasmă este una şi aceeaşi în fiecare an şi la orice Sf. Biserică. Termenul de „SFÂNT“ ca şi termenul „ADEVĂRAT“,
nu trebuie să aibă grad de comparaţie. Nu poate să fie cineva sau ceva,
mai mult sau mai puţin sfânt. Din două, una: ori este, ori nu este
sfânt.
40. Dacă ai făcut un avort sau desfrânare, numai după 25 de ani de la săvârşirea păcatului mai ai voie să mergi la mănăstire.
După
săvârşirea unui asemenea păcat, mergi cât mai repede la un preot
duhovnic şi după spovedanie el îţi va da un canon după gravitatea
păcatului, fiindcă nu toţi bolnavii se vindecă luând acelaşi medicament.
Este o minciună sfruntată că nu mai ai voie să mergi la mănăstire,
fiindcă aşa cum spitalul este pentru bolnavi, tot aşa Bisericile şi
Sfintele Mănăstiri sunt pentru pocăinţa celor păcătoşi. Dacă mergeţi la
mănăstire, Dumnezeu „vă va număra paşii“, adică va fi multă bucurie în
cer şi în sufletul dumneavoastră.
41. După rugăciunile de seară nu mai ai voie să ieşi din cameră că nu mai este valabilă rugăciunea.
Vecernia
este rugăciunea de seară şi după ea mergem acasă. Oare nu au valoare
rugăciunile vecerniei? Nu este adevărat. Faceţi rugăciunea oricând -
înainte sau după ieşirea din casă, şi dacă vă veţi ruga cu credinţă
rugăciunile dumneavoastră vor fi primite de Dumnezeu.
42. Să nu primeşti pomană de la femeia care n-a născut copii.
Naşterea
de prunci este un dar de la Dumnezeu. Ca şi în cazul postului, cum
spunea Sfântul Apostol Pavel „cel ce mănâncă să nu-l osândească pe cel
ce nu mănâncă, iar cel ce nu mănâncă să nu-l defăimeze pe cel ce
mănâncă“. Primiţi de la oricine căci şi darurile voastre vor fi primite !
43. Hristos s-a înălţat se zice numai în ziua înălţării.
Se
zice „Hristos S-a înălţat“ şi „Adevărat S-a înălţat“, de la înălţare şi
până la odovania (sfârşitul) praznicului, adică până la Rusalii.
44. La Rusalii dacă sare mutul căluşului peste copii, aceştia nu se mai îmbolnăvesc tot anul.
Nu este adevărat. Nu are nici o legătură boala cu căluşul.
45. Să nu duci gunoiul din casă lunea şi nici după ce se lasă întunericul.
Pe
vremea Mântuitorului zilele nu aveau nume, ci se numărau (întâia, a
doua, a treia, etc). Într-o singură zi era oprită munca, în ziua
Domnului. Anumite persoane au adăugat unele restricţii, pentru că nu
aveau dumnealor chef să facă acea lucrare lunea sau mai pe înserat.
46. Dacă munceşti în sărbători ca: Iuda, Vîrtolomeu, Precupu, Pîrşcovu, dă piatră şi trăsneşte.
În
calendar nu există asemenea sărbători, nici cu cruce roşie, nici cu
cruce neagră, dar oamenii le ţin. Mai bine lucrează Duminica şi în
schimb ţin aşa zisele sărbători (Iuda, Vârtolomeu, Precupu,
Pârşcovu...). Vorba românească: „Scump la tărâţe şi ieftin la făină“,
adică dăm importanţă zilelor fără valoare, şi nesocotim Duminica. Iar
dacă Domnul vrea să ne pedepsească cu piatră sau grindină, o poate face
oricând vrea El.
47. Iar când lucrează în Sfânta zi de Duminică
se scuză aşa: Pe lângă o sărbătorea / Câte o chiotorea (Adică ne iartă
Dumnezeu dacă muncim Duminica).
Nu este adevărat. Porunca a patra
nu poate fi călcată cu astfel de scuze: „Pentru că cine va păzi toată
legea, dar va greşi într-o singură poruncă, s-a făcut vinovat faţă de
toate poruncile“ (Iacov 2:10).
48. Părinte Părinte, vă rog să-mi daţi şi mie apă de cununii., am venit la Biserică să-mi faceţi şi mie apă de dragoste.
Aşa
ceva nu s-a făcut şi nu se va face niciodată în Biserică Ortodoxă.
Aceste ape le fac vrăjitoarele cu invocarea diavolului (duhului bălţii)
între orele 12 şi 2 noaptea şi apoi să te ţii, necazuri în casele unde
este dusă această apă.
49. Să nu atingi mortul cu mâna stângă.
Dar cu mâna dreaptă avem voie să-l atingem?
50. După ce te întorci de la înmormântare te speli pe mâini şi arunci de trei ori cu apă peste umăr, în spate.
Este
foarte bine să te speli când vii de la orice lucrare, chiar şi de la
mort, dar nu are rost să arunci apă înapoi peste umăr, că în mod sigur
mortul a fost acoperit cu pământ şi nu vine după tine, iar dacă e să
vină moartea n-o poţi alunga cu câteva picături de apă.
51. Cei
care s-au sinucis trebuie dezgropaţi la 7 ani ca să fie scoşi la lumină.
Se desface tronul, se pune peste el un costum de haine şi pomenile
încep din nou de la zero.
Morţii trebuie lăsaţi să se odihnească
indiferent cum au murit. Trupurile acestea vor putrezi, indiferent de
moartea cu care au murit. Nu se scoate mortul la lumină prin dezgropare,
căci nu de lumina zilei are nevoie, ci de „Lumina lui Dumnezeu“, pe
care o primeşte sufletul lui prin parastase, milostenii şi Sfintele
Liturghii.
52. La o săptămână după Sfântului Ilie este sora Sfântului Ilie.
Sfântul Ilie nu a avut nici o soră. Aşa ceva nu scrie nicăieri.
53. La nuntă se agaţă cutii goale de conserve după maşini, ca să alunge duhurile rele.
Acele
cutii le agăţau copiii neastâmpăraţi, pentru ca atunci când trecea
maşina, să atragă atenţia că acolo se întemeia o nouă familie sau poate o
făceau doar pentru distracţie.
54. Mirele trebuie să treacă
peste pragul casei cu mireasa în braţe, pentru că în prag stau duhurile
rele. Trecând-o peste prag sunt alungate duhurile rele.
Superstiţie!
În lemnul pragului casei nu se sălăşluiesc duhuri rele, aşa cum nu se
sălăşluiesc nici în copacii pădurilor, nici în giurgiuvelele
geamurilor...
55. Dacă dormi după ce te-ai împărtăşit, vine o căpuşă sau diavolul şi-ţi fură împărtăşania.
Poţi
dormi liniştit că nu-ţi va fura nimeni Sfânta Împărtăşanie. Important
este să citeşti rugăciunile mulţumitoare din canonul care trebuie citit
după ce te-ai împărtăşit.
56. Când copilul este mic şi este
bolnav, pentru a se vindeca trebuie vândut pe geam şi să-i pună alt nume
pentru a nu-l recunoaşte bolile; dacă nu este răscumpărat, pe lumea
cealaltă nu mai este al părinţilor.
Acest obicei nu numai că nu
are nici un fel de legătură cu Sfânta Tradiţie Ortodoxă, dar ne şi
intrigă prin aceste „poveşti la un pahar“.
57. N-ai voie să-i zici unui animal „săracul de el“ că apoi pe lumea cealaltă îl mănânci.
Mai bine l-am mânca pe lumea aceasta, pentru că acolo sufletul nu mai mănâncă şi nu mai bea.
58. Dacă tai unghiile unui bătrân şi le laşi în casă, înseamnă că laşi sărăcie.
O, nu, nu-i adevărat, nu laşi în casă sărăcie, ci mizerie.
59.
Dacă vrei să blestemi pe cineva care ţi-a făcut rău trebuie să mergi la
„Biserica Neagră“ din Craiova şi să-ţi facă preotul o „slujbă
întoarsă“.
În Craiova şi chiar în toată ţara, nu există Biserica
Neagră, afară numai de cea din Braşov. Şi apoi preoţii nu fac „slujbe
întoarse“, nu blestemă, ci se roagă să vină binecuvântarea lui Dumnezeu
peste toată lumea. (Am aflat, spre surprinderea mea, că „Slujba
întoarsă“ ar însemna ca preotul să se roage îmbrăcat cu veşmintele pe
dos, la miezul nopţii, cu lumânările întoarse cu capul în jos şi să
blesteme pe cel care a făcut răul).
60. Dacă bate grindina
trebuie să băgăm talismanul sub streaşină şi acesta va sparge grindina.
Dacă vine un cutremur trebuie să băgăm talismanul sub streaşină.
Talisman,
prin definiţie, înseamnă un obiect sau o carte considerat de către
superstiţioşi ca fiind înzestrat cu o forţă magică, supranaturală şi
având puterea de a da ajutor celor care îl poartă. Oare poate avea o
carte puterea lui Dumnezeu? Oare ne-a botezat talismanul, ne-a cununat
talismanul, ne iartă păcatele talismanul, ne împărtăşeşte talismanul?
Nu, ci doar Hristos, prin preot în Duhul Sfânt. Talismanul este o carte
ca oricare alta, fără nici o putere. Mai sfântă este Biblia, şi tot se
cutremură casele în care ea se află. Se dă prea multă importanţă unei
cărţi lipsită de orice adevăr.
61. Dacă ţii lumânarea cuiva care moare, cad păcatele lui asupra ta.
Lumânarea
este semnul jertfei. O lumânare bine lucrată nu scoate fum, nu picură
ceară, ci se transformă toată în lumină. Lumina este forma superioară de
existenţă a materiei. De aceea Dumnezeu a făcut întâi lumina. Ţinând
lumânarea cuiva este ca şi cum l-ai călăuzi. Aşa îl călăuzeşti la
Sfântul Botez spre viaţa în Hristos, la cununie spre o viaţă de familie
binecuvântată de Dumnezeu şi la înmormântare spre Împărăţia Cerurilor.
62. În candelă se pune ulei numai dintr-o sticlă neîncepută.
În
candelă se pune ulei curat din orice sticlă, începută sau neîncepută,
după cum în Sfânta Biserică punem din aceeaşi sticlă până o terminăm. Nu
uleiul contează. Moise nu spune nimic despre aceasta. El a primit
poruncă de la Dumnezeu. „Când va aprinde Aaron seara candelele, iar va arde miresme“ (Ieşirea 30:8).
63. Să-i pui mortului în buzunare bani pentru a plăti vămile.
A-i
da mortului bani e ca şi cum ai pune porcului inel de aur la picior. Nu
va folosi la nimic. Banii nu intră în împărăţia cerurilor. Unii îi
numesc „ochii diavolului“ iar Iisus Hristos nici nu a vrut să pună mâna
pe ei. El a zis: „Daţi cezarului ce este al cezarului, iar lui Dumnezeu
ce este al lui Dumnezeu“, adică cezarului banul, iar lui Dumnezeu
sufletul.
64. Este păcat să dai flori duminica.
Dacă
suntem invitaţi la o nuntă Duminica şi ducem un buchet de flori
tinerilor căsătoriţi, păcătuim oare? Dacă mergem Duminica în vizită la o
familie, cu un buchet de flori în mână, păcătuim oare? Dacă ducem
Duminica la Sf. Liturghie flori pentru a fi puse pe Sfânta Masă,
păcătuim oare?... Categoric nu. Aceasta e curată superstiţie.
65. Când îţi iese preotul în cale îţi merge rău.
Dacă-ţi
iese doctorul în cale te şi îmbolnăveşti? Dacă-ţi iese frizerul în cale
îţi cade părul din cap? Dacă-ţi iese mecanicul în cale ţi se strică
maşina?... Şi atunci când îţi iese preotul în cale cum o să-ţi meargă
rău? Roagă-te lui Dumnezeu să nu te întâlneşti cu diavolul. Dacă îţi
iese preotul în cale bucură-te că ai ocazia să-l întrebi ceva sau să-i
mărturiseşti ceva. De fapt celor buni şi înţelepţi poate să le iasă şi
Satana în cale că tot bine le merge, iar celor răi poate să le iasă şi
Dumnezeu în cale că tot rău le merge.
66. Când îţi taie pisica drumul îţi merge rău (trebuie să faci 10 paşi înapoi).
Pisica
e un biet animal fără raţiune şi care traversează drumul pentru că se
întoarce probabil de la vânătoarea de şoareci. Nu ştie că întâlneşte un
superstiţios, că s-ar întoarce din cale. Aşa că mai de grabă se întoarce
superstiţiosul (să nu supere pisica), neştiind că animalele nu au
putere spirituală, nu sunt duhuri şi nu pot influenţa viaţa oamenilor.
67. Femeia gravidă nu are voie să intre în Biserică!
Nu
este adevărat. Iisus a oprit să intre în Templu (respectiv în Biserica
de astăzi) pe cel care este neîmpăcat cu aproapele său. ,,Dacă, îţi vei
aduce darul tău în altar şi acolo îţi vei aduce aminte că fratele tău
are ceva împotriva ta, lasă darul tău acolo, înaintea altarului şi mergi
întâi şi împacă-te cu fratele tău şi apoi venind, adu darul tău“ (Matei
5:23-24). O femeie gravidă înseamnă binecuvântarea lui Dumnezeu peste
ea şi peste familia ei şi tocmai acum are ea mai mare nevoie să intre în
Biserică atât pentru ea cât şi pentru „darul lui Dumnezeu“ ce-l poartă
în pântece. Oare Fecioara Maria după Bunavestire nu a mai mers la
rugăciune? Ba da!
68. Nu este bine să se cunune 2 fraţi în acelaşi an, căci vor divorţa!
Oare
este mai bine ca unul să se cunune cu soţia, iar celălalt să trăiască
cu viitoarea lui soţie în păcatul adulterului (desfrânare), decât să
primească binecuvântarea lui Dumnezeu?
Multe perechi de fraţi s-au
cununat religios în acelaşi an şi au fost fericiţi şi binecuvântaţi până
la adânci bătrâneţi. Cei care spun că au eşuat în căsnicie aducând
argumentul de mai sus nu cunosc adevăratele cauze. Nu timpul când se
cunună oamenii contează, ci sentimentele: Credinţa şi Iubirea sau
Obiceiul şi Interesul. Aşa cum avem două mâini, tot aşa şi mirii trebuie
să aibă deja primite în ziua nunţii cele două binecuvântări: a
părinţilor (cuscrilor) şi a preotului duhovnic. Deosebit de important
este ca înainte cu câteva zile de cununia religioasă, indiferent că au
greşit sau nu trupeşte până atunci (fericiţi cei ce n-au greşit),
ginerele şi mireasa să se spovedească şi să se împărtăşească şi odată cu
ei să facă acelaşi lucru şi naşii lor.
69. Mai păcat este să pofteşti decât să mănânci!
Aceste
vorbe circulă mult prin popor şi mare păcat fac cei ce le rostesc
oprindu-i pe alţii de a posti. Să luăm un exemplu: dacă două persoane
poftesc a jefui Banca Naţională, nimeni nu-i poate pedepsi. Dacă însă au
făcut-o, vor primi în mod sigur ani grei de puşcărie. La fel este şi în
cazul nostru: a pofti la mâncăruri (este numai ispita), a mânca de
dulce în Post înseamnă călcarea rânduielilor postului. Însă aceste vorbe
(mai păcat este să pofteşti decât să bagi în gură), vin de la cuvintele
Mântuitorului cu referire la adulter (curvie): ,,Aţi auzit ce s-a zis
celor de demult «să nu săvârşeşti adulter». Eu însă vă spun vouă că
oricine se uită la femeie, poftind-o, a şi săvârşit adulter cu ea în
inima lui“ (Matei 5:27-28).
70. În noaptea de Sfintele Paşti
trebuie să duci un cocoş alb în Biserică pentru cei morţi nespovediţi şi
neîmpărtăşiţi şi să-l baţi până cântă de trei ori.
În credinţele
păgâne (a celor fără de Dumnezeu) animalele şi păsările aveau rolul de
a-i ajuta pe oameni după moarte. (De aceea în morminte s-au găsit
îngropate şi animalele care i-au servit în viaţă defunctului). Aceasta
este o credinţă falsă.
În Biblie scrie: ,,Şi Petru şi-a adus aminte
de cuvintele lui Iisus care zisese: Mai înainte de a cânta cocoşul, de
trei ori te vei lepăda de Mine. Şi ieşind afară a plâns cu amar “ (Matei
26:75). Dacă am căzut din credinţă păcătuind, ar trebui să ne plângem
păcatele fără să mai aşteptăm să cânte cocoşul. În ceea ce priveşte
bătutul cocoşului până va cânta, să n-o facem, fiindcă acolo, în Sfânta
Biserică, în acea pace dumnezeiască unde îngerii tac, noi să facem atâta
tulburare şi dezordine?
71. La masă (în timp ce mănânci), nu ai voie să citeşti că îţi mănânci minţile.
Nu
este adevărat, însă putem spune că: fiecare lucru trebuie să-l faci la
timpul lui. Cel înţelept va citi atunci când este vremea cititului, iar
mesei îi va acorda atenţia cuvenită pentru o dietă sănătoasă. Cel fără
de minte va face mai multe lucruri deodată: citeşte, mănâncă, se leagănă
pe scaun, priveşte la televizorul instalat la bucătărie, este atent şi
la discuţiile altora... şi de fapt nu face nimic, adică „şi-a mâncat
minţile“.
72. Dacă te împărtăşeşti este păcat să calci pe iarbă verde!
Scorneală!
A călca pe iarbă verde nu este păcat. Cel ce s-a împărtăşit nu trebuie
să facă rău nimănui. Dacă privim în urma noastră la iarba pe care am
călcat-o vom observa că ea se ridică la loc. Ar trebui să înţelegem
aceste cuvinte cu călcatul ierbii în sensul că nimănui nu e bine să-i
faci rău. S-a comparat cu firul de iarbă pentru că el este cel mai mic
(comparativ cu copacii, copăceii, arbuştii etc). Iată ce le va spune
Hristos unora la Înfricoşata Judecată: „Adevărat zic vouă: întrucât nu
aţi făcut unuia dintre aceştia prea mici, nici Mie nu Mi-aţi făcut“
(Matei 25:45).
73. Niciodată seara şi în ziua de luni să nu dai
nimic din casă că nu mai ai spor toată săptămâna. Să nu dai bani sau să
nu împrumuţi pe cineva cu bani în ziua de luni.
Oare, aşa să fie?
Unde scrie că nu trebuie să facem fapte bune lunea? Zgârcenia este un
păcat care îi stăpâneşte pe mulţi şi atunci au găsit diverse
justificări: să nu dai niciodată din casă seara, nici în zi de
sărbătoare, nici lunea că-ţi merge rău toată săptămâna, nici marţea că
sunt trei ceasuri rele etc. Ori porunca lui Dumnezeu este aceasta:
„Celui ce cere de la tine, dă-i; şi de la cel ce voieşte să se împrumute
de la tine, nu întoarce faţa ta“ (Matei 5:24); „Împarte pâinea ta cu
cel flămând, adăposteşte în casa ta pe cel sărman, pe cel gol îmbracă-l
şi nu te ascunde de cel de un neam cu tine. Dacă dai pâinea ta celui
flămând şi tu saturi sufletul amărât, lumina ta va răsări în întuneric
şi bezna ta va fi ca miezul zilei“ (Isaia 58: 7-10). Să nu uităm că: MAI
MARE FERICIRE ESTE A DA DECÂT A LUA.
74. Să se pună o cruce acolo unde a murit un om în afara locuinţei (în câmp, pe marginea şoselei, pe marginea apei).
În
toate timpurile şi în toate credinţele a existat convingerea că este
viaţă după moarte (nemurirea sufletului). De aceea locurile unde erau
depuse trupurile moarte se marcau printr-un semn. Faraonii şi-au înălţat
încă din viaţă piramide, necreştinii puneau la căpătâi câte o piatră
mai mare, iar creştinii au pus „Semnul Fiului Omului“, adică crucea.
Acest semn Sfânt se pune la mormânt pentru a atrage atenţia oamenilor să
nu profaneze acel loc, să nu împrăştie osemintele care se vor ridica
din morminte la porunca lui Dumnezeu: „Domnul însă mi-a zis: prooroceşte
asupra oaselor acestora şi le zi: oase uscate ascultaţi cuvântul
Domnului! Voi pune pe voi vine şi carne va creşte pe voi; vă voi acoperi
cu piele, voi face să intre în voi duh şi veţi învia şi veţi şti că Eu
sunt Domnul“ (Iezechel 37: 4-6).
Însă crucea pusă acolo unde a ieşit
sufletul nu are nici un rost pentru că acolo nu a rămas nimic: trupul a
fost dus la cimitir şi pus într-un mormânt, iar sufletul a fost luat de
îngeri şi dus la cer în faţa Dreptului Judecător. Crucea este un semn
creştinesc. Ea nu-l mântuieşte pe cel care o are şi nici nu-l osândeşte
pe cel ce nu o are.
75. Dacă unul dintre soţi a murit şi s-au
blestemat între ei trebuie dezlegaţi prin rugăciuni şi în acelaşi timp
trebuie trecut un cal alb peste mormântul celui decedat.
În cărţile
de slujbă (Molitfelnic şi Aghiasmatar) există rugăciuni de dezlegare de
blesteme, dar ele nu sunt condiţionate de prezenţa vreunui animal. Şi
apoi ce s-ar face laponii şi eschimoşii care nu au cai?
76. Dacă
moare un copil, când îl scot din casă, părinţii trebuie să tragă înapoi
de sicriu şi să zică: ,,Noi nu te lăsăm pe tine să pleci, tu lasă-ne pe
noi să nu ne iei cu tine”.
Cei îndureraţi de pierderea celor dragi,
trag de coşciug nu pentru că le este frică să nu moară şi ei, ci din
părere de rău că pierd o fiinţă mult iubită. Chiar dacă zic ceva sau nu
zic, cel mort nu poate hotărî nimic, fiindcă stăpânul morţii şi al
vieţii este Dumnezeu.
77. Să porţi mereu ceva pe dos (maioul, şosetele, cămaşa...) ca să nu se lipească farmecele de tine.
Farmecele
sunt lucrarea vrăjitoarelor. Ele există, dar citind din Vechiul
Testament Cartea lui Iov, putem înţelege că Satan poate face rău, însă
numai cu îngăduială şi numai cât îi îngăduie Dumnezeu: „Atunci Domnul a
zis către Satan: ,,Iată, tot ce are el (Iov) este în puterea ta; numai
asupra lui să nu întinzi mâna ta. Şi Satan a pierit din faţa lui
Dumnezeu“(Iov 1:12). Deci farmecele sunt lucruri ale lui Satan. Şi ele
nu se vor apropia niciodată de omul cel bun şi corect, iar de cel ce
face rău se vor lipi chiar de ar avea toate hainele îmbrăcate pe dos,
aşa cum rezultă şi din cuvintele Sfântului Apostol Pavel în epistola
către Romani: ,,Fiţi înţelepţi spre bine (faceţi numai bine) şi
nevinovaţi la rău (să nu faceţi nimănui nici un rău). Iar Dumnezeul
păcii va zdrobi repede sub picioarele voastre pe Satana“ (adică, nu-i va
îngădui diavolului să vă facă rău, chiar dacă cineva vă face farmece)
(Romani 16:19).
78. Nu este bine să-i cumperi copilului haine înainte de a se naşte.
Este o superstiţie şi se spunea aşa fiindcă nu se putea şti ce va fi copilul: parte bărbătească sau parte femeiască.
79. Nu trebuie să te întorci din drum că nu-ţi merge bine.
Prima
calitate a memoriei este uitarea, şi de fapt este un dar deosebit pe
care îl avem de la Dumnezeu. Dacă n-am uita, n-am putea să primi noi
informaţii în creierul nostru. De foarte multe ori uitarea este o
binecuvântare, ca în cazul în care ne moare cineva drag. Dacă plecând la
piaţă ai uitat portofelul cu bani, trebuie să te întorci să-l iei,
altfel nu vei putea cumpăra nimic. Numai că întorcându-te să-l iei, să
umbli cu grijă, căci dacă răscoleşti toate plin de nervi sigur vei păţi
multe necazuri.
Într-o zi de Duminică am plecat spre Biserică. Pe
drum mi-am amintit că am uitat ceva. M-am întors şi am luat. Apoi din
nou, în acelaşi loc mi-am dat seama că mai uitasem ceva. M-am întors
iarăşi din drum. Crezând acum că am luat totul, culmea, în acelaşi loc
mi-am adus aminte că uitasem încă ceva. M-am întors din nou şi ce
credeţi? În casă mirosea a ars. Când mă uit mai bine, uitasem fierul de
călcat în priză. Deci, uitarea nu a fost un ghinion, ci binecuvântare,
lucrarea lui Dumnezeu care mi-a ajutat să nu găsesc la întoarcere casa
făcută scrum.
80. Când se naşte un copil să i se pună ursitorile.
Din
neştiinţă oamenii au pus evenimentele din viaţa lor pe seama „sorţii“, a
„scrisei“. Încă de la creaţie, Dumnezeu l-a înzestrat pe om
cu DEMNITATE şi LIBERTATE.
Deci omul fiind o
fiinţă liberă (liber de a face ce vrea: binele sau răul) înseamnă că nu
există „scrisă”, „soartă” sau „predestinare” cum îi mai spun unii.
Spre
exemplu, dacă Dumnezeu i-ar fi hotărât prin ursitori unei femei să facă
15 avorturi în viaţa sa, nu ar mai avea de ce să o judece şi să o
osândească, deoarece femeia i-ar spune: „Doamne, de ce să mă judeci, că
doar Tu mi-ai hotărât să fac cele 15 avorturi!“. Sau dacă un om căzut în
patima beţiei (unii îi zic în mod greşit darul beţiei) ar omorî pe
cineva, la fel şi acesta i-ar spune: „Doamne, încă de la naştere Tu
mi-ai hotărât prin ursitori beţia şi crima. AŞADAR NU MĂ POŢI OSÂNDI!“
Aşa
cum oamenii nu pot hotărî dacă să răsară sau nu mâine soarele, tot aşa
nu pot hotărî nici ursitorile drumul pe care va merge în viaţă noul
născut. Altfel îi punem la ursitori o minge şi ajunge mare fotbalist, îi
punem Codul Penal şi ajunge procuror, îi punem un bisturiu şi ajunge
medic, îi punem un pistol cu apă şi ajunge general, îi punem un
engolpion şi o cruce, şi ajunge mitropolit.
Atenţie: în Moldova
şi în Ardeal nu se pun ursitori. Deci nu puneţi ursitori la copii, ci
puneţi-le în suflet, din fragedă pruncie, mărgăritarul cel mai de preţ: CREDINŢA CREŞTIN-ORTODOXĂ.
81. Lunea este postul Maicii Domnului.
Nu
există nicăieri scris că Lunea este postul Maicii Domnului. Conform cu
porunca a doua a Sfintei Biserici Ortodoxe zilele de post rânduite sunt:
Miercurea şi Vinerea, pentru că Miercuri a fost vândut şi Vineri a fost
răstignit Domnul nostru Iisus Hristos.
Postul de Luni este
„elastic“ sau facultativ şi deci va fi ţinut numai de acei creştini care
au anumite necazuri, pentru împlinirea unor dorinţe sau alungarea
ispitelor. Cel mai bine ar fi dacă l-ar ţine dumnealor cu binecuvântarea
preotului duhovnic, căci altfel pot cădea în păcatul mândriei şi şi-au
pierdut astfel toată plata.
82. La primul născut din familie,
chiar dacă este botezat, să nu i se tragă clopotul dacă moare, căci mor
toţi ceilalţi care se vor naşte după el.
Ce moartă se simte lumea
de astăzi pentru că nu mai înviază cu fiecare Liturghie. Clopotul este
un obiect bisericesc nevinovat care anunţă evenimentele deosebit de
importante din viaţa noastră. El ne anunţă orele de rugăciune, clipa cea
mare a Învierii Domnului, sau în fiecare Duminică ne cheamă la Sfânta
Liturghie:
Unde mergi creştine dragă, când e zi de sărbătoare,
Pe la pieţe, pe la târguri, să-ţi duci marfa la vânzare?
Tu nu vezi iubite frate, că-n zadar te osteneşti
Şi din munca ta sărmane, chiar nimic nu foloseşti?
Unde mergi creştine dragă, când e zi de sărbătoare
La petreceri şi la cârciumi, sau la vorbă-n drumul mare
N-auzi dangătul de clopot, n-auzi acel glas frumos
Care zice : „LĂSAŢI TOATE şi veniţi lângă Hristos“.
Deci,
clopotul nu prevesteşte moartea tuturor celorlalţi care se vor mai
naşte în neamul celui ce a murit, ci totdeauna cheamă creştinii la
rugăciune pentru mântuirea sufletului celui ce a murit.
83. Dacă moare un copil până la vârsta de 7 ani să nu-i dai lumânări să le ducă morţilor tăi pentru că el nu ştie cui să le dea.
În
primul rând, oamenii ar trebui să ştie că mortul nu duce lumânările
noastre morţilor noştri pe numele cărora le-am aprins, ci aceştia
primesc de la Dumnezeu mângâiere.
84. La nouă joi după Paşti să nu se meargă la muncă.
Nici
Biserica, nici Sfânta Tradiţie nu îndreptăţesc şi nici nu amintesc
acest lucru. Acest lucru nu s-a pomenit nici în credinţa iudaică, nici
în cea creştină. Şi atunci se naşte clar o întrebare la care să
răspundeţi dumneavoastră: cei care au inventat această sărbătoare sunt
cei leneşi sau cei gospodari?
85. Vinerea să nu tai via.
Se
spune că Iisus este „strugurele cel copt din care curge vinul care
mântuieşte lumea“. Vinerea a fost ziua în care Dumnezeu Iisus Hristos
s-a adus pe sine jertfă în faţa lui Dumnezeu Tatăl şi şi-a vărsat
scumpul său sânge prin jertfa de pe cruce, spălând păcatele neamului
omenesc. Dar să nu amestecăm cele lumeşti cu cele sfinte. Vinerea (dacă
nu este cruce roşie în calendar) este o zi obişnuită de lucru şi nu-i
nici un păcat să tai via.
86. Dacă a murit fără lumânare să nu-i faci pomană decât sâmbăta.
Unde
scrie aşa ceva? Acesta este tot o „teologie băbească“ fără nici un
temei în Biblie sau în Sfânta Tradiţie. În general, pomenile se fac
sâmbăta pentru că atunci Domnul Iisus Hristos a fost în mormânt cu
trupul. De multe ori auzim spunându-se despre cineva care a murit: „Părinte, soţul meu a murit cu lumânarea aprinsă, a plecat cu lumină, s-a mântuit“. „Dar cum a murit maică: spovedit, împărtăşit?“ „O,
nu maică! Cât m-am rugat eu de el şi n-a vrut în ruptul capului să se
spovedească şi să se împărtăşească, că nu-i suferea pe popi“. „Dar
la Biserică a fost Duminica? N-a călcat ăsta pragul Bisericii decât la
Botez, la Cununie şi acum la moarte pentru ultima dată“. „Dar păcate a făcut în viaţă?“. „Maică şapte hotare umbla; i-au plăcut mult beţia şi femeile“.
Iată, oamenii trebuie să ştie că este bineplăcut să aprindem lumânarea. Dar lumânarea este doar UN SIMBOL (al luminii dumnezeieşti) şi O JERTFĂ (fiindcă dai nişte bănuţi pe ea).
Dacă
are lumânare când moare nu neapărat se mântuieşte, iar dacă moare fără
lumânare nu neapărat se osândeşte (mai ales dacă a avut o viaţă aleasă,
creştinească).
Ziua în care se face pomană nu are nici cea
mai mică importanţă. Pomana trebuie făcută după puterea materială şi
din tot sufletul.
87. Până la Dumnezeu te omoară sfinţii.
Aceasta
este o vorbă nu numai greşită, dar chiar dăunează Sfintei noastre
credinţe. Se bazează această zicală pe versetul: ,,Au nu ştiţi că
Sfinţii vor judeca lumea?“ (1Corinteni 6:2). Dar, după cum se observă,
sfinţii vor judeca lumea, însă n-au omorât şi nici nu vor omorî pe
nimeni, ba dimpotrivă se roagă, mijlocesc la Dumnezeu neîncetat pentru
mântuirea noastră, fiind ,,Casnici ai lui Dumnezeu“.
88. Dacă ai un singur brad în curte, să-l tai ca să nu rămâi singur (casele cu brazi rămân pustii).
Altă
păcăleală. Într-o zi vei rămâne singur sau va rămâne singură, cum o
vrea Dumnezeu. Bradul din curte să nu-l tai, pentru că plantele şi mai
ales arborii nu ne pot influenţa viaţa decât în măsura în care le
folosim în tratamente naturale (seminţele, coaja, rădăcinile, etc). Cum
poate acest brad să ne aducă rău în familie, când Iisus spune: ,,Nici un
fir din părul capului vostru nu va cădea fără ştirea lui Dumnezeu“.
BRADUL ÎN POPOR ESTE SIMBOLUL VIEŢII VEŞNICE.
89. Dacă omori un şobolan, 7 ani ai ghinion.
Conform
cu versetul biblic: „Creşteţi şi vă înmulţiţi şi umpleţi pământul şi-l
supuneţi; şi stăpâniţi peste peştii mării, peste păsările cerului, peste
toate animalele ce se mişcă pe pământ şi peste tot pământul“ (Facerea
1:28), omul este stăpân peste toate vietăţile pământului. Toţi cei cu
suflet bun nu vor ucide prea uşor sau chiar deloc nici măcar o furnică,
iar cei răi vor face aceasta din plăcere. Nu este bine! Dar dăunătoarele
le putem omorî fără a avea pedeapsă (cât despre cei 7 ani de ghinion,
nici vorbă să fie adevărat, nu este nici o legătură între şobolan şi
ghinion).
90. În decursul fiecărui an trebuie să treci neapărat
de 3 ori prin Sfântul Altar dacă vrei să te mântuieşti ( bărbat sau
femeie).
Bărbaţii nu au voie să treacă prin Sfântul Altar decât
în caz de mare nevoie şi numai cu binecuvântarea preotului slujitor.
Femeile nici măcar atât. Ele pot trece prin Sfântul Altar numai atunci
când se sfinţeşte sau se resfinţeşte o Biserică şi numai cu
binecuvântarea arhiereului care slujeşte atunci.
Se trece numai o
singură dată, căci o dată ne-am şi botezat, şi mai trebuie ştiut că nu
cel ce trece prin altarul Bisericii se va mântui, ci cel care prin
credinţă va intra în Altarul Ceresc unde slujesc Sfinţii Îngeri.
91. Mireasa trebuie să poarte la slujba de cununie o păpuşă în sân ca să-i meargă bine în căsnicie.
Nu
contează ce are mireasa cu ea sau pe ea pentru a-i merge bine. Ba mai
mult, punând o păpuşă în sân este o practică vrăjitorească, iar aceasta
îl mânie pe Dumnezeu. Mireasa care este credincioasă şi are suflet bun
nu trebuie să poarte nimic în sân şi-i va fi bine pentru că îngerul lui
Dumnezeu o va ocroti. Mireasa care este necredincioasă şi are suflet rău
orice ar purta, tot rău îi va merge în căsnicie.
92. Pomul vieţii nu ai voie să-l ţii în casă pentru că, atâţia oameni îţi vor muri din familie, câţi puişori îi ies pe tulpină.
Pomul vieţii a fost doar în Rai. Orice altă plantă cu acest nume nu are nici o influenţă asupra vieţii noastre.
93. Tămâia se foloseşte oricând, smirna numai în sărbători.
Putem
să folosim şi una şi alta, oricând vrem fără nici-o oprelişte. Pentru o
mai bună înţelegere, între smirnă şi tămâie este o diferenţă ca între
pâinea albă şi cea neagră. O poţi folosi pe fiecare când o ai, cu
sfinţenie şi cu mulţumire la Dumnezeu.
94. În perioada de
necurăţie (regula femeii), femeia nu are voie să se atingă de flori sau
de copaci pentru că acestea se vor usca. Nici florile nu are voie să le
ude în această perioadă.
Femeile leneşe pot să nu facă nimic.
Cele harnice pot face orice lucru, în afară de a atinge cele sfinte
(crucea, icoanele, anafura, apa sfinţită şi nu pot intra în Biserică în
această perioadă).
95. Dacă o femeie este în perioada de
necurăţie, să-şi lege o cârpă albă la brâu şi atunci poate să intre în
Biserică şi chiar să se atingă de obiectele sfinte (icoane, cruce, apa
sfinţită).
Nu este adevărat. Porunca lui Dumnezeu este clară: „Şi
a grăit Domnul cu Moise şi cu Aaron zicând: De va avea femeia curgere
de sânge din trupul său, trebuie să stea şapte zile pentru curăţirea sa.
Tot cel ce se va atinge de ea, necurat va fi până seara“ (Levitic
15:19).
96. Este păcat să fie făcută sfeştania casei seara. Trebuie făcută până în orele 12.
Un creştin fierbinte în credinţă face trei curăţenii în fiecare din cele patru posturi mari ale anului:
a) Curăţenie de praf, mizerie în toată casă...
b)Curăţenie de duhuri rele cuibărite în casă, prin sfeştanie.
c) curăţenie în suflet prin mărturisirea păcatelor pe care le-am mai făcut de la ultima spovedanie încoace.
Sfeştania casei trebuie făcută de patru ori sau cel puţin o dată pe
an. Sfeştania casei este o slujbă prin care se cere lui Dumnezeu să fie
alungate puterile potrivnice şi să vină binecuvântarea Sa peste casa
aceea prin rugăciunile făcute de preot. Ori o rugăciune se poate face
oricând, dimineaţa, la prânz, seara sau noaptea.
97. La mort să te duci neapărat cu două lumânări, una pentru mort şi una pentru înger.
Lumânarea
simbolizează lumina adevărului şi a sfinţeniei, care este Dumnezeu, şi
ne arată cum trebuie să fie viaţa oricărui creştin. Lumânarea poate avea
şi alte semnificaţii. Atunci când se aprinde la citirea Sfintei
Evanghelii simbolizează lumina adevărului care a străbătut întunericul
necredinţei. La Botez se aprinde pentru luminarea sufletului celui
botezat care vine de la întuneric la lumină, făcându-se fiu al luminii
lui Hristos. La cununie cele două lumânări pe care le ţin naşii
simbolizează pe cei doi Sfinţi Arhangheli, Mihail şi Gavriil. La moarte,
lumânarea simbolizează lumina pe care dorim să o aibă pe calea
veşniciei. Mortului să-i ducem o lumânare dar îngerului nu, fiindcă el
nu are nici un păcat (dacă ar avea păcat ar fi diavol).
98. Pentru a se căsători o fată trebuie să meargă la un preot să-i treacă apa prin cununii.
Cununiile
cuiva nu se pot lega sau dezlega prin lucrări pământeşti. Apa trecută
prin cununii nu are nici o putere. Sfatul pentru cele care vor să se
căsătorească este să o facă din iubire curată, respectând poruncile lui
Dumnezeu.
99. S-au şmecherit şi preoţii ăştia şi ne dau precestanie (Sfânta Împărtăşanie) praf.
Pentru
a nu exista aceste vorbe spuse din neştiinţă, preotul trebuie să le
explice enoriaşilor săi ce este cu Sfânta Împărtăşanie folosită în
cazurile de urgenţă. Ea se sfinţeşte în Joia cea Mare (Cina cea de Taină
a lui Iisus Hristos cu Sfinţii Apostoli) şi se păstrează tot anul
pentru cazuri de urgenţă (de grijanie) sau pentru bolnavi
netransportabili. Se ştie că Sfânta Liturghie nu se poate face oricând,
dar nici omul nu trebuie să moară neîmpărtăşit şi atunci această
Împărtăşanie de rezervă nu este o şmecherie a preoţilor, ci o practică a
Sfintei Biserici dintotdeauna. Dumnezeu să-i ierte pe cei care vorbesc
aşa ceva!
100. La sfârşitul Sfintei Liturghii, când preotul zice
„Cu frică de Dumnezeu şi cu dragoste să vă apropiaţi“, trebuie să faci
trei paşi către preot ca să te mântuieşti.
Aceste cuvinte sfinte
le găsim şi în Biblie referindu-se la cei pregătiţi pentru a primi
Sfânta Împărtăşanie (post, spovedanie şi să aibă binecuvântarea
preotului duhovnic de a se împărtăşi). Ceilalţi nu se pot apropia de
Sfântul Potir (adică nu se pot împărtăşi). Deci, nu prin cei trei paşi
ne mântuim , ci prin Sfintele Taine (Spovedania, Împărtăşania şi
celelalte).
101. Să nu speli lenjeria copilului după asfinţit că este păcat.
Într-adevăr
există un verset în Biblie care spune aşa: „Trebuie să fac, până ce
este ziuă, lucrările celui ce M-a trimis pe Mine;căci vine noaptea, când
nimeni nu poate să lucreze“ (Ioan 9:4), însă aceste cuvinte se referă
la viaţă şi moarte, la lucrarea spre mântuirea sufletului pe care
trebuie să o facă fiecare credincios cât timp este viu. Copilul trebuie
ţinut curat, deci nu contează la ce oră din zi îi spală măicuţa lui
lenjeria (doar să nu fie cruce roşie în calendar). Contează doar, dacă
începând cu vârsta de 7 ani, mama lui îl duce la spovedanie şi
împărtăşanie cel puţin în cele 4 posturi mari ale anului pentru a-i
spăla astfel „cămaşa sufletului“.
102. De înălţarea Sfintei Cruci
nu trebuie să mănânci ceva în formă de cruce (colac, prescure), nici
nuci (pentru că au formă de cruce în miez) şi nici usturoi pentru că are
inima în el.
Nu ceea ce mănânci de ziua Sfintei Cruci contează,
ci cu ce credinţă întâmpini această sărbătoare şi ce fapte bune faci în
ziua aceea. De fapt, această scorneală cu ce nu trebuie mâncat vine
sigur de la persoane care nici nu merg la Biserică în acea zi de
sărbătoare.
103. Dacă treci de trei ori prin Sfântul Altar când
se face sfinţirea sau resfinţirea unei Biserici este ca şi când te-ai
boteza.
Cu alte cuvinte, dacă treci de trei ori prin şcoala de
şoferi este ca şi când ai avea carnet, dacă treci de trei ori pe sălile
unei facultăţi, este ca şi când ai avea diploma de licenţă. Botezul este
o Sfântă Taină care nu se poate înlocui cu o altă lucrare a Sfintei
Biserici.
Trecerea prin Sfântul Altar este un prilej (pentru unii
poate unic) de a vedea locul unde preotul slujeşte Sfânta Liturghie,
adică Sfânta Masă, peştera Betleemului (proscomidiarul) şi Crucea
răstignirii, dar acest lucru nu mântuieşte pe nimeni. Se umple de
bucurie duhovnicească şi va fi răsplătit de Dumnezeu pentru credinţa cu
care a trecut prin faţa Sfintei Mese.
Iubiţi credincioşi,
Superstiţiile
pe care (cu ajutorul lui Dumnezeu) le-am adunat în această cateheză
(adică învăţătură de credinţă ortodoxă) despre Falsa Tradiţie, sunt ca
nişte ciuperci otrăvitoare care încearcă să crească pe Ogorul Sfintei
credinţe Ortodoxe a lui Dumnezeu. După cum lumina nu are părtăşie cu
întunericul, tot aşa şi Biserica Ortodoxă, nu are părtăşie cu minciuna
(scorneala). În locul acelor „practici inventate“, iată cum ar trebui să
se înveţe creştinii unul pe altul, aşa cum scrie în cărţile de slujbe:
►
Până la Botez îi putem spune copilului pe nume, pentru că certificatul
de naştere este deja eliberat cu numele respectiv, iar la opt zile după
naştere, se merge cu copilul la Sfânta Biserică unde i se citeşte
rugăciune la însemnarea pruncului (cu Sfânta Cruce) punându-i-se şi
numele.
► Iar când se împlinesc 40 de zile, se aduce pruncul în
Biserică, ca să se îmbisericească, adică să facă început intrării în
Biserică. El este adus de maica sa, fiind curăţită, şi fiind de faţă şi
naşul cel ce l-a botezat.
► La opt zile după cununia religioasă,
mirii trebuie să vină la Biserică cu lumânările de la nuntă, să le
aprindă şi preotul să le citească molitfa. După aceasta, lumânările de
la cununie rămân pentru a fi folosite în Sfânta Biserică.
„Fraţilor,
vă poruncim în numele Domnului nostru Iisus Hristos, să vă feriţi de
orice frate care umblă fără de rânduială şi nu după predania care aţi
primit-o de la noi“ (2 Tesaloniceni 3:6).
BIBLIOGRAFIE:
Biblia E.I.B.M., 1988; Biblia E.I.B.M., 1992; Biblia E.I.B.M.,
Bucureşti, 1994; Învăţătură de credinţă creştin ortodoxă - Craiova 1952;
Învăţătura de credinţă creştin ortodoxă, Cluj,1993; Noul Testament
versiunea Anania - 1993;
Completare la cateheza Sfânta şi falsa tradiţie
Prin
cuvântul tradiţie nu se înţelege zvonul nedesluşit, care nu se ştie cum
a apărut şi s-a răspândit; ci se înţelege învăţătura apostolică,
propovăduită oral; sau regulile şi hotărârile bisericeşti puse în
aplicare în Biserică. Sfinţii Apostoli au organizat în întregime
Biserica lui Hristos pe toate laturile vieţii ei mântuitoare,
duhovniceşti şi bisericeşti. Însă modul în care au organizat-o nu este
expus pe deplin în scrierile lor, dar în realitate a fost săvârşit şi
introdus în viaţa creştină de Sfinţii Apostoli personal, introdus şi
înrădăcinat prin numeroasele vizite săvârşite în comunităţile creştine
întemeiate de ei şi prin îndreptarea de multe ori a greşelilor - totul
prin propria lor lucrare şi cuvânt. Şi modul de purtare creştină, şi
regulile de viaţă şi legăturile reciproce ale creştinilor, şi lucrările
tainice sfinţitoare, si regulile pentru adunările bisericeşti, toate au
fost rânduite de Sfinţii Apostoli prin cuvânt şi întărire prin
supravegherea lor personală... Şi au început creştinii să gândească aşa,
să trăiască aşa, să lucreze aşa în legături reciproce, să se cârmuiască
aşa, să se sfinţească aşa, să-I slujească lui Dumnezeu aşa cum au
orânduit Sfinţii Apostoli.
Cei ce au venit la credinţă au
împrumutat de la ei şi după modelul lor s-au orânduit. Noua generaţie
s-a format întru totul după acea orânduirea a comunităţii creştine pe
care au lăsat-o Sfinţii Apostoli. Şi aşa, din generaţie în generaţie, şi
au ajuns până la noi. Tocmai această bună orânduire a comunităţii
creştine, privind toate ramurile ei, este Tradiţia apostolică şi a o
respecta este datoria nestrămutată a fiecărui creştin care doreşte să
rămână în adevăr. La cuvântul Tradiţie adăugaţi întotdeauna apostolică.
Voi
înţelegeţi Tradiţia apostolică ca transmitere din gură în gură. Dar ea a
fost transmitere din viaţă în viaţă, din faptă în faptă. Citim
scrierile Sfinţilor Părinţi pentru că în ele se păstrează Tradiţia
apostolică, ce este recunoscută într-un glas de toţi. Sfânta Biserică
Ortodoxă greacă a păstrat cu credinţă Tradiţia apostolică şi
transmiterea ei faţă de noi. Această moştenire apostolică o avem şi noi.
Catolicii au întunecat Tradiţia apostolică. Protestanţii s-au apucat
să îndrepte lucrurile - şi mai rău au făcut. La catolici este un singur
Papă, iar la protestanţi, orice protestant este un papă. Eu tot sprijin
Tradiţia apostolică pe care Sfânta Biserică Ortodoxă o are ca izvor de
învăţătură alături de Sfânta Scriptură. Ceea ce este lăsat de Sfinţii
Apostoli alcătuieşte viaţa creştină şi s-a transmis ca atare din
generaţie în generaţie neschimbat, intrând în acelaşi timp în scrierile
Părinţilor încă din veacul întâi (Sfaturi înţelepte, Sfântul Teofan
Zăvorâtul, Editura Egumeniţa, Galaţi, 2009).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu