23 august 2012

NUMELE MAICII DOMNULUI

DOAMNE AJUTA ! DUMNEZEU SA ITI ASCULTE RUGACIUNILE...DRAGA VIZITATOR AL BLOGULUI MEU , SI SA TE BINECUVANTEZE...




Cum că numele cel prea cinstit al pururea Fecioarei Maria pierde şi goneşte pe draci
Într-un oraş al Coloniei, Bune cu numele, era un preot ce se numea Petru, om desfrânat şi cu rău nărav, care pentru faptele lui cele necinstite şi urâte a fost spânzurat afară de casa lui. Şi o ţiitoare a lui, Aglaida cu numele, s-a înfricoşat şi îngrozit atâta când l-au spânzurat, încât a lăsat lumea, şi ducându-se într-o mănăstire s-a făcut călugăriţă. Deci după vreo câteva zile, stând ea la fereastra chiliei, a văzut afară, într-un izvor, că sta un drac în chip de tânăr, care a sărit la fereastră ca să o răpească. Iar ea îngrozită, a căzut înapoi, şi lovindu-se cu capul de pământ, în grabă s-au adunat surorile, şi au ridicat-o ca pe o moartă, şi au pus-o în pat.

Deci după o vreme, vindecându-se puţin, a venit iar dracul şi i-a zis:

„Aglaido, prea iubita mea, ce ţi-am făcut de te-ai lepădat de mine? Eu ţi-am săvârşit toate voile tale, şi tu m-ai urât. Întoarce-te la lume şi eu îţi voi da ţie de bărbat un boier bogat, ca să te învrednicesc de multe bunătăţi. Să mănânci bucate prea bune, să bei şi să ai toate voile trupului; să nu şezi aici, nepriceput-o, ca să mori mai înainte de vreme cu atâtea postiri, privegheri şi rele pătimiri”.

Răspuns-a ea zicându-i:

„Piei de la mine, vrăjmaşule al adevărului, că niciodată nu voi mai face voia ta, ci mai vârtos voi plânge, şi mă voi tângui pentru vremea în care ca o nepricepută ţi-am slujit ţie”.

Atunci dracul s-a făcut nevăzut, însă după puţină vreme iarăşi a venit şi tot asemenea de mai multe ori îi făcea supărare. Iar călugăriţele au sfătuit-o ca să aibă la chilia ei puţină aghiasmă, şi când va mai veni ispititorul, să o verse asupra lui şi să-l izgonescă cu semnul cinstitei Cruci. Şi aşa a şi făcut. Deci, când a aruncat aghiasmă vrăjmaşul a fugit, însă după puţină vreme iarăşi s-a întors!

Atunci o soră mai pricepută a sfătuit-o că atunci când va mai vedea pe dracul, să cheme numele Preasfintei Stăpânei noastre, şi să zică închinăciunea îngerului, adică aceasta:

„Bucură-te, ceea ce eşti cu dar dăruită, Marie, Domnul este cu Tine”,

şi celelalte.

Acestea zicând Aglaida către dracul, a fugit îndată cu atâta grabă ca şi cum l-ar fi gonit un fulger sau o văpaie ce l-ar arde, s-a făcut nevăzut şi mai mult n-a îndrăznit ca să se apropie de ea, nici să se mai arate cumva. Şi aşa s-a săvârşit Aglaida în mănăstirea aceea cu o petrecere plăcută lui Dumnezeu.

Deci câţi aveţi vreo ispită de la vrăjmaşii cei de gând, sau de la cei simţitori, să ştiţi că altă doctorie nu este mai folositoare, decât numele Ei cel prea lăudat şi minunat, chemat fiind cu evlavie şi cu credinţă. Amin.

Pentru un monah care era muncit de dracul curviei, şi s-a izbăvit prin Maica lui Dumnezeu
Oarecare monah se liniştea în muntele Eleonului, având o icoană prea frumoasă a Născătoarei de Dumnezeu în chilia lui, la care avea multă evlavie. Şi i se ruga în fiecare zi, cerând ca să-l izbăvească de dracul curviei. Că avea atâta război la această patimă, că nu-l lăsa ziua şi noaptea şi îl avea atâta biruit, încât se primejduia să cadă până şi în faptă. Deci, îndată ce se aprindea în inima lui văpaia aceea vătămătoare de suflet a spurcatei pofte, alerga la sfânta icoană, şi rugându-se cu lacrimi se prăpădea sminteala trupului.

Însă vrăjmaşul, deşi bine vedea cum cu ajutorul Născătoarei de Dumnezeu fratele se izbăvea, el nu înceta, ci totdeauna îl ispitea. Şi într-o zi, stând afară din chilie, i-au venit iarăşi viclenele gânduri. Deci, vrând să alerge către rugăciune după obişnuinţa lui, văzu cu ochii arătat pe diavolul, căruia îi zise:

„Până când, vrăjmaşule al adevărului, vrei să mă ispiteşti? nu ai cunoscut socoteala mea, cum că nu mă supun? Pentru ce în zadar mă munceşti?”

Răspuns-a lui diavolul:

„Eu pe mulţi alţii mai îmbunătăţiţi decât tine am biruit, şi voi să te fac şi pe tine să te biruieşti mai pe urmă, căci nu mă lenevesc, nici altă slujbă n-am decât aceasta, însă dacă vei face aceea ce îţi voi zice ţie, voi înceta să te mai supăr”.

Iar acela a zis:

„Ce voieşti să fac?”.

Răspuns-a lui dracul:

„Cu înlesnire şi puţin lucru este aceea ce îţi cer ţie. Dar fă jurământ, cum că nu vei mărturisi altcuiva, şi îţi voi spune”.

Iar pustnicul, ca un neînvăţat şi fără de răutate ce era, pentru dorul ca să se izbăvească de acest fel de război, s-a jurat ca să nu spună altcuiva. Deci i-a zis lui vicleanul şarpe:

„Să nu te închini mai mult icoanei ce o ai în chilia ta; scoate-o pe dânsa afară din chilie, şi eu mai mult nu te voi supăra”.

Iar monahul a zis:

„Mâine îţi voi da răspuns pentru aceasta”.

După care dracul, făcându-se nevăzut, monahul se sfărâma cu gândurile, neştiind ce să facă din două. Şi avea multă scârbă şi muncă, mai ales pentru că s-a jurat ca să nu mărturisească nimănui. Căci diavolul cel prea viclean s-a silit să-i încuie uşa, ca să nu întrebe pe vreun dascăl care să-l înveţe despre greşeala cea mai mică.

Însă în ziua aceea a venit în munte Avva Teodor Eliotul, care om iscusit din Scripturi şi deprins în faptă din ispitele dracilor, şi câţi îl întrebau luau mare folos.

Deci ducându-se şi monahul cel zis, i-a vestit lui pricina; iar Avva l-a canonisit greu pentru jurământ, apoi i-a zis lui:

„Nu ştii cum că vrăjmaşul nu scoate vreodată, pe cineva din păcat mare ca să-l arunce în cel mai mic, ci totdeauna în mai mare primejdie îl prăpăstuieşte? Care mai mare fărădelege este, decât ca să nu te închini Stăpânei cele Prealăudate? Mai mic păcat este să curveşti de mii de ori, decât să te lepezi de Născătoarea de Dumnezeu cea pururea Fecioară. Deci să nu asculţi mai mult pe vicleanul, ci o roagă pe dânsa şi ea îţi va ajuta, ca să ruşinezi pe dracul”.

După care pleacă pustnicul de la Avva şi ducându-se la chilie l-a întâmpinat dracul, zicându-i:

„O! Bătrânule rău, au nu te-ai jurat mie, ca să nu spui nimănui orice îţi voiu zice ţie? Să ştii că pentru că ai călcat jurământul ai să te munceşti, şi eu nu voiu înceta până în sfârşit a te ispiti”.

Iar călugărul a răspuns:

„Vrăjmaşule al binelui, şi preaînrăutăţitule; ori curvar de voi fi, ori jurător strâmb, nu mă vei judeca tu, ci numai Dumnezeu şi Stăpânul, Fiul pururea Fecioarei, de care zici să mă lepăd. Însă eu nu te voi asculta. Şi acum poţi să faci cu mine ce vrei; darul Ei îmi va ajuta şi mă va izbăvi de ispitele şi cursele tale”.

Atunci dracul s-a făcut nevăzut, iar monahul, făcând o iconiţă mică, după chipul icoanei Prea Sfintei Născătoarei de Dumnezeu pe care o avea în chilie, o purta cu el totdeauna. Şi de atunci n-a mai putut să-l supere vicleanul, ci a petrecut viaţa lui cu fapte bune, şi s-a învrednicit fericirii celei cereşti, pe care dea Dumnezeu ca noi toţi să o dobândim, cu darul şi cu iubirea de oameni a Domnului nostru Iisus Hristos, Căruia I se cuvine slava în veci. Amin

19 august 2012

Spre ce ne indreptam-arta bisericeasca contemporana-Nowosiel

DOAMNE AJUTA ! DUMNEZEU SA ITI ASCULTE RUGACIUNILE...DRAGA VIZITATOR AL BLOGULUI MEU , SI SA TE BINECUVANTEZE...





Biserica ortodoxa ukraineana de la Loudres

Supus unui test de morala intelectuala zilele trecute de o tanara ce lauda pe Lady Gaga ,m-am gandit la un adevarat periplu cultural.
Tanara ma intreba ,nici mai mult sau mai putin,"Ce treaba are arta cu dogma crestina ? Asocierea zgaraie pe creier, mai ales pe contemporani.".Facea referire la titulatura grupului nostru-artasireligie.
Tocmai de aceea m-am gandit sa va prezint arta contemporana bisericeasca,o arta actualizata pana la cele mai mici tipare,dar care nu se departeaza catusi de putin de canoanele trasate de Dionisie de Fourma,cel ce a stabilit normele crestine aplicate picturii icoanelor.
Artistul este un pictor polonez,un zugrav si iconar-Jerzy Nowosielski -nume greu de pronuntat,dar greu de uitat dupa ce ii vezi catapetesmele.



Interiorul altarului

Pentru astazi,caci am de gand sa va mai arat din arta lui ,m-am oprit la pictura unei biserici ukraineene,nu neaparat ca este pictata de el,ci tocmai datorita faptului ca nu va fi vizitata niciodata.Motivul????Pai tocmai aici este......
Biserica se afla in Lourdes,unde se afla catedrala Maicii Domnului.Cine nu a auzit de "minunile" ce le "face" aici icoana Maicii Domnului,sau de "aparitiile" insasi ale Fecioarei,indelung mediatizate.
Pai cine sa mai mearga sa vada pictura lui Jerzy Nowosielski in biserica ukraineana?
Si atunci m-am gandit sa prezint eu biserica,profitand de peroratiile domnisoarei la blogul meu despre concertul sustinut la Bucuresti de cealalta doamna-Gaga.
Deoarece pictorul este polonez si am in lista prietenilor multi artisti polonezi va rog sa imi permiteti sa intercalez si cateva comentarii in limba poloneza.



Maria Magdalena-a se vedea vasul cu ulei,ulei cu care a fost uns Iisus pe picioare

Tak naprawdę więcej przeżyć duchowych dało mi inne miejsce w tym miasteczku - raczej nie odwiedzane przez pielgrzymów. Będąc na terenie sanktuarium wystarczy spojrzeć w górę (w kierunku północnym), by spostrzec złote kopuły. To ukraińska cerkiew greckokatolicka, w której polichromię w 1984 r. wykonał jeden z najlepszych polskich malarzy - niedawno zmarły Jerzy Nowosielski. Warto się tam wybrać - to tylko jakieś 10 minut spacerkiem od Sanktuarium Maryjnego.



Maria Egipteanca


Biserica nu este prea departe de catedrala renumita,circa 10 minute de mers pe jos de la Sanctuar.Merita vizitata macar pentru cupolele sale de aur,indelung mestesugite,dar mai ales pentru linistea spirituala ce ti-o confera acest mare pictor polonez-Jerzy Nowosielski.Eu spun ca aici veti avea mai multa experienta spirituala decat in Sanctuarul de la Loudres asteptand aparitiile Fecioarei.Aici ,in aceasta biserica ,SIMTITI PREZENTA FECIOAREI prin pictura,pictura ce va invita la introspectie si pietate.



Cei trei magi care dupa unii erau cinci-mare stiinta a picturiisi a cunoasterii religioase-a pictat cinci dar ingrupuri de trei,pentru a fi echidistant

Sama cerkiew jest bardzo mała - to w zasadzie kaplica, połączona z co najmniej dwukrotnie większym domem parafialnym. Wewnątrz ikony: ciemne twarze na niebieskim tle, które zachęcają do kontemplacji. Emanują z nich powaga i skupienie, nabożne sacrum, które nie tak łatwo znaleźć w pobliskim Sanktuarium.

Biserica în sine este foarte mica - este practic o capelă, raportata la casa parohială care este de cel putin doua ori mai mare.Asta este situatia,in biserica slujeste Domnul,care este unul singur,afara slujesc preotii care sunt milioane.



Nasterea lui Iisus

În interior-o icoana,in fapt totul este unitar,formand o imagine de intreg: fețele întunecate pe un fond albastru care încurajează contemplarea. Ele emana gravitatea și focalizarea devoționalul sacru, care nu este atât de ușor de găsit într-un altar din apropiere.
Intreaga conceptie a picturii,prin simetria culorii,prin perpetuarea ei neintrerupta de abundenta coloristica te duce ca finalitate de a vedea intregul ca o singura icoana-BISERICA.
Pictorul alege maiestuos culoarea,fondul este acelasi,iar corpurile Sfintilor practic sunt pictate cu aceleasi culori,astfel incat sa nu existe o disonanta intre registrele picturale,intre diversele scene biblice pictate.
Este o pictura novatoare,tine cont de toate descoperirile moderne in materie de umbra,tus,gross,duct sau linie ce creaza ideea de perspectiva,DAR TOTUSI RESPECTA CANOANELE BIZANTINE.



Fecioara Maria in chip Oranta

Cum reuseste?Ei bine va ramne un mister ,pe care artisti plastici il vor dezbate,caci pictorul a trecut de curand la Domnul.
Jerzy Nowosielski,pictorul acestei maretii,este cunoscut in special pentru zecile de tample,catapetesme,pictate si construite de el.Ca o ironie a sortii in acesta biserica tocmai catapeteasma nu este pictata de el,ci intreg ansamblul.

Jedyny "zgrzyt" w tym harmonijnym wnętrzu to nieco tandetny ikonostas - wielka szkoda, że nie został on wykonany także przez Nowosielskiego, który jak nikt potrafił stworzyć piękne, harmonijne wnętrze sakralne, także pod względem architektonicznym (jak to uczynił np. w cerkwi w Białym Borze).



Increstinarea poporului ukrainean de catre tarul Vladimir.

Cand iesi din biserica te orbeste lumina si coloritul naturii,parca pierzi ceva,ai impresia palpabila ca ai parasit raiul si esti,firesc,cotidian,pe pamant.
Pictorul creaza sacrul printr-o stiinta novatoare,el picteaza acelasi fundal color,aici albastrul,ca mai apoi si in cazul Sfintilor prezenti in scenele biblice ,sa recurca la un numar redus de culori,astfel creand un spatiu unitar,o lume noua,in adevaratul sens al cuvantului.Ai senzatia clara ca ai parasit pamantul si esti intr-o dimensiune noua,ce te inconjoara,te mangaie,un spatiu ,care desi nou,iti este extrem de familiar,dar cumva in particular,te individualizeaza,te face sa te simti in fata unei experiente ce te asteapta sa o traiesti.O experienta mistica.
Si va asigur ca doar am inchis ochii si v-am prezentat ce am trait,fara a folosi cuvinte mestesugite sau figuri de stil.Pur si simplu este traire,departe de ceeace iti ofera mult mediatizatele"Aparitii ale Fecioarei de la Loudres".



Iisus Pantocrator in chip de taran ukrainean ,port popular


Si se afla doar la 15 minute de mers pe jos de la Catedrala.Deci daca va aflati in zona,nu ocoliti aceasta biserica ukraineana.
Poate am facut greseli de scriere,nu vreau sa ma intorc asupra textului,a fost o experienta numai retrairea acelui moment in timp ce il descriam pentru voi.
Astazi am vrut sa deschid o fila spre acest pictor,maine vreau sa va prezint ,poate cea mai spectaculoasa constructie poloneza a unei biserici ortodoxe,unde arhitect si pictor este cel prezentat astazi.



Desi numele biserici,sau localitatii,Białym Borze,nu va spune nimic,va asigur ca este un lacas de cult pur ortodox,dar putin construit altfel,modern,dar ,la fel ca si pictura,respectand sacralitatea bizantinului.

ARHIVA BLOG

BIBLIA ORTODOXĂ