Intampinarea Domnului este praznuita la 40 de zile de la
nasterea lui Hristos, pe 2 februarie. Mantuitorul este dus la Templu din
Ierusalim, de Fecioara Maria si dreptul Iosif, pentru implinirea Legii,
care prevedea ca orice intai nascut de parte barbateasca sa fie
inchinat lui Dumnezeu in a 40 a zi de la nastere, in amintirea pruncilor
israeliti salvati de la moarte, prin sangele mielului pascal (Iesirea
11 si 13).
In acest moment se facea si curatirea mamei, prin aducere de
jertfa a unui miel ca ardere-de-tot si a unui porumbel ca jertfa pentru
pacat, in cazul familiilor bogate sau a doi porumbei - unul pentru
ardere-de-tot si altul jertfa pentru pacat, in cazul celor saraci.
Amintim ca timp de 40 de zile dupa nastere, femeia era considerata a fi
necurata. Numai dupa sase saptamani de la nastere, ea putea intra in
templu cu noul nascut. Desi Fecioara Maria se invrednicise sa-L nasca pe
Fiul lui Dumnezeu intrupat, ea nu avea nevoie de purificarea rituala.
Dar din smerenie, se supune acestor randuieli, dupa cum o va face si
Hristos.
In Templu au fost intampinati de batranul Simeon si de prorocita Ana.
De ce Simeon si Ana? Pentru ca dupa traditia bisericeasca,
Simeon facea parte din cele 70 de persoane care au tradus Pentateuhul
din limba ebraica in greaca, pentru biblioteca regelui Ptolemeu al
II-lea al Egiptului. Ajuns la textul "Iata Fecioara va lua in pantece si
va naste fiu" (Isaia VII, 14), traduce cuvantul "Fecioara" prin
"femeie", caci era de neinteles ca o fecioara sa nasca. Pentru aceasta
neintelegere, Dumnezeu i-a fagaduit ca nu va muri pana nu-L va vedea pe
Cel nascut din Fecioara Maria. Este prezenta si prorocita Ana, pentru ca
ea era o prorocita cultica, avea menirea sa adreseze mesajul din partea
lui Dumnezeu celor care veneau la templu.
Dreptul Simeon Il ia in brate pe Mantuitorul rostind rugaciunea:
"Acum, slobozeste pe robul Tau, Stapane, dupa cuvantul Tau, in pace, ca
vazura ochii mei mantuirea Ta, pe care ai gatit-o inaintea fetii
tuturor popoarelor; lumina spre descoperirea neamurilor si slava
poporului Tau, Israel" (Luca 2, 29-32). Aceasta rugaciune este citita de
fiecare data la slujba Vecerniei.
Tinand seama ca in Biserica Ortodoxa accentul acestei sarbatori
cade pe Hristos, aceasta sarbatoare este numita Intampinarea Domnului,
in vreme ce la catolici pe primul plan sta Fecioara Maria, iar
sarbatoarea poarta denumirea de Curatirea Sfintei Marii.
ÎNTÂMPINAREA DOMNULUI
După vechiul obicei cum legea lui Moise spune
Poruncind către evrei, ca la templu să se-adune
Cu ofrande să cinstească într-a patruzecea zi
Prunc de parte bărbătească ce pe lume ar veni
Maica Domnului Maria sa cinsteasca-n sărbătoare
Intră-n templu cu Mesia Pruncu-I spre Purificare
Să-l aduca-n lăcaş Sfânt, Ea Fecioară Preacurată
Legea Vieţii pe pământ spre-a o face respectată
Cu Smerenie supusă Fiu şi-a dus spre Curăţire
Prin ofranda cea adusă spre a Cerului cinstire
Fiind Maica Preacurată, ce-A Născut Mântuitorul
Doar spre Legea respectată, spre a-şi îndemna Popoul
Ea Izvor de Curăţire fără de întinăciune
Dintr-a Cerului menire fără nici o stricăciune
Nu avea vreo trebuinţa ca om spre purificare
Doar spre-A întări credinţa, şi-a poruncii respectare
Simeon cel plin de Har aşa cum s-a Prorocit
Că va fi să aibă -n Dar, să-şi întâmpine Venit
Pe Mesia cel promis văzându-I Cereasca faţă
Spre Templu fiind trimis, cât era încă în viaţă
Şi venit păşind pornirea ce-o avea dată de sus
Ca să-şi vadă împlinirea cum din ceruri i s-a spus
Ieşind spre intâmpinarea, lui Iosif şi lui Maria
Săvârşind Purificarea, Aşteptatului Mesia
Mare i-a fost fericirea când în braţe-i Prunc ţinând
L-A luat rostind grăirea, ce-o avea de mult în gând
Slobozeşte-ţi robul Doamne..! Ce-ntr'a lui nevrednicie
În târziul vieţii toamne, i-a-I dat marea bucurie
Dar şi Prorociţa Ana, văduva de-acum bătrână
Aducându-şi ne prihana, spusă-n vorbe să rămână
Lauda cu vocea-i tare să audă omenirea
Că-I venit, Acela care.. ne aduce Mântuirea
Şi noi, azi cu mic cu mare , bucuria s-o simţim...!
Ieşind în întâmpinare, Lui Isus să-I mulţumim
Către voi lăsându-mi gândul, vă chem intru' împlinire
Prin îndemnul şi cuvântul, plin de Pace şi Iubire...!
Slava Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh!.. - Amin -
Cu drag către Voi:
ANDREI BOTOŞANU
Primele mentiuni documentare despre Intampinarea Domnului le
avem din jurnalul pelerinei Egeria. Aceasta marturiseste ca a luat parte
intre anii 382-384 la sarbatorirea acestui praznic in Ierusalim. Facem
mentiunea ca in timpul calatoriei sale, Nasterea Domnului se sarbatorea
pe 6 ianuarie, odata cu Botezul Domnului. Astfel, Intampinarea Domnului
in vremea pelerinajului facut de Egeria, era sarbatorita pe 14
februarie.
Potrivit istoricilor, sarbatoarea Intampinarii Domnului s-ar fi
generalizat in Rasarit incepand cu anul 534, cand imparatul Justinian a
schimbat data sarbatorii de la 14 februarie la 2 februarie.
Intampinarea Domnului - date istorice
http://ro.netlog.com/go/explore/videos/videoid=...- un foarte frumos film realizat de mine
Mai multe foto,unele deosebit de rare,le gasiti aici;
http://ro.netlog.com/artasireligie/photo/setid=...-
Nota:-Am preferatt sa va arat icoane si tablouri din lumea
intreaga nu numai arta bizanta,considerand ca pe aceasta o aveti
familiara.Asa se face ca in album sunt icoane din
China,Syria,Egypt,Etiopia,America,Canada,Hawai,Aus- tralia,Africa de
sud,dar si tablouri celebre ale unui Giotto,Rembrandt,Fra Angelo...etc