Biserica Ortodoxă deţine cele şapte Taine prin care Harul lui Dumnezeu
lucrează spre sfinţirea omului. Insă pe lângă cele şapte Sfinte Taine
(Botezul, Mirungerea, Spovedania, Împărtăşania, Maslul, Cununia şi
Hirotonia) mai există şi alte slujbe de sfinţire a omului şi a
diferitelor obiecte sau lucruri, numite ierurgii. De aceste sfinte
slujbe poate beneficia orice creştin ortodox. Şi ele sunt foarte
necesare pentru întărirea credinţei şi pentru simţirea Harului Duhului
Sfânt.
Lucrurile sfinţite de care trebuie să se folosească şi să se împărtăşească fiecare credincios sunt următoarele:
a)
AGHIASMA (apă sfinţită);
b)
ANAFURA (pâine sfinţită);
c)
ULEI SFINŢIT (de la Sf. Maslu sau de la Litie);
d)
ICOANE, CRUCI, TROIŢE
(de asemenea toate aceste obiecte sfinţite au un mare rol în sfinţirea
omului şi a locului în care stă omul). Toate aceste sfinţiri se fac de
către preot cu harul care este în el prin invocarea Duhului Sfânt ca să
vină şi să sfinţească acele lucruri sau obiecte.
Duhul Sfânt este a treia persoană a Sfintei Treimi care sfinţeşte totul
în Biserică, în creaţie, în familie, în persoana umană, atunci când este
chemat (invocat) din toată inima. Duhul Sfânt este prin excelenţă
SFINŢITORUL cel care sfinţeşte totul şi toate.
Personal fiecărui credincios îi este recomandabil ca să aibă în casa sa o
cameră sau un colţ într-o cameră unde să aibă toate aceste lucruri
sfinţite: icoane, cruci, agheasmă, anafură, ulei sfinţit, şi să se
împărtăşească de ele cu evlavie şi cu curăţenie. Oamenii maturi să le
consume numai atunci când sunt curaţi, iar copiii în fiecare dimineaţă
după ce s-au spălat pe faţă şi înainte de a mânca.
a) AGHIASMA ( apa sfinţită) Aghiasma este de două
feluri: agheasmă mare şi aghiasma mică. Ambele feluri de aghiasma este
recomandabil să le avem în sticle diferite cu etichete pe ele pentru a
nu fi confundate.
AGHIASMA MARE se face numai o singură dată pe an la Bobotează. Se
consumă 7 zile de pe 6 până pe 13 ianuarie, în fiecare zi dimineaţa pe
nemâncate. După aceea în tot cursul anului se foloseşte numai dacă s-a
postit (nu s-a mâncat nimic) până la orele 16, 17 după-amiaza, de obicei
când se ţine post negru vinerea sau când socoteşte fiecare personal.
Cu această aghiasma mare se poate stropi prin casă, prin gospodărie,
prin maşină, la birou, etc, având puteri foarte mari de alungare a
diavolului.
AGHIASMA MICĂ se face în fiecare zi cu excepţia intervalului de timp 6-12 ianuarie, când se face aghiasma mare.
Aghiasma mică de asemenea, se ţine într-o sticlă la un loc curat şi se
ia în fiecare dimineaţă pe nemâncate, dacă nu am consumat nimic după
orele 24 de la miezul nopţii.
Se mai poate stropi cu ea prin casă, hainele, maşina, gospodăria,
biroul, etc. Odată sfinţită, aghiasma deţine Harului Duhului Sfânt. Deci
nu este numai o apă simplă ci are o încărcătură spirituală deosebită,
Din cauza aceasta cel ce o ia cu evlavie şi se împărtăşeşte de ea, se
împărtăşeşte de Harul Duhului Sfânt. Aghiasma curăţă, luminează şi
întăreşte sufletul omului. De foarte multe ori are puteri miraculoase
asupra celui ce o ia cu multă credinţă şi izgoneşte diavolii.
b) ANAFURA (pâinea sfinţită) Un alt element sfinţitor
de care ne putem împărtăşi zilnic este sfânta anafura, acea pâine
sfinţită în timpul Sfintei Liturghii care s-a atins de Sfânta
împărtăşanie de către preot în timpul Axionului. Ea are puteri harice
deosebite, deoarece a fost atinsă de Trupul şi Sângele Domnului. Această
anafura se ia de către credincios duminica când merge la biserică
într-o hârtie curată sau într-un vas, se usucă pentru a evita riscul să
nu se mucezească şi după aceea să se strice.
Pentru că a fost atinsă de Sfânta împărtăşanie se consumă dimineaţa înainte de aghiasma. Deci rânduiala este în felul următor:
In fiecare zi creştinul ia o mică bucăţică de anafura după aceea câteva
înghiţituri de aghiasma (de preferat de trei ori în numele Sfintei
Treimi), iar după ce a consumat acestea se unge cu ulei sfinţit pe
frunte, făcând semnul sfintei cruci cu un beţişor.
După ce s-a împăcat cu Dumnezeu prin câteva rugăciuni ce le-a făcut în
gând, şi s-a împărtăşit de Harul Duhului Sfânt prin aceste elemente
sfinţite, în sfârşit îşi ia crucea zilei ce a venit de dimineaţă cu
binecuvântarea lui Dumnezeu şi astfel mult spor va avea şi va fi ferit
de multe curse ale celui viclean în acea zi.
c) ULEIUL SFINŢIT După cum aminteam mai sus, un alt
element sfinţit de care ne mai putem împărtăşi zilnic este uleiul
sfinţit sau mirul curat i se mai spune, nefăcând confuzia cu Sfântul şi
Marele Mir cel cu care suntem unşi numai odată în viaţă la Botez. Uleiul
sfinţit este de două feluri: cel care se face la Sf. Maslu şi cel care
se face la Litie, atunci când serbăm un sfânt mai mare cu cruce roşie în
calendar.
Uleiul de la Taina Sf. Maslu are mare putere sfinţitoare şi tămăduitoare
asupra omului care-l ia cu credinţă. Acest ulei nu se resfinţeşte ci se
pune într-o sticlă cu uleiuri de la cât mai multe Sf. Masluri (7-9-12
sau chiar 40 de Sf. Masluri). Deci nu se mai aduce încă o dată acelaşi
ulei care s-a sfinţit la biserică. De asemenea acest ulei nu se pune la
candelă şi nu se dă la animale. Este o greşeală dacă se face acest
lucru. El se sfinţeşte pentru oameni şi oamenii trebuie să-l folosească.
Candela nu are nevoie de uleiul sfinţit pentru oameni ci are nevoie de
ulei simplu care se sfinţeşte arzând acolo; iar pentru animale nici nu
mai vorbim. Este chiar o profanare când se face aşa. Spun acest lucru
deoarece sunt fel de fel de zvonuri care mai de care mai colorate.
Cu uleiul de la Litie de asemenea se miruieşte pe frunte cu el. Uleiul
de la Sf. Maslu se mai poate administra în felul următor mai ales pentru
cei bolnavi: oricine se poate unge pe frunte cu el făcând semnul
sfintei cruci cu degetul sau cu un beţişor. Se mai poate unge rana celui
bolnav, tot aşa făcând semnul sfintei cruci pe ea. Se mai pot lua
dimineaţa pe nemâncate câteva picături, înghiţite sau puse pe o bucăţică
de anafură: Iarăşi se mai poate administra la cel bolnav sau la cel cu
duhuri necurate în mâncare. Se pun în farfuria celui care mănâncă câteva
picături, iar după ce mănâncă se spală farfuria singură şi se aruncă
apa la o floare sau la un loc curat din grădină. Nu se aruncă la
chiuvetă, la canalizare sau la animale.
Mai există în Biserica ortodoxă încă două feluri de ulei sfinţit, unul
este cel care se face la botez şi se pune în apa din cristelniţă şi se
unge copilul cu el la toate încheieturile, iar cel de-al doilea fel de
ulei sfinţit este cel de la sfinţirea casei, când se ung toţi pereţii
casei la toate punctele cardinale având semnificaţie biblică de
binecuvântare a casei unde locuim.
Pentru animale există rugăciuni de sfinţire a cerealelor sau a sării,
care se dă animalelor, spre alungarea duhurilor necurate, care se
încuibează în gospodării din cauza răufăcătorilor care trimit duhuri
rele inclusiv asupra animalelor. Deci este exclusă folosirea uleiului
sau a făinii de la Taina Sfântului Maslu pentru animale.
Atât cu uleiul sfinţit de la Sf. Maslu care este pus într-o sticlă
separat cât şi cu uleiul de la Litie, creştinul se poate mirui pe frunte
în semnul sfintei cruci în fiecare zi sau se poate administra intern.
De asemenea, noi creştinii ortodocşi ne mai putem împărtăşi de uleiuri
sfinţite direct de la Harul lui Dumnezeu fără intervenţia preotului, de
la candela icoanelor făcătoare de minuni sau de la candela ce arde la
sfintele moaşte.
Aici parcă harul sfinţitor la care sunt aprinse candelele este prezent
în acel ulei care poate fi miraculos, de cele mai multe ori, la mulţi
credincioşi care-1 iau cu multă credinţă, evlavie şi închinăciune, la
acei sfinţi. Acest fel de ulei se poate administra ca şi celelalte
dinainte despre care am vorbit, însă aici ne imaginăm prezenţa personală
a sfântului de la care am luat uleiul şi-l simţim în rugăciunea
noastră.
d) CRUCI. ICOANE. TROIŢE Casa creştinului fără cel mai
important simbol al său - Sfânta Cruce -poate avea multe lipsuri şi
poate fi privată de prezenţa Harului Duhului Sfânt. De aceea se
recomandă ca fiecare casă şi chiar fiecare cameră să aibă pe perete o
sfântă cruce şi o icoană. Aceste obiecte sfinţite pe lângă încărcătura
harică pe care o deţin reprezintă şi pe cei care sunt pictaţi:
Mântuitorul Iisus Hristos, Maica Domnului sau diferiţi sfinţi. Sfântul
care este pictat pe acea icoană este prezent în icoană după ce s-a
sfinţit, prin energiile necreate ale Duhului Sfânt. Deci Duhul Sfânt
este prezent în casă şi o protejează. Cei care nu au icoane în casă nu
au o asemenea protecţie şi o asemenea prezenţă.
Chiar şi o iconiţă purtată la tine sau o cruciuliţă sfinţită te ajută în
multe împrejurări ale vieţii. S-au întâlnit cazuri când o iconiţă
sfinţită la maşină şi o rugăciune rostită de şofer înainte de a se urca
în maşină l-au ferit de un mare accident, după câţiva kilometri de mers.
O casă ce avea multe icoane în ea a fost salvată de la un incendiu,
pentru că prezenţa sfinţilor din icoane nu a îngăduit acest lucru şi a
protejat casa. Reversul acestor lucruri protectoare este din păcate
prezenţa în multe case ale creştinilor din ziua de azi a diferitelor
tablouri cu nuduri sau pornografii ce provoacă plecarea Duhului Sfânt
din acea casă şi lipsa de oricare protecţie harică din ea. Nefiind Duhul
Sfânt în acea casă, este prezent opusul lui, adică spiritul rău al
diavolului şi al îngerilor lui.
De asemenea troiţele de la intersecţii de drumuri îşi au rostul lor.
Spiritele rele fug din acel loc şi din acea zonă. Preotul când sfinţeşte
troiţa se roagă astfel: „...Trimite acum harul Preasfântului Tău Duh
peste acest semn al crucii şi-1 binecuvântează, îl sfinţeşte şi-i dă lui
ca să fie semn înfricoşător şi tare asupra tuturor vrăjmaşilor văzuţi
şi nevăzuţi... şi tuturor celor ce se vor închina Ţie înaintea semnului
acestuia şi rugăciuni vor aduce, să le fii milostiv ascultător şi
îndurat împlinitor al tuturor cererilor celor către mântuire..."
(Moliftelnicul; Rânduiala sfinţirii crucii şi troiţei).
Când treci pe lângă o troiţă şi te închini înaintea ei parcă simţi că te
apropie ceva de ea, parcă o energie te atrage, îţi dă mângâiere,
linişte. Cam cu măsura credinţei pe care o ai faţă de Sfânta Cruce şi
Cel Răstignit pe ea, cu aceeaşi ţi se răspunde. Punând mult suflet şi
credinţă primeşti mângâieri şi satisfacţii pe măsură. Aici nu se mai
poate păcăli nimeni, nu mai poate vicleni nimeni.
Dacă noi creştinii ortodocşi avem aceste comori inestimabile şi nu le
conştientizăm, nu ştim să „profităm" sau să „uzăm" de ele este dureros.
Unii vor spune că nu contează mult aceste lucruri la întărirea credinţei
sau la mântuire. Dar să nu uităm că de la lucrurile mici pornesc cele
mari, sau dacă nu le înfăptuim pe cele mici, pe cele mari nu numai că nu
le vom putea înfăptui, dar nici nu le vom putea cunoaşte.
Cunoaşterea lui Dumnezeu este infinită, evolutivă şi progresivă, dacă nu
ai un punct de pornire de jos nu poate fi o susţinere obiectivă şi
reală ci numai una imaginară şi ireală. I-L rog pe Bunul Dumnezeu să ne
lumineze spre tot lucrul bun şi folositor.