Aghiasma
Mare, adica apa Sfintita de la Boboteaza, are, intr-o masura cu mult
mai mare, puterea sfintitoare si tamaduitoare, precum si darurile
minunate, pe care am spus ca le are Aghiasma mica. De aceea, ea se
pastreaza nestricata vreme indelungata, ramane tot asa de proaspata, de
curata si placuta la gust ca si cand ar fi atunci scoasa din izvor.
O parte din ea se pastreaza in biserica,
intr-un vas anume, numit si aghiasmatar, si e folosita de preot la o
multime de slujbe (ierurgii). Cu aceasta apa sfintita se stropesc
persoanele si lucrurile care trebuie exorcizate, curatite sau sfintite.
Se intrebuinteaza, de pilda: la botezul
copiilor, la rugaciunea pentru durerea de cap, la randuiala de curatire a
fantanii spurcate, la binecuvantarea inceperii semanaturilor, la vasul
cel spurcat, la Tarinele (holdele), viile si gradinile bantuite de
lacuste si gandaci, la Sfintirea crucii si a troitei, a clopotului, a
vaselor si vesmintelor bisericesti s.a.
Aghiasma Mare se foloseste de asemenea la Sfintirea bisericii si a antimiselor, a Sfantului Mir si a altora.
Fiecare crestin sau fiecare casa trebuie sa ia din Aghiazma de la Boboteaza si sa o pastreze intr-un vas curat si la loc de cinste. Se gusta dintr-insa pe nemancate si cu multa cuviinta in zilele de ajunare si de post, sau in zilele de sarbatori mari, dupa ce venim de la biserica, mai ales cand nu ne impartasim.
Fiecare crestin sau fiecare casa trebuie sa ia din Aghiazma de la Boboteaza si sa o pastreze intr-un vas curat si la loc de cinste. Se gusta dintr-insa pe nemancate si cu multa cuviinta in zilele de ajunare si de post, sau in zilele de sarbatori mari, dupa ce venim de la biserica, mai ales cand nu ne impartasim.
Se obisnuieste ca credinciosii sa bea
din Aghiasma mare timp de 8 (opt) zile in sir, incepand din ajunul
Bobotezei, pana la incheierea praznicului, adica pana la 13 ianuarie.
Dupa aceea, ea se poate lua numai dupa Spovedanie. indeosebi cei opriti
de la impartasire se pot mangaia luand aghiasma si apoi anafora. Cand ne
impartasim, Aghiasma se ia dupa impartasire, fiind mai mica decat
Sfanta impartasanie, iar cand luam numai anafora, Aghiasma se ia inainte
de aceasta, fiind mai mare ca anafora.
Putem stropi cu Aghiasma cea mare casa,
curtea si gradina, vitele si chiar ogoarele si livezile noastre, pentru a
le feri de rele. In caz de boala, putem, de asemenea, sa gustam din ea
cu credinta. Caci apa aceasta, avand intr-insa darul si puterea
dumnezeiasca a Sfantului Duh, a facut adesea multe minuni, insanatosind
bolnavi, tamaduind rani, aparand de rele, de necazuri si de primejdii.