
de Jean-Claude Larchet
(fragmente din Partea a treia – “CUVINTE DE MÂNTUIRE”)
* Fă din rugăciune candelă nestinsă a inimii tale, şi
untdelemnul ei pururea să-l picuri, măcar cât picătura de puţin.
Veghează ca fecioarele înţelepte, nu dormi ca cele nebune, ca să nu te
afle clipa morţii negătit.
* Ţine candela inimii pururi aprinsă. De se stinge, iute s-o
aprindem din nou. Şi se stinge de păcătuim. Dar căindu-ne, să ne luminăm
iarăşi cu ea. Iar candela nu-i alta decît rugăciunea.
* Nu fă din rugăciune roaba bunului tău plac. Nu spune
nebuneşte: N-am nici un chef să mă rog. E o ocară adusă lui Dumnezeu, şi
adevărată hulă. Rugăciunea să-ţi fie ţie lege necălcată. E vorba aici
de viaţă şi de moarte. Că nu respiri după cum ţi-e voia, nu cauţi
pricini şi prilej ca să respiri. Nu întrebi: La ce bun să respir, de ce
respir eu, oare? Atâta ştii: mor de nu respir. Aşa-i şi rugăciunea; nu
sta să te tocmeşti. Spune: Asta-i porunca, şi cu asta basta. Pune-ţi
canon de rugăciune şi ţine-te neabătut de el.
* La deşteptare, sari la rugăciune cum sare călăreţul în şa,
neprivind înapoi şi negândind la ce-o să fie mâine, şi aţine-te aşa
măcar o clipă. Iar seara, tot aşa, măcar o clipă, fă-ţi socoteala zilei
ce-a trecut şi plânge-ţi greşelile, cerând iertare de la Dumnezeu.
* Nu socoti nebuneşte că rugăciunea cere anume timp şi loc.
Roagă-te în toată vremea şi în tot locul. Şi ce nu poţi face cu plecarea
genunchilor, fă cu plecarea duhului, stând ca în faţa lui Dumnezeu.
* Nu-i de ajuns să te rogi dimineaţa şi seara. Că nici plămânii nu ţi-i umpli cu aer numai de două ori pe zi.
* De nu poţi să te rogi lucrând, lucrează măcar cu duhul rugăciunii.
* De nu poţi însoţi necontenit lucrul tău cu rugăciunea, fă
rugăciune măcar la început şi la sfârşit. Şi strecoar-o în toată clipa
de răgaz.
* De-ţi vine la vremea rugăciunii silă, lene, vlăguire, cunoaşte
că-s de la draci, şi o veche ispită. Căieşte-te şi roagă-L pe Domnul să
te ierte pentru neputinţa ta.
* Iarăşi, de-ţi fuge mintea şi nu mai ştii ce spui la rugăciune,
nu te lăsa de ea. Nu-i fă dracului pe plac. Vezi-ţi de rugăciune, că
spune în Pateric: „de nu pricepi cuvântul, îl pricepe dracul şi se
teme”. Fără osteneală nu e rugăciune.
* Nu trecem dincolo de chipul văzut al lucrurilor şi al
făpturilor, şi nici pe noi nu ne cunoaştem cu adevărat, pentru că nu ne
rugăm pe cât s-ar cuveni. Numai rugăciunea descuie taina fiinţei
noastre. În rugăciune prinde-le pe toate, nimic să nu rămână în afara
ei. Nu pune rugăciunea într-o parte, şi toate celelalte ale vieţii tale
într-altă parte. Sădeşte rugăciunea în tot ce faci şi pe toate fă-le
rugăciune.
* Sileşte-te la rugăciune şi la citirea Scripturii, şi nu după
pofta ta, ci după nesmintită rânduială fă-le sfânt şi bun obicei. Că
trupul boleşte şi moare pentru lipsa hranei, iar sufletul, pentru lipsa
rugăciunii. Că asta-i hrana lui.
* Sufletul tău, când ţi se arată curat şi paşnic, să ştii că e
asemeni unui luciu înşelător de apă, clară la vedere, dar plină de mâl
şi murdărie în străfundul ei. Aşează-te la rugăciune, şi-ai să vezi
îndată cum, ca dintr-o apă răscolită, îi iese la iveală toată necurăţia.
Să nu te tulburi, şi mai mult să te rogi, şi ai să te speli de toată
întinăciunea.
* De se abat asupra ta cugetele rele ca un roi de muşte, nu te tulbura, ci vezi-ţi cu tărie de rugăciunea ta.
* Pentru tot gândul rău pe care-l ai, căieşte-te pe dată şi roagă-L pe Domnul să te ierte.
* Nu te lăsa de rugăciune chiar de ţi-e sufletul trândav şi
scârbit. Şi chiar de-ţi pare că te rogi cu vorbe străine şi de
neânţeles, rămâi la rugăciune. Că dracii le înţeleg şi se îndepărtează.
* Stăruie bărbăteşte în rugăciune, în duh de căinţă. Rabdă până
la capăt, cum au răbdat mucenicii. E şi asta o cruce pe care o ai de
dus.
* Dacă, din mila lui Dumnezeu, rugăciunea curge de la sine, şi
ţi-e uşor s-o faci, şi sufletul ţi-e plin de bucurie, unde e vrednicia
ta? La greu se arată cât eşti de puternic şi cât de drag ţi-e Dumnezeu.
* Mereu e în rugăciune o parte de trudă omenească. Şi la început
e plugărie plină de osteneală. Dar vine apoi harul şi-o face uşoară.
* Uşurinţa la rugăciune
semeţeşte. Vezi să n-ajungi ca
omul din Evanghelie, căruia stăpânul îi iartă datoria, iar el,
neiertător, îşi strânge datornicii de gât.
* Nu căuta dulceaţa şi bucuria
rugăciunii. De n-ai parte de ele, nu te întrista; vezi-ţi
de rugăciune, şi n-aştepta mângâieri. Pe Dumnezeu să-L cauţi, nu
desfătarea ta.
* Lucrarea rugăciunii cere îndelungă-răbdare. Mângâierea harului
e darul lui Dumnezeu, nu rodul ostenelii noastre, şi toată bogăţia de
la Domnul, s-o adunăm în Domnul şi pentru Domnul, iar nu pentru noi. Iar
dacă harul nu vine, să nu deznădăjduim, ci cu răbdarea să trecem pustia
părăsirii.
* În vremea rugăciunii vin asupra noastră atâtea ispite, că ni
se pare că avem mai multă pace şi linişte când nu ne rugăm! E o veche şi
bine-ştiută viclenie a dracului, care ne-aduce gândul că ne merge rău
fiindcă ne rugăm, şi de nu ne vom mai ruga, ne va fi mult mai bine.
Slavă lui Dumnezeu că dracul nu-i prea mintos, si-i sărac în momeli!
* Când nu te rogi, sufletul se vede limpede ca un lac. Dar un
lac plin de mâl, care îndată ce-i răscolit se tulbură. Aşa rugăciunea
răscoleşte sufletul şi scoate la iveală relele de care-i ispitit. De
stăruim într-însa cu răbdare, ispitele se risipesc şi încet-încet vom
stârpi cugetele rele care răsar în noi. De unde vin aceste ispite? De la
draci. Dacă vin de la draci, cum poate rugăciunea să ne curăţească, de
vreme ce izvorul lor e în afara noastră? Nu vom fi pururi războiţi de
draci? Cu adevărat, ispitele vor dăinui, dar nu în suflet, ci în afara
lui. În sufletul curăţit prin rugăciune nu-şi mai află hrana răutăţii
lor şi surghiunite şi vlăguite nu ne mai războiesc ca mai înainte.
„Iscodit-au fărădelegi şi au pierit când le iscodeau, ca să pătrundă
înlăuntrul omului şi în adâncimea inimii lui” (Ps. 63, 6-7).
* Nu fi de cremene la rugăciune. Că cere cucernicie, nu voinţă
tare, cum socotesc yoghinii, de pildă. Nu-i nicidecum o faptă a voii
tale.
* Ziarele ne pun în faţa ochilor o lume bântuită de chin şi
suferinţă. Cum să nu-ţi fie milă şi să nu te rogi pentru întreaga lume?
* Nu poate fi obştească rugăciunea lui Iisus. Că nu-s două inimi
să bată la fel. Iar rugăciunea e lucrare slobodă a omului slobod să se
roage după cum voieşte, şi mai ales să tacă când simţirea sufletului îi
vesteşte venirea harului. Cum spune unul dintre sfinţi [Serafim de
Sarov, n.n.]: „Pentru ce să mai strigi după Domnul, când El a şi
venit?”.
* Fără smerenie, rugăciunea lui Iisus e pierzare curată.
* Ia seama cu ce inimă te rogi. Rugăciunea cere o inimă căită.
N-a venit Domnul să te înveţe meşteşugul rugăciunii, ci să te cheme la
căinţă.
* Lucrarea rugăciunii lui Iisus e întodeauna însoţită la început
de tulburare? De tulburare ne scapă smerenia adâncă şi aşteptarea cu
răbdare a vremii roadelor, care nu cere minuni pe dată… Un pic de
mândrie să fie, şi îndată e mare tulburare. Lucrarea rugăciunii cere
viaţă curată şi nevoinţă duhovnicească. Nu poate sta împreună cu
patimile. Cel ce vine la această
lucrare, dar de păcat nu se desparte, şi mai vârtos e ţinut de mândrie
şi desfrânare, merge la pieire. Unul ca acesta iute îşi poate pierde
minţile.
* Cel mult rugător are de înfruntat ispita înşelării duhovniceşti.