30 septembrie 2014

Acatistul Acoperamantul Maicii Domnului

DOAMNE AJUTA ! DUMNEZEU SA ITI ASCULTE RUGACIUNILE...DRAGA VIZITATOR AL BLOGULUI MEU , SI SA TE BINECUVANTEZE...


Acoperamantul Maicii Domnului

(1 octombrie)

Rugaciunile incepatoare :
In numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh, Amin.

Slava Tie, Dumnezeul nostru, Slava Tie !
Slava Tie, Dumnezeul nostru, Slava Tie !
Slava Tie, Dumnezeul nostru, Slava Tie !

Imparate ceresc, Mangaietorule, Duhul adevarului, Care pretutindenea esti si toate le implinesti, Vistierul bunatatilor si datatorule de viata, vino si Te salasluieste intru noi, si ne curateste pe noi de toata intinaciunea si mantuieste, Bunule, sufletele noastre.

Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fara de moarte, miluieste-ne pe noi !
Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fara de moarte, miluieste-ne pe noi !
Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fara de moarte, miluieste-ne pe noi !

Slava Tatalui si Fiului si Sfantului Duh si acum si pururea si in vecii vecilor. Amin.

Preasfanta Treime, miluieste-ne pe noi. Doamne, curateste pacatele noastre. Stapane, iarta faradelegile noastre. Sfinte, cerceteaza si vindeca neputintele noastre, pentru numele Tau.

Doamne miluieste, Doamne miluieste, Doamne miluieste.

Slava Tatalui si Fiului si Sfantului Duh si acum si pururea si in vecii vecilor. Amin.

Tatal nostru, Care esti in ceruri, sfinteasca-Se numele Tau, vie imparatia Ta, fie voia Ta, precum in cer si pe pamant. Painea noastra cea spre fiinta, da ne-o noua astazi, si ne iarta noua gresalele noastre, precum si noi iertam gresitilor nostri. Si nu ne duce pe noi in ispita, ci ne izbaveste de cel rau.

Pentru rugaciunile Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu, ale Sfintilor Parintilor nostri si ale tuturor Sfintilor, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi. Amin.

Condacul 1
Imparatesei celei alese mai inainte de veci, Imparatesei celei mai inalte decat toata faptura cerului si a pamantului, care a venit oarecand la rugaciune in Biserica din Vlaherne si se ruga pentru cei din intuneric. Acesteia si noi, cu credinta si cu umilinta ii serbam Acoperamantul ei cel luminos. Iar tu, ca ceea ce ai putere nebiruita, izbavste-ne pe noi din toate nevoile, ca sa strigam tie : Bucura-te bucuria noastra, acopera-ne pe noi de tot raul cu cinstitul tau Acoperamant.
Icosul 1
Multimea Arhangelilor si a Ingerilor, cu Inaintemergatorul, cu Teologul si cu soborul tuturor Sfintilor, impreuna cu tine, Imparateasa lor, stand in Biserica din Vlaherne si ascultand rugaciunile tale pentru toata lumea, cu bucurie canta tie :
Bucura-te, bunavointa Tatalui celui mai inainte de veci;
Bucura-te, incapere prea curata a lui Dumnezeu, Fiul celui fara de ani;
Bucura-te, locuinta umbrita de puterea Duhului Sfant;
Bucura-te, mirare neincetata a cetelor ingeresti;
Bucura-te, spaima cea prea grozava a puterilor celor intunecate ale iadului;
Bucura-te, ceea ce esti intampinata in vazduh de Heruvimii cei cu ochi multi;
Bucura-te, ale carei laude le canta Serafimii cei cu cate sase aripi;
Bucura-te, prea bunule acoperamant caruia cu credinta ne inchinam si noi neamul crestinesc;
Bucura-te bucuria noastra, acopera-ne pe noi de tot raul cu cinstitul tau Acoperamant.
Condacul 2
Sfantul Andrei cu Epifanie, vazandu-te in Biserica, in vazduh, rugandu-te lui Dumnezeu pentru crestini, au cunoscut ca tu esti Maica lui Hristos Dumnezeul nostru si cazand la pamant, cu credinta s-au inchinat sfantului tau Acoperamant, cantand : Aliluia !
Icosul 2
Intelegere neinteleasa esti Nascatoare de Dumnezeu Fecioara, intru apararea poporului celui ortodox, pentru aceasta vrajmasii nostri nu se pricep cat de puternica este rugaciunea Maicii lui Dumnezeu, insa noi bine stiind atotputernica ta aparare, cantam catre tine cu umilinta, unele ca acestea :
Bucura-te, cea prea milostiva, mangaietoarea tuturor celor scarbiti si impovarati;
Bucura-te, povatuitoarea neadormita a tuturor celor robiti si rataciti;
Bucura-te, ceea ce cu rugaciunile tale degraba potolesti mania lui Dumnezeu cea cu dreptate pornita asupra noastra;
Bucura-te, ceea ce cu atotputernica amenintarea ta, potolesti patimile noastre cele rele;
Bucura-te, puternica desteptare a constiintelor celor adormite;
Bucura-te, cea prin care iadul suspina si duhurile rautatii tremura;
Bucura-te, prin care se deschid noua credinciosilor portile raiului;
Bucura-te bucuria noastra, acopera-ne pe noi de tot raul cu cinstitul tau Acoperamant.
Condacul 3
Puterea Celui Prea Inalt umbreste pe cei ce cu credinta si cu evlavie scapa la prea puternicul tau Acoperamant, caci numai tie uneia, Preasfanta si Preacurata Maica a lui Dumnezeu, s-a dat de a se implini toate cererile tale. Pentru aceasta credinciosi de toate varstele te slavesc pe tine si pe Fiul tau cantand : Aliluia !
Icosul 3
Avand bogatie de milostivire neimputinata tuturor pana la marginile pamantului le intinzi mana de ajutor, Nascatoare de Dumnezeu Fecioara. Bolnavilor le dai vindecare, celor ce patimesc, alinare, orbilor vedere si tuturor le dai toate, fiecaruia dupa a lor trebuinta. Pentru aceasta cu multumire strigam tie :
Bucura-te, taria nesurpata si ocrotirea tuturor crestinilor;
Bucura-te, cea mai intai infrumusetare a sfintelor lacasuri si altare;
Bucura-te, ingradirea cea sigura a tronurilor imparatesti;
Bucura-te, ajutatoarea neadormita a capeteniilor de orase;
Bucura-te, arhistratega nebiruita a ostilor crestinesti;
Bucura-te, oglinda sfanta a dreptatii pentru judecatorii cei nemitarnici;
Bucura-te, minte desavarsita a invatatorilor;
Bucura-te, binecuvantarea caselor si a familiilor celor evlavioase;
Bucura-te bucuria noastra, acopera-ne pe noi de tot raul cu cinstitul tau Acoperamant.
Condacul 4
Fiind cuprinsi de viforul multor nevoi, Nascatoare de Dumnezeu Fecioara, tu ne ajuta noua. Stand inaintea fetei altarului Domnului si ridicand mainile tale, roaga-te ca Domnul, Imparatul slavei sa caute la nevrednica noastra rugaciune si sa asculte cererile celor ce cheama numele tau cel sfant si canta Fiului tau : Aliluia !
Icosul 4
Auzit-a Domnul Dumnezeu pe Isus al lui Navi rugandu-se si a poruncit soarelui de a stat pana ce s-a razbunat asupra vrajmasilor lui. Aude si acum Domnul Iisus rugaciunile tale, Imparateasa aleasa a Duhului Sfant, pentru aceasta si noi pacatosii, nadajduind la acoperamantul tau, indraznim a canta tie ca Maicii lui Dumnezeu unele ca acestea :
Bucura-te, cea luminata de Soarele cel vesnic care ne lumineaza pe noi cu lumina cea neinserata;
Bucura-te, ceea ce ai luminat tot pamantul cu stralucirea preacuratului tau suflet;
Bucura-te, ceea ce ai veselit toate cerurile prin curatia trupului tau;
Bucura-te, Acoperamantul si pastrarea sfintelor lacasuri ale lui Hristos;
Bucura-te, luminarea si inteleptirea pastorilor celor credinciosi ai bisericii;
Bucura-te, povatuitoarea monahilor si a monahiilor care neincetat slujesc lui Dumnezeu;
Bucura-te, linistea cea netulburata a batranilor celor evlaviosi;
Bucura-te, veselia cea tainica a fecioarelor si a vaduvelor ce traiesc in curatie;
Bucura-te bucuria noastra, acopera-ne pe noi de tot raul cu cinstitul tau Acoperamant.
Condacul 5
Vazatorul de Dumnezeu Moisi luptand oarecand asupra lui Amalic, cand ridica mainile , Israil biruia, iar cand le lasa in jos atunci Amalic invingea, insa, ajutat de cei ce-l sustineau, a biruit pe vrajmasi. Tu insa, Maica a lui Dumnezeu, ridicand mainile tale la rugaciune catre Fiul tau, desi nesustinuta de nimeni, dar totdeauna biruiesti pe vrajmasii crestinilor si esti scut nebiruit noua celor ce-ti cantam : Aliluia !
Icosul 5
Vzandu-te pe tine cetele Sfintilor stand in vazduh in Biserica din Vlaherne, ridicand mainile la rugaciune catre Fiul tau si Dumnezeul nostru, Arhangelii cu Ingerii cantau tie cantare de multumire; deci prin mainile tale cele mai sfinte decat ale lui Moisi intareste-ne si pe noi cei ce cu umilinta cantam tie :
Bucura-te, cea ale carei maini sunt tinute la rugaciune de insasi dragostea si milostivirea ta cea catre noi;
Bucura-te, ca inaintea ta nu pot sa stea vrajmasii nostri vazuti si nevazuti;
Bucura-te, ceea ce izgonesti din sufletul nostru patimile si poftele cele rele si spurcate;
Bucura-te, ceea ce fara de ardere tii pe mainile tale focul cel Dumnezeiesc al lui Hristos si pe noi cei reci ne aprinzi cu el;
Bucura-te, aleasa incununare a celor ce, cu intreaga intelepciune, se lupta impotriva patimilor;
Bucura-te, convorbirea cea de-a pururea cu cei ce se nevoiesc in post si in tacere;
Bucura-te, grabnica ajutatoare a celor obositi de mahnire si de intristare;
Bucura-te bucuria noastra, acopera-ne pe noi de tot raul cu cinstitul tau Acoperamant.
Condacul 6
Propovaduitor al harului tau celui neimputinat si al milelor tale s-a aratat Sfantul Romano, dulce cantatorul, cand in vis a primit de la tine o foaie de hartie spre mancare, prin care, inteleptindu-se, a inceput a canta cu intelepciune intru slava ta si a scris laude Sfintilor, cantand cu credinta : Aliluia !
Icosul 6
Stralucit-ai Fecioara a lui Dumnezeu, din aurora dreptatii, Soarele cel adevarat, luminand pe toti cu intelepciune de la Dumnezeu Fiul tau si aducand la cunostinta adevarului pe cei ce cu credinta canta tie :
Bucura-te, ceea ce ai nascut cu trup pe Hristos, puterea si intelepciunea dumnezeiasca;
Bucura-te, ceea ce ai rusinat intelepciunea cea desarta a lumiii acesteia si pe cei orbiti de dansa ii povatuiesti la calea mantuirii;
Bucura-te, pastrarea dreptei credinte si invatatoarea dogmelor celor ortodoxe;
Bucura-te, ceea ce tai eresurile si ratacirile cele pierzatoare;
Bucura-te, ceea ce stii cele cu anevoie de prevazut, si la vreme le spui celor ce se cuvine;
Bucura-te, ceea ce rusinezi pe cei mincinosi si ghiciturile cele desarte;
Bucura-te, ceea ce in ceasul nedumeririlor, ne pui in minte gandul cel bun;
Bucura-te, ceea ce ne opresti de la deprinderile vatamatoare si de la faptele cele rele;
Bucura-te bucuria noastra, acopera-ne pe noi de tot raul cu cinstitul tau Acoperamant.
Condacul 7
Domnul atotvazatorul indelung-rabdatorul, voind sa arate adancul cel nemarginit al iubirii Sale de oameni, te-a ales pe tine pentru a fi Lui Maica si te-a facut pe tine crestinilor aparatoare nebiruita. Ca dupa judecata lui Dumnezeu, chiar de ar fi cineva vrednic de osanda, totusi prin Acoperamantul tau cel puternic, capata vreme de pocainta si canta tie : Aliluia !
Icosul 7
Minunate a aratat Domnul faptele Sale intru tine, Preacurata Maica Sa, cand s-a aratat prea minunatul Acoperamant in mainile tale, luminand mai mult decat razele soarelui, acoperind pe poporul ce era in Biserica din Vlaherne. Deci, vazand ei acest semn al milostivei tale aparari, cuprinsi de spaima si de bucurie, toti au cantat tie :
Bucura-te, Acoperamantul nefacut de mana, care, ca norul te-ai intins peste toata lumea;
Bucura-te, ceea ce ai tinut pe mainile tale pe Fiul si vesnicul Arhiereu;
Bucura-te, ca prin aceasta ne arati mila si har noua in Biserica cea Ortodoxa;
Bucura-te, stalp de nor care ne acoperi pe noi credinciosii, ferindu-ne de toate ispitele si de smintelile lumesti;
Bucura-te, stalp de foc, care ne arati noua tuturor calea mantuirii, chiar si in mijlocul negurii pacatelor;
Bucura-te, vadita intarire a crestinilor nevoitori;
Bucura-te, inteleptire tainica a robilor lui Dumnezeu, celor tainuiti in mijlocul lumii;
Bucura-te, ceea ce pe mine cel gol de fapte bune nu ma parasesti, ci cu acoperamantul si cu harul tau ma miluiesti;
Bucura-te bucuria noastra, acopera-ne pe noi de tot raul cu cinstitul tau Acoperamant.
Condacul 8
Pre tine ceea ce te-ai aratat din cer in Biserica din Vlaherne, Ingerii te-au cantat, Apostolii te-au preaslavit, soborul ierarhilor si al cuviosilor si ceata sfintelor femei te-au laudat, Inaintemergatorul si cu Teologul s-au inchinat, iar poporul ce era in biserica, cu veselie ti-au cantat : Aliluia !
Icosul 8
Domnul, Cel ce stapaneste toate cele de sus si cele de jos, vazandu-te pe tine Maica Sa, stand in biserica si cu umilinta rugandu-te Lui, a zis : cere, o, Maica mea, ca nu ma voi intoarce despre tine, ci voi indeplini cererile tale si voi milui pe toti care canta tie :
Bucura-te, chivot al Legii in care se pastreaza sfintirea a tot neamul omenesc;
Bucura-te, nastrapa prea sfanta in care, celor flamanzi de dreptate, li se pastreaza painea vietii celei vesnice;
Bucura-te, vasule cu totul de aur, in care s-a gatit pentru noi trupul si sangele Mielului celui Dumnezeiesc;
Bucura-te, ceea ce iei in atotputernicele tale maini pe cei parasiti de doctori;
Bucura-te, ceea ce ridici din patul durerii pe cei slabiti cu trupul, dar nu cu duhul si cu credinta;
Bucura-te, ceea ce dai intelegere si lumina celor ce sunt intunecati la minte;
Bucura-te, ceea ce cu intelepciunea ta ne impiedici din calea cea rea a pacatelor si a patimilor;
Bucura-te bucuria noastra, acopera-ne pe noi de tot raul cu cinstitul tau Acoperamant.
Condacul 9
Toata firea ingereasca aduce lauda tie, pentru ca esti cu adevarat Maica lui Dumnezeu si aparatoarea tuturor celor ce se roaga tie. Tu, cu Acoperamantul tau cel dumnezeiesc,pe cei drepti ii veselesti, pe pacatosi ii aperi, pe cei din primejdii ii izbavesti si te rogi pentru toti credinciosii care canta tie : Aliluia !
Icosul 9
Ritorii cei mult vorbitori, ca niste pesti fara de glas nu se pricep cum sa laude dupa vrednicie serbarea ta cea mare a preacinstitului tau Acoperamant caci toate cele graite de dansii nu sunt in stare a numara indurarile tale. dar noi vazand nenumaratele tale binefaceri, cu bucurie cantam tie :
Bucura-te, ceea ce ne pazesti de molima si de bolile cele aducatoare de moarte;
Bucura-te, ceea ce pazesti orasele si satele de cutremurul cel napraznic al pamantului;
Bucura-te, ceea ce cu mana tare din revarsarea apelor si din cufundare ne izbavesti pe noi;
Bucura-te, ceea ce cu roua rugaciunilor tale, ne izbavesti pe noi de arderea focului;
Bucura-te, ceea ce ne scapi de foametea cea duhovniceasca si trupeasca, hranindu-ne cu painea vietii;
Bucura-te, ceea ce abati de la capul nostru loviturile fulgerului si ale traznetului;
Bucura-te, ceea ce ne mantuiesti pe noi de navalirea celor de alt neam si de ucigasii cei tainuiti;
Bucura-te, ceea ce prin pace si prin dragoste, ne izbavesti de vrajmasii cei de o credinta cu noi, si de vrajmasia casnica;
Bucura-te bucuria noastra, acopera-ne pe noi de tot raul cu cinstitul tau Acoperamant.
Condacul 10
Vrand sa mantuiasca neamul omenesc din inselaciunea vrajmasului, Domnul cel iubitor de oameni, te-a daruit pe tine sa fii Maica noua pamantenilor. Tu sa fii noua ajutor, acoperamant si scutire, celor intristati mangaiere, celor scarbiti bucurie, celor asupriti aparatoare si sa scoti din adancul pacatelor pe toti cei ce-ti canta : Aliluia !
Icosul 10
Preasfanta Imparateasa, cu ingerii stai impreuna si te rogi, zicand : Imparate ceresc, primeste pe tot omul ce se roaga Tie si cheama numele meu in ajutor ca sa nu plece nimeni de la fata mea, neajutat si neascultat. Aceasta rugaciune auzind-o adunarea sfintilor, cu multumire strigam tie :
Bucura-te, ceea ce daruiesti cu roduri binecuvantate pe cei ce lucreaza cu dreptate si cu inima curata;
Bucura-te, ajutatoarea si rasplatitoarea tuturor celor ce fac negustorie cu dreptate;
Bucura-te, mustrarea tuturor calcatorilor de juramant si a celor ce agonisesc cu nedreptate;
Bucura-te, grabnica ajutatoare celor ce sunt in primejdii pe uscat si pe ape;
Bucura-te, ceea ce veselesti cu roadele credintei pe parintii cei fara de copii;
Bucura-te, hranitoarea cea nevazuta a sarmanilor;
Bucura-te, aparatoarea cea tare a celor ce sunt robiti si izgoniti;
Bucura-te, ingrijitoarea cea neadormita a celor ce sunt in legaturi si in temnite;
Bucura-te bucuria noastra, acopera-ne pe noi de tot raul cu cinstitul tau Acoperamant.
Condacul 11
Cantarea noastra cea cu umilinta auzind-o ia aminte la smerita noastra rugaciune, Nascatoare de Dumnezeu Fecioara, ca pe tine te rugam, nu trece cu vederea glasul robilor tai. La tine nazuim in napaste, in scarbe si in necazurile noastre si inaintea ta stand, cu lacrimi ne rugam si cantam tie : Aliluia !
Icosul 11
Faclie primitoare de lumina, vazandu-te pe tine la rugaciune in vazduh, in biserica din Vlaherne, poporul ce era de fata a strigat : " De unde este noua aceasta ca sa vina Maica Domnului nostru aici ? ". Iar Sfantul Andrei, cu Epifanie, cu smerenie catre tine se rugau, zicand :
Bucura-te, datatoarea cea fara de zavistie, a tuturor darurilor celor pamantesti si sufletesti;
Bucura-te, credincioasa solitoare a pacatosilor celor ce pun inceput de pocainta;
Bucura-te, pururea impreuna ajutatoare, a celor ce se lupta impotriva patimilor si a curselor diavolesti;
Bucura-te, nevazuta imblanzire a stapanilor celor tirani si cu narav de fiara;
Bucura-te, repaus si bucurie tainica a robilor celor blanzi si primitori;
Bucura-te, linistea prea dorita a casatoritilor celor credinciosi;
Bucura-te, grabnica si fara suferinta dezlegare a maicilor celor nascatoare de prunci;
Bucura-te, Maica, ajutatoarea noastra buna in ceasul sfarsitului nostru;
Bucura-te bucuria noastra, acopera-ne pe noi de tot raul cu cinstitul tau Acoperamant.
Condacul 12
Harul cel Dumnezeiesc, cere-l noua de la Fiul tau si Dumnezeul nostru. Intinde noua mana de ajutor. Departeaza de la noi pe tot vrajmasul si potrivnicul. Impaca viata noastra ca sa nu pierim cumplit si fara de pocainta si primeste-ne in salasele cele vesnice, ocrotitoarea noastra, ca bucurandu-ne, sa strigam : Aliluia !
Icosul 12
Cantand puternicul tau Acoperamant, te laudam ca pe o mare solitoare a noastra si ne inchinam tie, ceea ce te rogi pentru crestini. Noi credem si nadajduim, ca vei cere de la Fiul tau si Dumnezeul nostru, bucuria cea vremelnica si cea vesnica, noua tuturor, celor ce cu dragoste cantam tie :
Bucura-te, tare aparatoare a toata lumea;
Bucura-te, sfintirea tuturor stihiilor ceresti si pamantesti;
Bucura-te, binecuvantarea tuturor timpurilor anului;
Bucura-te, calcarea curselor si ispitelor ce vin de la trup, de la lume si de la diavol;
Bucura-te, prea puternica, impacarea celor invrajbiti;
Bucura-te, ceea ce te induri de cei dispretuiti si lepadati;
Bucura-te, ceea ce ridici din groapa pierzarii pe cei deznadajdiuti;
Bucura-te bucuria noastra, acopera-ne pe noi de tot raul cu cinstitul tau Acoperamant.
Condacul 13
O, preacantata Stapana, preacurata Fecioara, Nascatoare de Dumnezeu, la tine ridic ochii sufletului si ai trupului meu, catre tine intind mainile mele cele slabe si din adancul inimii strig tie : Cauta la credinta sufletului meu. Acopera-ma cu atotputernicul tau Acoperamant si ma izbaveste de toate nevoile; iar in ceasul sfarsitului meu sa stai langa mine, o, intru tot buna Stapana si ma izbaveste de chinurile cele gatite pentru pacatele mele, ca, mantuindu-ma, pururea sa cant tie : Aliluia ! ( Acest condac se zice de trei ori ).
Apoi zicem Icosul 1 si Condacul 1 si
Cuvine-se cu adevarat sa te fericim pe tine Nascatoare de Dumnezeu, cea pururea fericita si prea nevinovata si Maica Dumnezeului nostru.
Ceea ce esti mai cinstita decat Heruvimii si mai marita fara de asemanare decat Serafimii, care fara stricaciune pe Dumnezeu Cuvantul ai nascut, pe tine cea cu adevarat Nascatoare de Dumnezeu te marim.
Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fara de moarte, miluieste-ne pe noi !
Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fara de moarte, miluieste-ne pe noi !
Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fara de moarte, miluieste-ne pe noi !
Slava Tatalui si Fiului si Sfantului Duh si acum si pururea si in vecii vecilor. Amin.
Preasfanta Treime, miluieste-ne pe noi. Doamne, curateste pacatele noastre. Stapane, iarta faradelegile noastre. Sfinte, cerceteaza si vindeca neputintele noastre, pentru numele Tau.
Doamne miluieste, Doamne miluieste, Doamne miluieste.
Slava Tatalui si Fiului si Sfantului Duh si acum si pururea si in vecii vecilor. Amin.
Tatal nostru, Care esti in ceruri, sfinteasca-Se numele Tau, vie imparatia Ta, fie voia Ta, precum in cer si pe pamant. Painea noastra cea spre fiinta, da ne-o noua astazi, si ne iarta noua gresalele noastre, precum si noi iertam gresitilor nostri. Si nu ne duce pe noi in ispita, ci ne izbaveste de cel rau.
Pentru rugaciunile Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu, ale Sfintilor Parintilor nostri si ale tuturor Sfintilor, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi. Amin.

RUGACIUNE CATRE PREASFANTA NASCATOARE DE DUMNEZEU
O!, Preacurata Maica a Domnului, a puterilor celor de sus, Imparateasa cerului si a pamantului, atotputernica, aparatoarea si taria noastra, primeste aceasta cantare de lauda si de multumire de la noi nevrednicii robii tai.
Inalta rugaciunile noastre la Tronul lui Dumnezeu si Fiul tau ca sa fie milostiv nedreptatilor noastre. Sa adauge harul sau tuturor celor ce cinstesc preacinstitul tau nume si cu credinta si cu dragoste se inchina facatoarei de minuni icoanei tale. Ca nu suntem vrednici sa fim miluiti de Dansul, daca tu Stapana nu-L vei milostivi asupra noastra. Tie toate sunt cu putinta de la Dansul si pentru aceasta nazuim la tine, ca esti acoperitoarea noastra si grabnica ajutatoare. Auzi-ne pe noi cei ce ne rugam tie, ocroteste-ne cu puternicul tau Acoperamant si cere de la Dumnezeu Fiul Tau, sa dea pastorilor nostri sfintenie ca sa privegheze si sa ocarmuiasca sufletele noastre; ocarmuitorilor de orase intelepciune si putere, judecatorilor dreptate si necautare la fata, invatatorilor minte si smerita intelepciune, sotilor dragoste si conglasuire, fiilor ascultare, asupritilor rabdare, asupritorilorv frica de Dumnezeu, celor scarbiti rabdare si bucurie duhovniceasca, benchetuitorilor infranare, si noua tuturor, duhul intelepciunii si al cucerniciei, duhul milostivirii si al blandetii, duhul curatiei si al dreptatii.
Asa, Doamna preasfanta, milostiveste-te asupra noastra si asupra neputinciosului tau popor. Pe cei rataciti povatuieste-i pe calea cea buna, pe cei batrani ii sprijineste, pe prunci ii pazeste si pe noi pe toti ne apara si ne ocroteste cu milostivirea ta. Pe toti scoate-ne din adancul pacatului si ne lumineaza ochii inimii noastre spre cautarea mantuirii. Milostiva fii noua aici in aceasta viata, iar la infricosata judecata sa te rogi pentru noi catre Fiul tau si Dumnezeul nostru. Ca tu, Doamna, esti slava celor ceresti si nadejdea pamantenilor. Tu esti dupa Dumnezeu nadejdea si aparatoarea noastra a tuturor celor ce ne rugam tie cu credinta. Deci ne rugam tie, atotputernica ajutatoarea noastra si tie ne incredintam pe noi insine si unul pe altul si toata viata noastra acum si pururea si in vecii vecilor, amin.
Imparateasa mea cea preabuna si nadejdea mea, Nascatoare de Dumnezeu, primitoarea saracilor si ajutatoarea strainilor, bucuria scarbitilor si acoperitoarea necajitilor, vezi-mi nevoia, vezi-mi scarba, ajuta-mi ca unui neputincios, hraneste-ma ca pe un strain, necazul meu il stii, deci il dezleaga precum voiesti, ca n-am alt ajutor afara de tine, nici alta folositoare grabnica nici alta mangaiere buna, ci numai pe tine Maica lui Dumnezeu, ca sa ma pazesti si sa ma acoperi in vecii vecilor, amin.
Preacurata Doamna, Stapana de Dumnezeu Nascatoare Fecioara, care poti face tot binele, primeste aceste cinstite daruri care se cuvin numai tie, de la noi nevrednicii robii tai, ceea ce esti aleasa din toate neamurile si te-ai aratat mai inalta decat toate fapturile ceresti si pamantesti, caci pentru tine a fost cu noi Domnul puterilor si prin tine am cunoscut pe Dumnezeu si ne-am invrednicit Sfantului Trup si Preacuratului sau Sange. pentru aceasta, fericita esti intre neamurile neamurilor, ceea ce esti de Dumnezeu fericita, mai luminata decat Heruvimii si mai cinstita decat Serafimii. Si acum, Preasfanta Stapana de Dumnezeu Nascatoare Fecioara intru tot laudata, nu inceta a te ruga pentru nevrednicii robii tai, ca sa ne izbavim de sfatul celui inselator si de toata primejdia si sa fim paziti nevatamati de toata lovirea cea veninata a diavolului. Pazeste-ne pana in sfarsit cu rugaciunile tale neosanditi, ca prin paza si cu ajutorul tau fiind mantuiti, slava, lauda, multumita si inchinaciune pentru toate sa inaltam Unuia in Treime Dumnezeu, Ziditorul tutror, acum si pururea si in vecii vecilor, amin.
Acatistul Acoperamantului Maicii Domnului
 sursa
 http://www.crestinortodox.ro/acatiste/acatistul-acoperamantului-maicii-domnului-67053.html

Icoana Acoperământului Maicii Domnului

DOAMNE AJUTA ! DUMNEZEU SA ITI ASCULTE RUGACIUNILE...DRAGA VIZITATOR AL BLOGULUI MEU , SI SA TE BINECUVANTEZE...


        În icoana Acoperământului Maicii Domnului sunt îmbinate două evenimente petrecute în vechea biserică din Vlaherne din Constantinopol la câteva secole distanță.
Icoana Cinstitului Acoperământ al Maicii Domnului o înfățișează pe Născătoarea de Dumnezeu stând deasupra credincioșilor, cu mâinile ridicate la rugăciune. De cele două părți sunt înfățișați îngeri. Mai jos, în partea dreaptă a icoanei sunt cel mai adesea înfățișați Sf. Andrei cel nebun pentru Hristos și ucenicul său Epifanie, care au văzut-o pe Maica Domnului în biserica din Vlaherne, iar alături de ei sunt înfățișați cei doisprezece Apostoli, episcopi, sfinte femei, monahi și mucenici, iar Maica Domnului îți întinde maforionul asupra credincioșilor adunați. Sf. Epifanie poartă pe sub manta o tunică, și face gesturi de uimire la vederea minunatei apariții a Maicii Domnuluiș Sf. Andrei este înfășurat doar într-o manta.

Sub imaginea Maicii Domnului, în centrul icoanei stă un sfânt tânăr, îmbrăcat într-un stihar diaconesc. În mâna stângă poartă un sul de hârtie desfășurat, pe care este înscris textul condacului în cinstea Născătoarei de Dumnezeu care se cântă la Nașterea Domnului (Fecioara astăzi...). Acesta este Sf. Roman Melodul, cunoscutul imnograf a cărui pomenire se face în aceeași zi, pe 1 octombrie. Acesta este însoțit de corul Bisericii și alături de el se găsesc și împăratul Leon Înțeleptul, împreună cu împărăteasa și patriarhul Constantinopolului.
Este posibil ca icoana Sfântului Acoperământ, care apare relativ târziu în iconografia ortodoxă să fie influențată de reprezentarea occidentală a Maicii Domnului - Maica Milostivirii (Mater Misericordiae), foarte populară în secolele XIII-XVI în Occidentul creștin.

Mangaietoarea mea cea prea buna si nadejdea mea fara de sfarsit, ascunde netrebnicul si mult prea pacatosul suflet al meu sub Sfant Acoperamantul tau, acolo unde vrasmasul nu-l poate ajunge. Rautatile mele pururea le vad inaintea ochilor mei, dar nu am vointa puternica pentru a nu-ti mai gresi. Pentru mine nu-i nadejde de indreptare, caci mult m-am imprietenit cu uratorul de oameni facand a sa voie si nicicum sporind in cele placute lui Dumnezeu. Si totusi, afundat fiind cu totul in mlastina neputintelor mele, salta inima mea de veselie duhovniceasca avandu-te pe tine Ocrotitoare neinfricata a sufletului meu. Caci cine va indrazni sa ma acuze cand tu vei sta inaintea mea ca o maica a iubirii ce nu-si lasa fiul sa fie rapit din bratele sale? Dragostea ta este pururea insotindu-ma de-a lungul zilei si a vietii, caci tu, ca o maica adevarata, iti iubesti copii ascultatori, dar ti se inmoaie inima si plangi cu dor mare pentru cei neascultatori si cu dreapta ta ii ridici atunci cand cad. Si oare de cate ori nu ai plans o data cu mine, atunci cand ceream iertare Fiului tau pentru nepasarea mea? Sau de cate ori nu mi-ai zambit din icoana atunci cand ma ridicam din pacate, neavand alta nadejde deznadajduita decat numai spre tine? De multe ori nu pot nici sa te privesc din pricina multimii pacatelor mele, dar nici atunci nu pot sta departe de tine, ci ca un copil alerg si ma arunc la picioarele Tale, imbratisandu-le si ascunzandu-mi fata plina de lacrimi in poala vesmintelor Tale. Pentru aceasta indraznesc si acum, strigand catre tine: Nadejdea mea, ascunde-ma sub Sfant Acoperamantul Tau si ma primeste in bratele Tale, ca uitand de mine si de toate, sa ma imbat doar de dulce mangaierea Ta si impreuna cu Tine, tinandu-ma de mana, sa trec neimpiedicat portile Raiului si in veci sa ma veselesc de vederea Ta. 

 

26 septembrie 2014

Botosaneanul Ortodox: O morala crestineasca




" Era odata o femeie saraca, care pentru orice bine i se intampla, rostea mereu :" Slava lui Dumnezeu !"
Langa ea traia un bogat care, de fiecare data cand trecea prin fata casei ei si o auzea spunand :" Slava lui Dumnezeu " , " Multumesc Doamne !" , se enerva. A rabdat pana intr-o zi cand i-a spus servitorului sau :
- Mergi in piata si cumpara doua carucioare de alimente si du-le acestei femei. Iar daca te va intreba cine le trimite, sa-i spui ca diavolul.
Asadar, a doua zi servitorul suna la usa femeii. Cand deschide , vede doua crucioare cu alimente si pe servitor in spatele lor.
- Slava lui Dumnezeu ! Iti multumesc, Doamne ! a spus femeia stralucind de bucurie.
- Nu vreti sa aflati cine v-a trimis carucioarele ? , a intrebat cu nerabdare servitorul.
- Nu fiule, nu are importanta. Cand Dumnezeu vrea, si diavolul Ii slujeste, a spus femeia bucuroasa si a intrat cu carucioarele inauntru.

CUVÂNT CĂTRE CREŞTINII ORTODOCŞI DESPRE POMELNIC ŞI ACATIST

DOAMNE AJUTA ! DUMNEZEU SA ITI ASCULTE RUGACIUNILE...DRAGA VIZITATOR AL BLOGULUI MEU , SI SA TE BINECUVANTEZE...


     
                                         Motto: „Pomeneşte-mă, Doamne,
                                     când vei veni întru Împărăţia Ta“ (Luca23:42).
                                                                                                    Preot Ioan
                                        Iubiţi credincioşi,
Mergând Duminica la Sfânta Biserică, bucuria şi mulţumirea
noastră sufletească parcă nu este deplină dacă nu ducem (după
posibilităţi), o mică jertfă la altar, înainte de a începe Sfânta şi
dumnezeiasca Liturghie: un pomelnic, o prescură, una sau mai multe
lumânări, smirnă, tămâie, cărbuni pentru cădelniţă, ulei pentru candele...
                                P O M E L N I C U L
Ce este un pomelnic? Pomelnicul este o listă cu numele
persoanelor, în viaţă sau decedate, pe care le pomeneşte preotul în
slujbe sau în rugăciuni. Termenul de pomelnic vine de la „a pomeni“ -
aducere aminte. Deci a pomeni - în ritualul creştin - înseamnă a rosti
numele cuiva în cadrul unui serviciu religios pentru a atrage harul lui
Dumnezeu, pentru a căpăta iertarea păcatelor lui etc. În Noul Testament
acest termen de pomenire este folosit de multe ori:
1. Atunci când în casă la Simon leprosul, femeia păcătoasă, a
turnat mir pe capul lui Iisus şi El a zis: „Oriunde se va propovădui
Evanghelia se va spune ce a făcut ea, SPRE POMENIREA EI(Matei
26:13).
2. Lui Corneliu sutaşul păgân, pentru că era foarte milostiv i se
arată un înger al Domnului şi-i spune: „Corneliu!... Rugăciunile tale şi
milosteniile tale s-au suit, SPRE POMENIRE, înaintea lui
Dumnezeu“ (Faptele Apostolilor 10:4-31).
3. Tâlharul de pe crucea din dreapta lui Iisus a zis:
POMENEŞTE-MĂ, Doamne, când vei veni în împărăţia Ta “(Luca
23:42).
4. „Ce este omul, că-l POMENEŞTI pe el, sau fiul omului, că-l
cercetezi pe el? “(Evrei 2:6).
                  CUM SE SCRIE CORECT UN POMELNIC
Trebuie să ştim cum se face un pomelnic, adică cum şi ce trebuie
scris. În primul rând să avem grijă să scriem pe cei vii în partea stângă,
iar pe cei morţi în partea dreaptă, şi în nici un caz invers, cum am
observat pe câteva pomelnice.
RUBRICA CELOR VII, aflată în partea stângă a pomelnicului,
trebuie să înceapă prin pomenirea celor care păstoresc cu ajutorul lui
Dumnezeu Sfânta Biserică Ortodoxă (de exemplu: Teoctist patriarhul,
Teofan mitropolitul, Gurie episcopul, Nicodim episcopul), apoi trebuie să
scriem numele preotului care ne-a botezat, numele celui care ne-a
cununat (dacă preotul care ne-a botezat sau ne-a cununat nu mai
trăieşte, trecem numele în partea dreaptă, la cei morţi), şi să nu uităm
niciodată să trecem numele preotului duhovnic prin care ni s-au iertat
păcatele (de exemplu: Vasile preotul). Aşa este bineplăcut lui Dumnezeu
să ne rugăm unii pentru alţii: PREOŢII SE ROAGĂ TOTDEAUNA
PENTRU POPOR ŞI POPORUL SĂ SE ROAGE TOTDEAUNA
PENTRU PREOŢI ŞI ASTFEL VOR MERGE ÎMPREUNĂ LA
CER! Continuăm cu numele părinţilor, naşilor, copiilor, al celor care
ne-au făcut bine şi al celor care ne-au făcut rău, şi la sfârşit trecem şi
numele nostru (căci aşa îmi spunea părintele meu duhovnic: „Roagă-te
tu pentru toţi, că de tine are Dumnezeu grijă!“).
RUBRICA CELOR MORŢI trebuie să fie neapărat în partea
dreaptă a pomelnicului. O completăm la fel: începem cu cei adormiţi din
clerul bisericesc (se înţelege, pe care i-am cunoscut, spre exemplu:
Nestor mitropolitul, Firmilian mitropolitul, Cleopa arhimandritul...) şi
continuăm cu toţi cei adormiţi din neamul nostru. Oamenii au obiceiul de
a pune după numele celui care a murit fără lumânare o cruce (), după
numele celui care a murit nespovedit şi neîmpărtăşit pun două cruci (††)
iar după numele celui care a murit fără lumânare, nespovedit şi
neîmpărtăşit, trei cruci (†††), lucru care nu are nici-un rost, fiindcă
murind aşa, nepregătiţi din vina lor sau a familiei, nu există rugăciuni
în plus sau speciale pentru ei. Deci nu trebuie nici să punem acele
cruci, nici să scriem cu litere: fără lumânare, nespovedit , neîmpărtăşit.
Nu trebuie scris în dreptul numelor nici: „pomenit de şase săptămâni,
pomenit de un an, pomenit de şapte ani“, pentru că nici în aceste cazuri
nu există rugăciuni speciale.
                                          AC A T I S T U L
Uneori primim în Sfântul Altar de la creştini pomelnice cu titlul
ACATIST. Termenul acatist (din limba slavonă - akatistu sau din limba
greacă modernă - akatistos) are două înţelesuri:
1. Slujbă bisericească ortodoxă cuprinzând rugăciuni în cinstea
Domnului Iisus Hristos, a Pururea Fecioarei Maria sau a unor sfinţi.
2. Listă de nume dată preotului spre a se ruga pentru persoanele
înscrise pe ea. În mod greşit unii înţeleg prin acatist o slujbă de
blestem. Expresia „A da acatiste (un acatist)“ înseamnă a cere preotului
să înalţe rugăciuni către Dumnezeu, pentru persoanele din acatist. În
timpul citirii Acatistului nu se stă jos, în strane, ci în picioare sau în
genunchi în faţa icoanei sfântului spre care ne îndreptăm rugăciunea. La
Acatist aducem pomelnicul pe care se trec numai numele celor vii pentru
care ne rugăm, tămâie şi untdelemn şi le dăm preotului. Acatistele se pot
citi şi acasă, de către fiecare credincios. Cei care citesc Acatiste trebuie
să ştie că nu sunt unele mai puternice sau mai eficiente decât altele, ci
totul depinde de cel care citeşte, adică de credinţa şi convingerea cu
care se roagă.
                            CUM SE SCRIU NUMELE
                        PE POMELNIC ŞI PE ACATIST
Numele celor dragi pe care vrem să le pomenească sfinţiţii preoţi,
trebuie scrise pe pomelnic corect, aşa cum le-au primit în Taina
Sfântului Botez şi nu folosind prescurtări (Bobo, Noni, Piţi, Mimi, Nae,
Uţa, Miticuş, Coco, Bibi, Ela, Ică, Ţuţu, Miţi...) sau diminutivele cu
care i-am alintat noi sau cei din jurul nostru. Spre exemplu citim uneori
pe pomelnice:
Mişu, Mihăiţă.... în loc de MIHAIL;
Lolu, Iulică.... probabil în loc de IULIAN;
Miţa, Mariţa, Măriuca, Măruţa, Marieta, Mărioara,
Maricica.... în loc de MARIA;
Tanţa, Tanţi.... în loc de CONSTANŢA;
Paulică.... în loc de PAUL;
Găbel, Gabi, Găbiţă, Biţă.... în loc de GABRIEL;
Culina.... în loc de NICULINA;
Gogu, Goguţă.... în loc de GRIGORE;
Costel, Costică, Tică, Ică, Tache, Costache.... în loc de
CONSTANTIN;
Adi, Adiţă.... în loc de ADRIANA;
Nuţi, Nuţa, Nuţica, Lencuţa, Lina, Lenuţa, Leana, Leanca.... în
loc de ELENA;
Nicu, Nicuşor.... în loc de NICOLAE;
Veta, Elisaveta.... în loc de ELISABETA;
Fane, Ştefi, Ştefăniţă.... în loc de ŞTEFAN;
Cristi, Cristişor.... în loc de CRISTIAN;
Ioniţă, Ionuţ, Ionică, Ică, Ionişor.... în loc de IOAN;
Gigi, Gigel, Ghiţă, Gheorghiţă.... în loc de GHEORGHE;
Lisandru.... în loc de ALEXANDRU;
Vassy, Vasilică, Sică.... în loc de VASILE;
Georgica, Geta.... în loc de GEORGETA;
Lucica, Luci, Luciana.... în loc de LUCIA;
Florinel.... în loc de FLORIN;
Florica, Flori.... în loc de FLOAREA;
Mitra.... în loc de DUMITRA;
Rica, Aurica, Reli.... în loc de AURELIA;
Amelia.... în loc de CAMELIA;
Pătru, Petrică, Petrache, Petrişor.... în loc de PETRE;
Catarina, Cati, Catrinel, Catrina.... în loc de ECATERINA;
Zâna.... probabil în loc de ZENOVIA;
Tibi.... de la TIBERIU;
Andra, Andi, Andruş.... în loc de ANDREI;
Jana, Janeta, Janina.... în loc de IOANA;
Fevica.... în loc de FEVRONIA.
Uneori întâlnim diminutive care nici nu sunt nume creştineşti şi
nici nu ştim rădăcina lor: Nina, Lia, Bebe, Neta, Cola, Norica, Ela,
Sica, Miorel, Edit
... În calendarul nostru oricât am căuta nu vom găsi nici un sfânt cu
numele: Tolică, Lori, Gimi, Lilică, Bebe, Puşa, Gogu, Deian, Miruna,
Rozeta, Patrichi...
Unii creştini pun la Botez copilului lor în loc de numele unui sfânt,
un diminutiv cum ar fi BEBE!. În copilărie, până la o anumită vârstă mai
merge cum mai merge să-l strigăm BEBE, dar după ce a atins o vârstă
respectabilă (spre exemplu 87 de ani), ne este greu să-i spunem:
„DOMNUL BEBE, CE MAI FACEŢI?“
Mai există şi oameni care le pun copiilor nume din diferite
domenii:
geografic: Elveţia, Asia, Europa;
din domeniul electric: Lumina;
din lumea filmelor: Supermanu, Vandana, Manix...;
din lumea electronicelor: Patifon...;
din industria metalurgică: Inoxidabil, Spadasin...;
din telenovele: Marimar, Sindbad, Manix..
Uneori, cei drept mai rar, găsim în pomelnicele anumitor persoane,
nume de zeităţi: DIANA, MINERVA, VENERA, AFRODITA... Mult
mai bine ar fi fost dacă purtau numele unui sfânt, căci sfântul
respectiv, s-ar fi rugat pentru ele cât ar fi fost în viaţă, iar în clipa
grea a morţii, ar fi mijlocit la Dumnezeu pentru iertarea celor sau
celora care i-a purtat numele.
De foarte multe ori găsim în pomelnice nume care nu sunt creştinortodoxe:
ALYSSA, JACK, GILBERT, GUNTER, VILMA, ENZO,
STREBETA, CLEOPATRA, MORGANA, DOLORES, VILUŢA,
GRAZZYANO, BELMONDO, ERICO, ANGEL, CRISA,
LORELLA, SUZETA, NATALINO, RICHY,SMOCKY, BINA,
FRANCO, VANESA, CILIBICA, ALPHRED...
Dacă nu sunt botezaţi într-o Sfântă Biserică Ortodoxă, nu-i putem
pomeni în rugăciuni. Şi iată un exemplu: A venit odată o doamnă care
voia să dea la Sfântul Altar un pomelnic pe motiv că are copiii bolnavi.
Privind pomelnicul, am observat nume pe care nu le poartă creştinii:
Ahmed, Husein...şi mi-a spus că este căsătorită cu un musulman şi
acelea sunt numele copiilor ei. Şi am întrebat-o: - „Sunteţi cununată cu
cel care ziceţi că vă este soţ?“ - „Nu, părinte, că nu vrea să intre în
Biserica Ortodoxă fiindcă nu crede că Iisus Hristos este Dumnezeu şi
nu m-a lăsat să botez nici copiii în religia noastră“. Şi atunci i-am zis:
- „Îmi pare tare rău că trebuie să vă spun, dar nu pot primi acest
pomelnic din două motive: în primul rând, pentru că aceşti copii,
nefiind botezaţi, nu-i putem pomeni în Sfânta Biserică şi în al doilea
rând pentru că dumneavoastră nu sunteţi cununată religios cu
musulmanul (lucru care nici nu se poate face) şi trăiţi în păcatul
desfrânării“.
                      MENŢIUNI CARE NU TREBUIE SCRISE
                                          ÎN POMELNICE
Copii din lume fără nume... Este cu totul greşit a scrie aşa ceva,
fiindcă neavând nume, preoţii nu-i pot pomeni şi apoi scrie „din lume“,
adică din care lume? Lumea aceasta sau cealaltă? În lumea aceasta nu
mai sunt, iar în cealaltă nu i-a primit Dumnezeu, nefiind botezaţi.
Ioni şi Ioane, prunci înainte de vreme... (adică copii care au fost
avortaţi şi dacă nu s-ar fi întâmplat aşa, le-ar fi pus numele de Ion... şi
Ioana...)
Biserica nu s-a rugat şi nu se roagă niciodată pentru copiii avortaţi,
întrucât are fixată o învăţătură în această privinţă. Copiii avortaţi nu
intră în Împărăţia lui Dumnezeu, ei rămân în planul iconomiei, milei şi
iubirii divine. Neajungând momentul naşterii şi mai ales al botezului, ei
nu sunt părtaşi Împărăţiei lui Dumnezeu în care se intră numai prin
botez: „De nu se va naşte cineva din apă şi din Duh, nu va putea să
intre în Împărăţia lui Dumnezeu“ (Ioan 3:5).
Tiberiu - spânzurat ; Elena - sinucidere acum 7 ani ; Alexandra
- sinucidere...
Cei sinucişi nu trebuie trecuţi pe pomelnice, întrucât conform
Sfintei Scripturi nu sunt iertaţi în veac: „Adevărat grăiesc vouă că
toate vor fi iertate fiilor oamenilor, păcatele şi hulele câte vor fi hulit.
Dar cine va huli împotriva Duhului Sfânt nu are iertare în veac, ci
este vinovat de osânda veşnică(Marcu 3:28-29). Deci, pe cei ce şi-au
curmat firul vieţii, căzând în păcatul deznădejdii, nu trebuie să-i punem
pe pomelnic.
                           ALTE CERERI CE N-AR TREBUI
                            SĂ FIE NOTATE ÎN POMELNICE
Domeniul cererilor de pe pomelnice este foarte mare. Foarte mulţi
credincioşi, alături de nume adaugă pe pomelnic:
- Să vând video şi să nu mai vină garda financiară pe la chioşc;
- Baftă la revizie; Mersul de bine în afaceri;
- Să fiu văzută bine de şefi şi de restul personalului;
- Să fiu văzută bine de patron;
- Îmblânzirea şi potolirea şefilor;
- Înmuierea inimilor şefilor lui Lilică...;
- Obţinerea unei funcţii importante la locul de muncă;
- Avansarea în funcţie;
- Pentru patronii firmelor: BOMBOANA SRL; DAN-OIL şi S.C.
CÂRCEA;
- Ajutor în ancheta socială de la primărie;
- ştig de bani;
- Strângere de bani;
- Noroc şi câştig de bani ;
- Baftă; Succes şi prosperitate;
- Noroc şi mergere de bine ;
- Noroc, sănătate şi dar de la Dumnezeu;
- Noroc să aibă în viaţă...
Asemenea cereri nu trebuie să-şi aibă locul în pomelnicele noastre
fiindcă Dumnezeu ne-a spus: „Căutaţi mai întâi Împărăţia lui
Dumnezeu şi dreptatea Lui şi toate acestea se vor adăuga vouă
(Matei16:33).
Iar despre idolul Noroc, iată ce ne spune Părintele Cleopa (în „Ne
vorbeşte Părintele Cleopa“, volumul 7, pagina 68): „Am văzut pe unele
pomelnice pe care le aduceţi, că pomeniţi pe DRACUL NOROC,
zicând: Pentru norocul fetei, norocul băiatului, pentru norocul
familiei. De ce mi-aţi pus pe dracul pe pomelnic? Voi ştiţi cine a fost
Noroc? Cel mai mare demon care a secerat milioane de suflete...“
             CERERI PENTRU ADUCEREA SCRISEI
                    ŞI DEZLEGAREA CUNUNIILOR
Aducerea scrisei cât mai repede, a ursitei, a destinului;
Dezlegarea cununiilor;
Dezlegare de cununie şi grabnică căsătorie;
Mă rog pentru un bărbat bun fără vicii;
Să mă dorească, să mă iubească cu o dragoste adevărată, să se
gândească în orice moment numai la mine şi să nu mai fie timid în
prezenţa mea;
Îndepărtarea femeilor beţivane, desfrânate şi clevetitoare care
vor să ne distrugă familia.
Dumnezeu l-a înzestrat pe om cu demnitate şi libertate. Ca atare,
omul este o fiinţă demnă, adică este chipul şi asemănarea lui Dumnezeu:
„Să facem om după chipul şi asemănarea noastră“...(Facerea 1:26). În
acelaşi timp omul este înzestrat cu liberul arbitru, omul fiind liber să
aleagă „ calea luminii” sau „calea întunericului”. Deci nu există scrisa,
destinul sau ursita cuiva, sau alt fel spus predestinarea, ci există doar
PREŞTIINŢA lui Dumnezeu. Chiar punerea ursitorilor la copii este
păcat, fiind o reminescenţă păgână. Spre exemplu: dacă ar exista„
scrisa“, la judecata lui Dumnezeu ar spune femeile cu avorturi sau cei
care au făcut desfrânare: „Doamne, pentru ce vrei să ne judeci, Tu
ne-ai predestinat să facem aceste păcate iar noi le-am făcut!“. Cât
despre dezlegarea cununiilor, în Molitfelnic, cartea după care slujesc
preoţii, nu există nici-o asemenea rugăciune.
                          CERERI DIN DOMENIUL JUSTIŢIEI
                              ŞI AL CIRCULAŢIEI RUTIERE
Întâlnim şi dorinţe de genul acesta:
Dreptate în procesul de partaj cu fosta mea soţie;
Reuşită la tribunal (curtea de apel) în procesul cu robii lui
Dumnezeu...;
ştigarea judecăţii în dosarul 19049/2003...;
Să fiu lăsată în liniştită posesie în curtea mea;
Demararea lucrărilor pentru apă şi rezolvarea problemelor
pământului;
Ferirea de accidente pe soselele şi autobenzile de circulaţie
naţionale şi internaţionale.
                      DESPRE ACATISTELE DE BLESTEM
Uneori, ce-i drept foarte rar, se aduce la Sfântul Altar câte un
pomelnic pe care scrie aşa:
Să le dea Domnul Dumnezeu duşmanilor ce ne doresc ei nouă...
(adică ce facem, venim la Sfânta Biserică să blestemăm sau să ne
rugăm?).
Iată încă un exemplu: Într-o zi a venit la mine un om înaintat în
vârstă, dintr-o comună din apropiere de Dunăre şi m-a întrebat:
„Părinte nu cumva ştiţi unde este aici, în Craiova, biserica neagră,
pentru că vreau să mă duc acolo şi să dau un ACATIST DE
BLESTEM pentru nişte vecini de-ai mei care mi-au făcut mult rău în
viaţă.“ Eu i-am spus: „Tăicuţă dragă, biserica neagră nu se află în
Craiova, ci în Braşov, şi nu se numeşte aşa pentru că acolo s-ar primi
acatiste de blestem, ci pentru că au incendiat-o turcii si de atunci a
ramas, neagra, afumată . Însă iată ce ne-a poruncit Dumnezeu: <<
Binecuvântaţi pe cei ce vă prigonesc, binecuvântaţi-i şi nu-i
blestemaţi... Nu vă răzbunaţi singuri, iubiţilor, ci lăsaţi loc mâniei (lui
Dumnezeu), căci scris este: A mea este răzbunarea; Eu voi răsplăti,
zice Domnul... Nu te lăsa biruit de rău, ci biruieşte răul cu binele >>
(Romani 12:14-19-21)“.
                       DESPRE VISELE URÂTE ŞI DESPRE FARMECE
Alţi creştini insistă în pomelnice cu cereri către Dumnezeu pentru
izbăvirea de vise urâte şi de farmece, ca în exemplele următoare:
Îndepărtarea viselor urâte din somn;
Ferirea de duşmanii vizibili şi invizibili;
Anihilarea blestemelor;
Eliberare de sub atacurile satanice;
Plecarea farmecelor şi releleor din casă;
Spargerea de farmece şi spor în toate;
Limpezirea minţii duşmanilor şi îmblânzirea lor;
Ferirea de farmecele şi aruncăturile de la casa noastră;
Alungarea necuratului de lângă noi;
Alungarea ghinioanelor;
Izbăvirea de vrajbă...
Trebuie ştiut faptul că, farmece există, se fac, dar nu în acea măsură
exagerată cum cred unii. Toţi cei care nu se roagă dimineaţa, aprinzânduşi
„candela sufletului“, nu se roagă seara, nu iau anaforă şi apă sfinţită
dimineaţa pe nemâncate, nu spun „Tatăl nostru“ de câte ori se aşează la
masă, nu-i mulţumesc lui Dumnezeu după ce se ridică de la masă, nu
merg în fiecare Duminică la Sfânta Biserică, nu postesc cel puţin
Miercurea şi Vinerea, nu se spovedesc şi nu se împărtăşesc (cel puţin de
4 ori pe an), nu aprind candela în casă cel puţin când se roagă, nu fac în
fiecare sfânt post sau cel puţin o dată pe an sfeştanie casei în care
stau...sunt convinşi că au „FĂCĂTURI“. Adevărul este cu totul altul:
NU SUNT PE CALEA LUI DUMNEZEU! De fapt creştinii care
participă cu regularitate la slujbele din Sfânta Biserică Ortodoxă ştiu că,
dacă n-au făcut rău nimănui, chiar dacă cineva ar face farmece împotriva
lor, ele nu se prind, pentru că nu îngăduie Dumnezeu aşa cum ne şi spune
prin gura Sfântului Apostol Pavel: „...fiţi întelepţi spre bine (adică să
faceţi bine pe cât vă stă în putere) şi nevinovaţi faţă de rău (adică să nu
faceţi rău nimănui). Iar Dumnezeul păcii va zdrobi repede sub
picioarele voastre pe satana (diavolul fiind duh, nu poate să fie zdrobit
sub picioarele cuiva dar ceea ce scrie aici se poate tâlcui prin faptul că
Dumnezeu nu-i va îngădui să facă rău)(Romani 16:19-20).
                   DESPRE CERERILE SFINTEI BISERICI
                                PENTRU TOATE NECAZURILE
Unele pomelnice cuprind fel de fel de cereri care nu ar trebui să fie
scrise, deoarece Sfânta Biserică are rugăciuni pentru toate necazurile,
nevoile şi neputinţele noastre. Pentru a înţelege mai bine de ce trebuie să
scriem pe pomelnic doar numele, iată o partea din rugăciunile pe care le
spune preotul slujitor în Sfântul Altar, scoţând părticele (miride) pentru
toţi cei al căror nume este scris pe pomelnice, pentru cei vii, în timp ce
spune prima rugăciune (cea de mai jos) şi pentru cei morţi când spune
cea de-a doua rugăciune:
1. „Primeşte, Doamne, jertfa aceasta pentru iertarea păcatelor
tuturor fraţilor celor întru Hristos şi pentru tot sufletul creştinesc cel
necăjit şi întristat, carea are trebuinţă de ajutorul Tău; pentru
apărarea ţării acesteia şi a celor care vieţuiesc într-însa şi pentru
pacea şi bună aşezarea întregii lumi; pentru bunăstarea Sfintelor lui
Dumnezeu Biserici; pentru mântuirea şi ajutorul celor ce cu osârdie
şi cu frică de Dumnezeu se ostenesc şi slujesc, părinţi şi fraţi ai
noştri; pentru cei trimişi, pentru cei care sunt în călătorie; pentru
tămăduirea celor ce zac în boli; pentru izbăvirea celor robiţi; pentru
cei care sunt în judecăţi, în ocne, în închisori, în izgoniri, în necazuri
şi strâmtorări; pentru cei care ne urăsc şi pentru cei care ne iubesc
pe noi; pentru cei care ne miluiesc şi slujesc nouă şi pentru cei care
ne-au cerut nouă, nevrednicilor să ne rugăm pentru dânşii; pentru
fraţii noştri care sunt în slujbe, şi pentru toţi cei care slujesc şi au
slujit în sfânt locaşul acesta“.
2. „Pentru pomenirea şi iertarea păcatelor tuturor celor din
veac adormiţi întru dreapta credinţă: ale strămoşilor, ale moşilor,
ale părinţilor, ale maicilor, ale fraţilor, ale surorilor, ale fiilor şi
fiicelor, ale celor dintr-o rudenie şi ale celor dintr-o seminţie cu noi şi
ale tuturor celor care au adormit întru nădejdea învierii şi a vieţii
veşnice; ale ctitorilor Sfânt locaşului acestuia, ale miluitorilor şi
făcătorilor de bine; ale tuturor celor care s-au ostenit şi au slujit în
sfânt locaşul acesta: arhierei, arhimandriţi, ieromonahi, preoţi,
ierodiaconi, diaconi, monahi, monahii, slujitori şi dregători; ale
fericiţilor patriarhi, ale ortodocşilor arhierei şi preoţi; ale
dreptmăritorilor creştini, pe care i-au acoperit apa, marea, râurile,
izvoarele, bălţile, puţurile, sau războiul i-a secerat şi cutremurul i-a
cuprins, tâlharii i-au ucis şi focul i-a ars, sau fiarelor, păsărilor,
jigăniilor şi la toată firea celor din mare s-au făcut mâncare; a celor
răpiţi fără de veste, ale celor arşi de trăsnete şi ale celor îngheţaţi în
munţi, pe cale, în loc pustiu şi în sihăstrie; ale celor care au pătimit
în zile bune şi în nenorocire, în închisori şi în lagăre; ale celor pe
care i-au ucis calul sau grindina, zăpada, ploaia înmulţită, cărămida
şi ţărâna i-au împresurat şi de năpraznă au căzut; ale celor pe care
i-au omorât băuturile otrăvitoare, înecările cu oase; ale celor loviţi
de tot felul de aruncare: a fierului, a lemnului şi a oricărui fel de
piatră; ale celor sfârşiţi de chiotul tare, de alergare grabnică, de
palmă, de pumn, de lovitură cu piciorul, de ciumă, de foame, de sete,
de muşcături înveninate, de călcarea cailor, de sugrumare de cel de
aproape, sau marea sau pământul desfăcându-se i-a înghiţit; şi de
toată vârsta: bătrâni, tineri, voinici, copilandri, copii, de parte
bărbătească sau femeiască; şi pe care nu i-am pomenit, din neştiinţă
sau din uitare, Însuţi îi pomeneşte Dumnezeule, Cel ce ştii numele şi
vârsta fiecăruia“.
De asemenea, în timpul Sfintei Liturghii, în ecteniile mari şi cele
mici sunt cuprinse tot felul de cereri pentru: pacea lumii şi a noastră a
fiecăruia, buna întocmire a văzduhului, îmbelşugarea roadelor
pământului, cei bolnavi, cei ce se ostenesc şi pentru a lor mântuire,
pentru ţara noastră, oraşe şi sate, pentru a fi izbăviţi de necaz,
nevoie, mânie, pentru cei ce călătoresc pe ape, pe uscat şi prin aer,
pentru cei bolnavi, pentru cei ce se ostenesc, pentru cei robiţi, pentru
ca să fim izbăviţi de tot necazul, mânia şi primejdia, pentru cei
adormiţi din neamurile noastre (stămoşi, moşi, părinţi, fraţi, surori şi
toţi cei dintr-o rudenie cu noi...).
Deci, pe pomelnic trebuie să trecem

doar numele celor pentru care ne rugăm !
                                         Iubiţi credincioşi,
Întrucât împlinirea cererilor şi a dorinţelor noastre bune şi decente,
presupune continuitate în rugăciune, înseamnă că a avea în Sfântul Altar
în permanenţă dat un pomelnic (anual sau reînnoit din 6 în 6 săptămâni),
trebuie să fie o preocupare consecventă a credinciosului. Ca nu cumva
să greşim şi să ni se spună ca şi celor doi Sfinţi Apostoli Iacob şi Ioan:
„Nu ştiţi ce cereţi!“ (Marcu 10:38), să recapitulăm cele ce le-am
învăţat din această cateheză:
1. Pomelnicul şi Acatisul se dau la Sfântul Altar pentru pomenirea
celor pentru care ne rugăm. Acatistul este şi el tot un pomelnic în care se
trec numai numele celor vii şi se dă preoţilor spre a-i pomeni pe cei
pentru care ne rugăm , înainte de slujba Sfântului Acatist (luni, miercuri
şi vineri).
2. Când dăm la o Biserică, la o Mănăstire, un pomelnic pe 6
săptămâni, pe 3luni, pe 6 luni sau pe un an întreg, scriem numele celor
vii în stânga iar numele celor morţi în dreapta.
3. Acatiste de blestem nu se dau şi nici nu se primesc în Sfânta
Biserică pentru că preoţii se roagă din tot sufletul numai pentru binele
tuturor.
4. Atât pe pomelnice cât şi pe acatiste să-i trecem în primul rând pe
slujitorii lui Dumnezeu fără de care nu ne-am putea mântui (patriarh,
mitropolit, episcopi, preot duhovnic, apoi călugări, călugăriţe etc.) şi
apoi pe cei dragi ai noştri.
5. Pe pomelnic, la rubrica celor vii, scriem numele corect, adică
cel cu care a fost botezat (dacă i s-au pus două nume, le scriem pe
amândouă).
6. În dreptul numelor scrise în pomelnic sau în acatist nu se trece
nici-o altă cerere (noroc, sănătate, bani, câştig la procese, dezlegări de
cununii, alungarea de farmece, aducerea ursitei...).
7. Când dăm pomelnic la slujba Sfântului Maslu scriem pe el
numai numele celor vii.
8. De asemenea, atunci când dăm pomelnicul la slujba Litiei vom
trece pe el numai numele celor vii.
9. Lângă numele celor morţi nu trebuie să mai adăugăm nimic
altceva (spre exemplu: nespovedit, neîmpărtăşit şi fără lumânare) sau
(adică nespovedit ), ††(adică nespovedit şi neîmpărtăşit), †††(adică
nespovedit, neîmpărtăşit şi fără lumânare).
10. Să nu mai scriem la rubrica celor morţi „Copii din lume fără
nume“ sau „Ioni şi Ioane, prunci înainte de vreme... “.
11. Să nu trecem în rubrica celor morţi pe cei care s-au sinucis.
   12. Să nu mai adăugăm după numele celui decedat menţionări ca acestea: „Pomenit(ă) de 3 zile, 6 zile, 9 zile, 6 săptămâni, 1an, 7 ani...“.

                          Iată, în imaginile de mai jos, un exemplu
                                    de pomelnic şi de acatist:




Bibliografie: Biblia, E.I.B.M., Bucureşti, 1995; Preot prof. dr. Nicolae D. Necula, Tradiţie
    si înnoire în slujirea liturgică, Editura Episcopiei Dunării de jos, Galaţi, 2001; Preot dr.
Ioan  Mircea, Dicţionar al Noului Testament, E.I.B.M. al B.O.R.,1995; Învăţătura de
   
credinţă   creştin ortodoxă, Cluj, 1993;
 Pr. prof. Nicolae Necula, „Cum şi ce trebuie să se roage creştinii
în locaşul de cult şi în rugăciunea particulară“; Vestitorul Ortodoxiei, ianuarie, 2002, pag. 15.

ARHIVA BLOG

BIBLIA ORTODOXĂ