DACA DORESTI SA ASCULTI PARACLISUL MAICII DOMNULUI, POTI SA PORNESTI DE LA BUTON...DOAMNE AJUTA!

PARACLISUL MAICII DOMNULUI!

16 aprilie 2011

Intrarea Domnului in Ierusalim-Floriile

DOAMNE AJUTA!

Deşi ştia că în Ierusalim, autoritătile îl urăsc şi că i-au pus gând rău, Isus merge la Ierusalim. Nu era încă Pessah (Paştele), sărbătoarea ieşirii evreilor din Egipt, numită şi sărbătoarea azimilor (pâinile făcute din aluat nedospit, pentru că erau grăbiţi să părăsească Egiptul şi nu au mai avut timp să lase aluatul să dospească), dar şi sărbătoarea primăverii pentru că acum începe recoltarea orzului, dar la Ierusalim era adunată multă lume.



Erau evrei veniţi din toată Palestina dar şi neevrei din Alexandria, Siria care erau atraşi de credinţa în Dumnezeu. Mai erau şi mulţi turişti probabil veniţi din toată lumea cunoscută atunci, pentru a participa din curiozitate la ceremoniile organizate cu ocazia Paştelui. Cu siguranţă că această mulţime se întreba dacă Isus va veni la Ierusalim cu această ocazie. Isus va veni pentru că nu mai putea amâna confruntarea decisivă.

Evangheliştii ne relatează acest eveniment în mod diferit. Cei trei sinoptici ne spun că Isus a trimis înaintea sa doi ucenici cărora le-zis: “Duceţi-vă în satul dinaintea voastra. Când veţi intra în el, veţi găsi un măgăruş legat, pe care n-a încălecat nimeni niciodată: dezlegaţi-I şi aduceţi- Mi-l” (Lc 19, 30). Apare întrebarea: de ce un măgăruş? Explicaţia plauzibilă ar fi că în vechime, acest animal era animalul de călărie al zeilor în India, în China, în Mesopotamia. În timpul lui Isus asinul era încă lăudat pentru înţelepciunea şi rezistenţa sa, spre deosebire de zilele noastre când este considerat un animal îndărătnic pentru că “ştie ce vrea şi nu vrea”. Ioan ne spune că Isus a găsit mânzul din întâmplare şi s-a urcat pe el în momentul în care mulţimea a început să se adune în jurul său şi să îl aclame.



După relatările evangheliştilor, mulţimea era numeroasă dar trebuie subliniat că în acel timp în Ierusalim, mulţimea însemna un număr mult mai mic de oameni decât în zilele noastre – căteva sute de oameni adunaţi o clipă pe una din străzile înguste din Ierusalim, dădeau iute impresia unei mulţimi. Mai trebuie adăugat faptul că dacă suporterii lui Isus adunaţi la Ierusalim ar fi fost foarte numeroşi ar fi intervenit garnizoana romană. Ofiţerii romani ştiau că asemenea manifestaţii trebuiau înăbuşite din faşă. Tot din relatările evangheliştilor aflăm că această multime nu era compactă, dar care era formată din adevăraţi adepţi ai lui Isus, galileeni şi nu dintre cei care locuiau în Ierusalim. Nu această multime care îl aclamă pe Isus va striga câteva zile mai târziu lui Pilat să-l dea morţii pe Isus, aceia vor fi locuitorii din Ierusalim.

Cei patru evanghelişti ne povestesc că la intrarea lui Isus în Ierusalim, admiratorii lui l-au întâmpinat cu ramuri de palmier în mâini şi şi-au aşternut mantiile pe drumul pe care urma să meargă Isus şi strigau Osana, urmat de “Binecuvântat este cel ce vine întru numele Domnului” (Ps 118, 26).

În acea zi, câţiva farisei i-au cerut lui Isus să-i potolească pe cei care îl înconjurau. Isus le răspunde: “Vă spun că dacă vor tăcea ei, pietrele vor striga” (Lc 19, 40). Iar ei, fariseii, decid că dreptatea este de partea lui Caiafa, care sugera ca Isus să fie omorât pentru binele întregului popor.



Intrarea Domnului in Ierusalim (Floriile) - compozitia artistica si teologica a icoanei

Cateva observatii se impun pentru a sublinia din adancimea continutului teologic al icoanei Intrarii Domnului in Ierusalim.

Chipul Mantuitorului ocupa locul central al compozitiei; El sta pe asin - manzul asinei - nu calare obisnuit, cu un picior pe o parte si cu alt picior pe cealalta parte, ci cu amandoua picioarele de aceeasi parte. El este infatisat stand ca pe un tron; nu pe tronul slavei ci pe tronul smereniei, pe asin, animalul cel mai smerit socotit intotdeauna, fata de cal, simbolul stapanirii acestei lumi.

La acest inteles al sederii Mintuitorului pe asin ne conduc atat cuvintele Evangheliei luate din prooroci (Isaia 62, 11; Zaharia 9, 9): "Bucura-te foarte fiica Sionului, iata imparatul tau vine la tine drept si biruitor, smerit si calare pe asin, pe manzul asinei." (Zaharia 9, 9) , cat si textele liturgice ale slujbei praznicului.



"Pe scaun in cer si pe manz pe pamant fiind purtat, Hristoase Dumnezeule, lauda de la ingeri ai primit si cantare de la tinerii cei ce strigau: Binecuvantat esti Cel ce vii sa chemi pe Adam (Condacul praznicului).

"Si in Sfanta Cetate ai intrat cu ucenicii Tai, Sezand pe manzul asinei, ca si cum Te-ai fi purtat pe heruvimi, plinind propovaduirea proorocilor." (Stihira, glas 4, de la Laude din ziua praznicului).

Aceasta o simteau si cei ce L-au intampinat: "Vrand Tu, Doamne, sa intri in Sfanta Cetate, stalpari de copaci multimile purtau, laudandu-Te pe Tine Stapanul tuturor si vazandu-Te pe manz, Te priveau ca si cum ai fi fost pe heruvimi. Pentru aceasta strigau: Osana."



Mantuitorul, purtat de manzul asinei, se indreapta catre multimi, cu mana dreapta binecuvantand, iar in mana stanga tine volumenul inchis, simbolul Evangheliei; desi privirea se indreapta catre multimi totusi mesterul iconar nu infatiseaza fata Mantuitorului din profil, fata de noi care il privim, ci, potrivit randuielii iconografice si datorita neintrecutului sau mestesug artistic el infatiseaza fata din trei parti incat cu privirea Sa ne cuprinde si pe noi cei care stam in fata icoanei.

In unele icoane (Dobrovat) desi cu mana dreapta binecuvinteaza multimile, cu fata se indreapta inapoi, fie catre Apostoli, vrand a le spune ca din aceste multimi, care striga: "Osana", se, vor ridica si glasuri, nu peste mult timp, care, in vremea patimilor vor striga: "Rastigneste-L, rastigneste-L!", sau catre farisei, care cereau Mantuitorului sa opreasca strigatele, spunandu-le: "Daca vor tacea acestia pietrele vor striga."

In alte icoane (Voronet), Mantuitorul este infatisat stand pe asin catre noi si intors catre multimi numai cu fata, privindu-le cu sentimentul celor ce se vor intampla in timpul patimilor cand, asa cum s-a amintit mai sus, din randul multimilor vor striga: "Rastigneste-L!"



"Sederea pe manz insemna, potrivit comentarului liturgic al praznicului, intoarcerea neamurilor neinfranate de la necredinta la credinta" (Idiomela, glas 8, de la Doamne strigat-am, Vecernia de Duminica seara din saptamina Patimilor) sau Rascumparatorul nostru cel drept a sezut pe manz ca sa piarda cutezanta cea dobitoeeasca a vrajmasilor, care nu striga: "Toate lucrurile laudati-L pe Domnul si-L preainaltati in toti vecii" (Cantarea 8 din canonul Utreniei praznicului).

Mantuitorul a venit in lume sa nimiceasca pacatul, sub toate formele lui, nu numai sub cea a cutezantei, si sa aduca pe om la starea de integritate in care a fost creat, a carui menire este sa laude pe Facatorul sau, pe Dumnezeu.



"Pe manz tanar, incalecand Imparatul Tau, Sioane, Hristos a venit sa strice inselaciunea idolilor cea necuvantatoare si sa opreasca pornirea cea neoprita a tuturor neamurilor, ca toti sa cante: "Toate lucrurile laudati-L pe Domnul" (Ibidem).

Desi Mantuitorul intra in Ierusalim calare pe cel mai smerit animal, totusi multimile L-au primit ca pe un imparat, pe imparatul lui Israel; aceasta, pentru c-a insusi Duhul Sfant i-a luminat si indemnat sa inteleaga si sa marturiseasca pe imparatul lui Israel: "Prea Sfantul Duh, Cel ce a invatat pe Apostoli sa graiasca cu alte limbi straine, Acelasi a indemnat si pe tinerii evreiesti cei fara de rautate sa strige: Osana, Celui dintru inaltime; Bine este cuvantat Cel ce vine, imparatul lui Israel" (Stihirea, glas 1, de la Litia praznicului).



Multimile au strigat, marturisindu-L pe Mantuitorul ca imparatul lui Israel, deci nu la indemnul Apostolilor ci la indemnul Duhului Sfant, indemn care a putut lucra in inimile cele fara rautate. De aceea Apostolii sunt infatisati in icoana mergand in urma Mantuitorului, nedumeriti de maretia faptului dumnezeiesc: "Acestea nu le-au inteles ucenicii Lui la inceput, dar cand S-a preaslavit Iisus, atunci si-au adus aminte ca acestea erau scrise pentru El si ca acestea I le-au facut Lui" (Ioan 12, 16), ba au strigat si ei, o data cu multimile care veneau in urma cu ei: "Toata multimea ucenicilor bucurandu-se, a inceput sa laude pe Dumnezeu, cu glas tare, pentru toate minunile pe care le vazuse" (Luca 19, 37), "iar multimile care mergeau inaintea Lui si care veneau dupa El strigau zicand: Osana!" (Matei 21, 9).

"Iconarii, cel mai adesea, infatiseaza mergand in urma Mantuitorului numai ceata ucenicilor, toata sau numai doi, cum vedem nu numai in icoanele vechi ale inceputului vietii crestine, ci si in cele de mai tarziu, in secolul al XVII-lea, cum vedem intr-unul din vechile noastre manuscrise miniate."

Intrarea Domnului in Ierusalim nu este numai un fapt de cunoastere si de marturisire a Sa ca Imparat-Dumnezeu ci si un fapt de innoire a omului si o data cu el a intregii creaturi sau cunoasterea si marturisirea lui Dumnezeu este un act de innoire, iar prin starea de innoire, sau numai in aceasta stare de innoire duhovniceasca, putem sa cunoastem si sa-L marturisim pe Dumnezeu, laudandu-L.



Starea de innoire este biruinta virtutii asupra pacatului care inseamna moarte deci si reusita vietii asupra mortii, biruinta totala fiind invierea cea obsteasca. Starea de innoire fiind un lucru duhovnicesc ea se manifesta printr-o stare de bucurie care se marturiseste prin simboluri sau semne masteriale purtatoare de simboluri ale unei stari spirituale-duhovnioesti, in cazul de fata stalparile sau ramurile de finic pline de seva primaverii pe care multimile le purtau in maini si strigau cu glas de bucurie: "Osana!"

Comentarul liturgic este limpede: "Pruncii semnele biruintei purtand, Tie, Biruitorului mortii, strigam: Osana!" (Troparul praznicului).

Innoirea are ca treapta premergatoare inlaturarea patimilor cu rugaciuni luminatoare si tinand ramuri de virtuti sa ne sarguim a intampina pe Hristos, pe care-L asteptam sa incalece pe manz "si gatindu-Se spre patimi, ca sa ne mantuiasca pe noi" (Tropar de la Pesna 9 de la Utrenia de Marti in Saptamana Patimilor).



"Curatindu-ne sufletele, sa laudam pe Hristos prin credinta, cu ramuri intelegatoare, ca si pruncii, strigand cu glas mare Stapanului: "Bine esti cuvantat!" (Sedelna, glas 4, dupa a doua stihologie de la slujba Utreniei praznicului).

"Si muntii, adica neamurile cele potrivnice, cu inimile impietrite, de fata Ta s-au veselit, cantandu-Ti Tie cantare de biruinta" (Tropar Pesna 1, de la slujba Praznicului), iar El venind in Ierusalim, spre Patima cea de buna voie, poporul cel ce sedea intru intuneric si in umbra mortii, luand semnele biruintei, adica ramuri de copaci si stalpari de finic, mai inainte inchipuind invierea, L-au intampinat." (Rugaciunea binecuvantarii salciilor).



Innoirea duhovniceasca este parga invierii noastre cea de obste, simbolizata prin ramurile de copaci si stalparile de finic si aratata mai inainte prin invierea lui Lazar: "Invierea cea de obste mai inainte de Patima Ta incredintand-o, Hristoase Dumnezeule, pe Lazar din morti l-ai sculat. Pentru aceasta si noi ca pruncii semnele biruintei purtand, Tie, Biruitorul mortii, strigam: Osana!" (Troparul praznicului).

Starea noastra de innoire adusa prin intruparea Fiului lui Dumnezeu si impartasita si in faptul Intrarii in Ierusalim se pastreaza si creste prin faptele cele bune, prin virtuti, vorbind in general, care sunt ca si stalparile cu care multimile au intampinat pe Domnul.

"Sa ne veselim aducand lui Hristos si noi acum, ca pruncii aceia, stalpari de virtuti; sa-I intindem haine de fapte dumnezeiesti si cu taina sa-L primim in suflete"; "Stalpari de fapte bune, sa aducem fratilor, lui Hristos Dumnezeu." (Stihiri, glas 6, de la Doamne strigat-am, de la Vecernia mica a praznicului). "Sa aducem stalpari de intelepciune."; "Sa pregatim virtutile ca niste ramuri si ca niste stalpari, spre intampinarea imparatului." (Tropar, Pesna 8, de la Tricantarea din Joia Saptamanii Floriilor).



Pentru a sublinia starea de innoire duhovniceasca impartasita de Mantuitorul prin dumnezeiescul fapt al Intrarii in Ierusalim, iconarul teolog infatiseaza hainele asternute in calea Mantuitorului peste care El trebuia sa treaca in culoarea alba, simbolul curatiei sufletului ("Spala-ma-vei si mai vartos decat zapada ma voi albi", Psalmul 50), chiar si asinul este infatisat in alb, aratand prin aceasta ca si firea nerationala s-a impartasit de o stare de innoire, ca o parga, o data cu cea a omului (Romani 8, 21).

Prezenta copiilor este permanenta in icoana praznicului, unul sau doi suiti in copac, finic, pentru a taia ramurile necesare iar unul inaintea asinului aranjand hainele si stalparile puse pe cale pentru a calca pe ele Mantuitorul, Care sta pe asin.



Copiii sunt simbolul nevinovatiei si al curatiei sufletesti care desi datorita varstei lor nu pot sa faca prea multe dar aduc lauda lui Dumnezeu, mai mult decat cei inaintati cu varsta anilor dar garboviti de povara pacatelor, a impietririi inimilor.

Prezenta si fapta lor au fost spuse mai dinainte de prooroci cu privire la Intrarea Domnului in Ierusalim (Psalmul 8, 3). Acestia au intampinat cu strigate pe Mantuitorul la intrarea in Cetate, desi Evangheliile nu mentioneaza; se intelege de la sine ca de la o asemenea adunare ei nu puteau lipsi si, mai ales ei, copiii, prezenti ca in toate imprejurarile de acest fel, ei au strigat si dupa ce Mantuitorul a intrat in Ierusalim si apoi in templu; strigatele lor nevinovate, sincere au facut insa pe arhierei si carturari sa se manie si sa reproseze Mantuitorului (Matei 21, 15).



Asinul care poarta pe Mantuitorul paseste mancand din ramurile de copaci asternute de multimi. Zugravul-teolog a infatisat in acest fel asinul pentru a arata ca intrarea Mantuitorului in Ierusalim, triumfala, se face nu ca a oamenilor veacului vrednici de o asemenea intrare, calari pe cai; Mantuitorul foloseste asinul, cel mai umil animal, si acesta, pasind in toata voia lui, biruit de fragezimea ramurilor de copaci si nu este nici macar condus de cineva pentru a da faptului un aspect de intrare triumfala, solemna; nu era nevoie de aceasta pentru ca cei care au iesit in intampinarea imparatului lui Israel nu erau manati de maretia din afara a faptului, care lipsea cu totul, ci multimile erau manate, sa intampine cu bucurie, de Duhul Sfant, Care stapanea in acel moment inimile lor, ale celor fara rautate: "Multimea cea fara rautate, firea care inca era prunceasca, cu dumnezeiasca cuviinta Te-a laudat pe Tine Imparate al lui Israel si al ingerilor.



Cu stalpari de finic si cu ramuri, Hristoase Te-a laudat multimea si a strigat: "Bine esti cuvantat!" (Pesna 7 slujba praznicului).

Compozitia icoanei, cortegiul faptului, se desfasoara nu cum ne-am fi asteptat, realist, pe orizontala ci pe verticala; chiar si acolo unde orizontala este mai intinsa, nu cu mult decat verticala, se desfasoara tot intr-un cadru pe un plan adunat, cu o tendinta de inaltare; aceasta pentru a sugera ideea si invatatura teologica a faptului dumnezeiesc de coborare a lui Dumnezeu la om, la oameni, "ca toti sa fie una" si sa-i ridice din adancul pacatului la inaltimea imparatiei celei ceresti.



"Sioane, munte Sfant al lui Dumnezeu si Ierusalime, ridica-ti ochii tai imprejur si vezi pe fiii tai adunati intru tine; ca iata au venit de departe sa se inchine imparatului Tau. Pace spre Israel si mantuire neamurilor" (Pesna 5, Utrenia praznicului).

"Multimea cea de Dumnezeu aleasa a sfintilor sihastri, impreuna cu poporul, adunati-va sa intampinati cu stalpari pe Hristos, strigand: "Bine esti cuvantat!" (Stihira, glas 4, la Doamne strigat-am de la Vecernia de joi seara pentru Vinerea Saptamanii Floriilor).

"Doi sfinti apostoli, care Te stiau pe Tine, Hristoase, ca esti Unul din Treime, au fost trimisi acum de Tine ca sa aduca manzul, fiul asinei, precum scrie; pe care smerindu-Te ai sezut. Indura-Te ca sa gasesti cu voia Ta sederea intru inaltime a tuturor celor ce Te iubesc pe Tine." (Ibidem)

Arhitectura cladirilor Cetatii Ierusalimului ca si muntele, se desfasoara pe verticala; muntele este infatisat cu piscuri abrupte, foarte inalt pentru a sugera ideea de inaltare spre cele inalte, de innoire si bucurie a intregii lumi: "Sa vesteasca veselie mare pentru mila; dealuri si toti muntii si lemnele dumbravii sa salte." (Pesna 4 de la slujba Praznicului)



Numarul multimilor care au intampinat pe Mantuitorul este redus la minimum cuprinzand totusi toate starile sociale si varstele: copii si varstnici, femei si barbati, fariseii si carturarii, infatisand pe fiecare cu starea sa sufleteasca cu care a participat la dumnezeiescul fapt al intrarii Domnului in Ierusalim; este geniul artei icoanei si invatatura Bisericii Ortodoxe privind teologia sa vizuala cu aceeasi sobrietate pe care o vedem si in Sfinita Scriptura, mai ales in Sfanta Evanghelie.

ARHIVA BLOG

CATEGORII

''CEI CARE VORBESC DESPRE VREMURILE DE PE URMA LA TIMPUL VIITOR NU STIU CE SPUN'' (1) 100 POVETE ORTODOXE (1) ABECEDARUL VIETII DUHOVNICESTI (1) ACATIST PENTRU COPII AVORTATI (1) Acatistul Acoperamantul Maicii Domnului (1) Acatistul Nașterii Maicii Domnului (8 septembrie) (1) Acoperamantul Maicii Domnului (2) ADORMIREA MAICII DOMNULUI (3) Adormirea Preasfintei Născătoare de Dumnezeu (1) AICI 24 ORE ORTODOXE -PROGRAMUL UNEI ZILE (1) AICI GASESTI CANTARI BISERICESTI (2) AICI GASESTI ICOANE CU MAICA DOMNULUI (5) AICI GASESTI INTREBARI SI RASPUNSURI (15) AICI GASESTI POVESTIRI ORTODOXE (5) AICI GASESTI RUGACIUNI SI ACATISTE (10) AICI GASESTI SFATURI PENTRU SPOVEDANIE (6) AICI-NOUL TESTAMENTIN FORMAT AUDIO (1) ALTARUL ORTODOX (1) Altă minune a Preasfintei Născătoare de Dumnezeu (1) APOCALIPSA (2) ASCULTAREA DE PREOTUL DUHOVNIC (1) Aș colinda…POEZII DE ANUL NOU (1) BIBLIA CEA ADEVĂRATĂ (1) BISERICA ORTODOXA WIENA (3) BISERICI (48) BLESTEMUL (1) BOBOTEAZA (10) BUNA VESTIRE (1) CANDELĂ ŞI MÂNTUIRE (2) CARTI (1) CE SANT ICOANELE? (10) CELE 10 PORUNCI (1) Cele 500 de nume ale Maicii Domnului şi semnificaţiile lor (1) Cele 7 cauze care duc la aparitia bolilor (1) Cinstirea Maicii Domnului (1) CITATE DIN SF. EVANGHELIE (7) Completare la cateheza „Despre Pururea Fecioria Maicii Domnului“ (1) Completare la cateheza despre Lumânare (1) Completare la cateheza „O mamă creştin ortodoxă“ (1) Credinta fara fapte de credinta nu e credinta. (1) CREŞTINISM şi YOGA ÎN TOTALĂ CONTRADICŢIE UNA CU ALTA!!! (1) CUGETARI SI CITATE ORTODOXE (1) CUM SA NE RUGAM (13) CUM ÎNŞEALĂ DIAVOLUL PE OM (1) CUVANT CATRE CRESTINII ORTODOCSI DUMNEZEU ŞI OMUL (1) Cuvine-se cu adevarat. (1) Cuvinte alese - Maica Gavrilia (1) CUVÂNT CĂTRE CREŞTINII ORTODOCŞI DESPRE I N V I D I E (1) CUVÂNT CĂTRE CREŞTINII ORTODOCŞI DESPRE PURUREA FECIORIA MAICII DOMNULUI (1) CUVÂNT CĂTRE CREŞTINII ORTODOCŞI DESPRE POMELNIC ŞI ACATIST (1) CUVÂNT CĂTRE CREŞTINII ORTODOCŞI DESPRE INFLUENŢA COMPUTERULUI (1) CUVÂNT CĂTRE CREŞTINII ORTODOCŞI DESPRE INIMA OMULUI (1) CUVÂNT CĂTRE CREŞTINII ORTODOCŞI DESPRE M I N C I U N Ă (1) Cuvânt către creştinii ortodocşi – Despre omul leneş (1) Dacă o şopârlă poate (1) DESPRE LUMÂNARE (1) DESPRE VRǍJITORIE (1) DESPRE CREDINTA (1) DESPRE ATEISM (2) DESPRE AVORT (6) DESPRE BOALA (4) DESPRE CLEVETEALA SI JUDECATA (1) DESPRE CLEVETEALĂ ŞI JUDECATĂ (1) DESPRE CREDINȚA CEA ADEVĂRATĂ (1) DESPRE CRUCE (3) DESPRE CULTELE RELIGIOASE (1) DESPRE CULTUL BAPTIST (1) DESPRE DIAVOLI (8) DESPRE EUTANASIE (1) DESPRE FRICA DE DUMNEZEU (1) DESPRE GANDURI (1) DESPRE IERTARE (3) DESPRE INGERI (1) DESPRE IUBIRE (2) DESPRE JUDECATILE LUI DUMNEZEU (4) DESPRE MAICA DOMNULUI (26) Despre mama creştin-ortodoxă (1) DESPRE MANDRIE (1) DESPRE MINCIUNA (2) DESPRE MOARTE SI POMENIREA MORTILOR (12) DESPRE OZN-URI (1) DESPRE PACATE (1) DESPRE PECETE SI ACTELE CU CIP (1) DESPRE POST (10) DESPRE RUGACIUNE (4) DESPRE SECTARI..POCAITI (1) Despre Sfanta Impartasanie (1) DESPRE SFANTUL BOTEZ (1) DESPRE SFINTELE MOASTE (1) DESPRE SFINTELE PASTE (5) DESPRE SFINTENII SI FARMECE (3) DESPRE SFINTI (33) DESPRE SFÂNTA ŞI FALSA TRADIŢIE (1) DESPRE SMERENIE (1) DESPRE STAREA ACTUALĂ A STILISMULUI ÎN ROMÂNIA (1) DESPRE TALISMAN (1) DESPRE TAMAIE SAU SMIRNA (1) DESPRE TATUAJE (1) DESPRE TROITE (1) DESPRE VISE SI VEDENII (1) DESPRE VISUL MAICII DOMNULUI (1) DESPRE ZODIAC SI HOROSCOP (1) DIVERSE ÎNVĂTĂTURI CORECTE SI ÎNVĂTĂTURI GRESITE (3) Dorinţa mamei (1) Dracuirea - inchinarea lucrurilor celui viclean (1) DRUMUL SUFLETULUI DUPA MOARTE (7) Duminica Orbului (1) DUMINICA SA MERGEM LA SFANTA BISERICA (2) Duminica Tomii sau Pastele Mici (1) DUMNEZEU ŞI OMUL (1) EXPOZITII (1) FECIOARA CU PRUNCUL (1) FEMEIILE MINOROSITE (1) FERICIRILE PARINTELUI PAISIE ARGHIORITUL (1) GHICIT ŞI SPIRITISM (1) Gradina sufletului - PILDA ZILEI ! (1) Gânduri despre Maica Domnului (1) Gândurile unui om smerit (1) Hrănirea prin televizor (1) Icoana Maicii Domnului din Cipru – 9 Iulie (1) Icoana Acoperământului Maicii Domnului (1) ICOANA DIN CASA (7) ICOANA MAICII DOMNULUI ELAIOVRYTISSA (1) Icoana Maicii Domnului Eu sunt cu voi şi nimeni împotriva voastră (1) Icoana Maicii Domnului Ognevidnaia sau Areovind (10 februarie) (1) Icoana Maicii Domnului – Bucuria tuturor celor necajiti (1) Icoana Maicii Domnului „Cea iubitoare” (1) Icoana Maicii Domnului „de pe Cruce” (Kupiatici) (1) Icoana Maicii Domnului „Prodromiţa” (1) ICOANE BUNA VESTIRE (1) ICOANE FACATOARE DE MINUNI (89) ICOANE MAICA DOMNULUI (2) ICOANE POGORAREA DUHULUI SFANT -RUSALIILE (1) ICOANE RUSESTI (36) IMNUL MAICII DOMNULUI DE LA GIURGENI (1) INAINTEPRĂZNUIREA INTRĂRII ÎN BISERICĂ A MAICII DOMNULUI (1) INALTAREA DOMNULUI (2) INTERVIURI (5) Intrarea in biserica a Maicii Domnului (1) Intrarea în Biserică a Preasfintei Născătoare de Dumnezeu şi Pururea Fecioarei Maria (1) INTREBARI DUHOVNICESTI (2) INVATATURI ORTODOXE (103) ISPITE IN TIMPUL SPOVEDANIEI (1) ISPITELE (1) Istoria icoanei Paramythia (1) IZVORUL TAMADUIRII (3) La Intrarea în Biserică a Maicii Domnului (1) lumina si candela (1) M I L O G U L (1) Maica Domnului MELIKIOTISSA (1) MANASTIREA CALUGARA (1) MARGARITARE DUHOVNICESTI (1) MARTURISIREA UNUI SATANIST POCAIT (1) MILOSTENIE (4) MILĂ ŞI MILOSTENIE (1) MINUNE CU VADUVA ANASTASIA (1) MINUNI IN ROMANIA (15) MINUNI MAICA DOMNULUI (38) Minunile de la Manastirea Calugara (1) moment de bucurie sufleteasca (1) NASTEREA DOMNULUI (1) NASTEREA MAICII DOMNULUI (1) Neurofen duhovnicesc antidepresiv (1) noi de ce n-am putea…? (1) nu celebrare onomastica ... (1) NUMELE DE BOTEZ (1) O ISTORIOARĂ CU FEMEILE CARE FAC AVORTURI (1) O LISTA A PSALMILOR SPRE FOLOSINTA CA BINECUVANTARI (1) O minune a Maicii Domnului (1) O pravila de rugaciune catre Maica Domnului (1) O rugăciune în patru paşi (1) OBICEIURI POPULARE DE LĂSATA SECULUI (1) ORANDUITA DUPA ORDINEA DIN PSALTIRE: (1) OSÂNDIRE DE SINE SI EGOISM (1) PARINTELE ISTODOR GEORGE (4) PARINTELE TEOFIL PARAIAN DESPRE MAICA DOMNULUI (1) PAROHIA VIILE TIMISOARA (19) PATERICUL MAICII DOMNULUI (1) PELERINAJ (9) PELERINAJ 2013 (4) PILDE (284) PILDE CRESTIN ORTODOXE (13) PILDE SI POVESTIRI (26) PLANTELE MAICII DOMNULUI (1) POEZII (114) POEZII CU IISUS HRISTOS (25) POEZII CU MAICA DOMNULUI (5) POEZII CU PREOT IOAN DANCI (1) Poezii de Camelia Cristea (1) POEZII DE GABRIEL MANOLESCU (1) POEZIOARE GLUMETE (1) POST RUGACIUNE (1) POVESTITE DE SFINTI (35) Pravila de rugaciune catre Maica Domnului ! (1) PRISCENE (7) PROFETII (5) PROHOD (1) PSALMUL 47 (1) PSALTIREA MAICII DOMNULUI (2) Părintele Arsenie Papacioc despre Maica Domnului (1) RETETĂ DUHOVNICEASCĂ (1) Rugaciune facatoare de minuni catre pururea Fecioara Maria. (1) RUGACIUNE IZBAVITOARE DE BETIE (1) Rugaciune pentru binefacerile primite de la Dumnezeu (1) RUGACIUNE PENTRU VRAJMASI (1) RUGACIUNEA DE DUMINICA (1) RUGACIUNEA LUMANARILOR APRINSE (2) RUGACIUNEA SI VINDECAREA (17) RUGACIUNI (96) RUGACIUNI CATRE MAICA DOMNULUI (19) RUGACIUNI LA INTRAREA IN BISERICA (1) Rugăciune către Maica Domnului (1) RUGĂCIUNE LA ICOANA MAICII DOMNULUI (1) RUGĂCIUNE LA ICOANA MAICII DOMNULUI SPORIREA GRÂNELOR (1) RUGĂCIUNE LA ICOANA MAICII DOMNULUI KORSUN (CHERSON) (9 OCTOMBRIE) (1) RUGĂCIUNE LA ICOANA MAICII DOMNULUI OCROTITOAREA CELOR RĂTĂCIȚI (5 FEBRUARIE) (1) RUGĂCIUNE PENTRU VRĂJMAŞI (1) Rugăciunea de dimineaţă Sfântului Grigorie Palama (1) Rugăciunea cea adevărată (1) RUSALIILE (1) SA FIM OAMENI SA-I AJUTAM (13) SANZAIENELE (1) SARBATORI (37) SCOPOLAMINA – „RESPIRAŢIA DIAVOLULUI“ (1) SCOPUL VIEŢII CREŞTINEŞTI (1) Semne ale timpurilor de pe urmă (1) SFANTA EVANGHELIE (1) SFANTUL IOAN BOTEZATORUL (1) SFANTUL EFREM ATONITUL (1) SFANTUL MASLU (1) SFATURI DUHOVNICESTI (61) SFATURI PRIMITE DE LA PARINTELE IOAN (35) SFINTELE TAINE (2) SFINTII APOSTOLI (1) SI TU CREZI IN VIATA DE DUPA NASTERE? (1) SIMBOLUL NUMELUI IN LIMBAJUL LITURGIC (1) SMERENIE SI EGOISM (2) SPORIREA GRÂNELOR (1) SPOVEDANIA UNUI MONAH DE LA MUNTELE ATHOS (1) SUPERSTITII (3) Să-i mulţumim lui Dumnezeu pentru toate (1) Sărbătoarea de Florii (2) Sărbătoarea Pogorârii Duhului Sfânt (1) Tanarul necuviincios (1) TATĂL NOSTRU (1) TRADITII (1) TREPTELE RUGACIUNII (1) UN OM FERICIT (1) URARI DE SARBATORI (1) VEDENII SI MARTURISIRI (1) VENITI SĂ VĂ MĂNTUITI SUFLETELE. (1) VIDEOCLIPURI POSTATE PE YOUTUBE (12) VIETILE SFINTILOR AUDIO SI P.D.F. (1) Zamislirea Sfintei Fecioare Maria (1) ZIUA FEMEII CRESTINE (1) ~O OMULE~~~ Sf.Ioan Iacob Hozevitul (1) Întrebări şi răspunsuri din credinţa creştin ortodoxă şi din Noul Testament (1) Învăţătură despre rugăciune (1) —Care sunt cele 12 vineri din an care se tin; ce semnifica (1)

ICOANA MD